/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forening/Vedtægter/Forretningsudvalg
Fra : taliskoko
Vist : 592 gange
220 point
Dato : 05-11-05 01:05

Hejsa.

Er der nogle kloge forenings"kandu"hoveder der ved hvorledes man som medlem af en forening kan forholde sig til et FU udvalg der IKKE følger vedtægterne for en given forening.??

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-11-05 02:34

Man burde kunne indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med en dagsorden omhandlende overtrædelsen og evt. sanktioner.
Se i vedtægten om reglerne om varsling m.v.

Men det kan blive en barsk omgang, hvor du kan risikere at stå helt alene med din påstand.

Accepteret svar
Fra : tildestrup

Modtaget 220 point
Dato : 05-11-05 06:53

Der er to veje at gå:
1. - Få indkaldt til ekstraordinært generalforsamling - dette er dog som regel vanskeligt - idet det ofte kræver f.eks. at 2/3 af medlemmerne anmdoer herom - så du skal have underskriftindsamling i gang - der anmoder bestyrelsen om at indkalde - det er de pligtige til hvis vedtægternes krav er opfyldt.
2. - Hvis det er en forening der får offentligt (statsligt eller kommunal tilskud) er kommunen tilsynspligtig, og hvis du her anmelder et forhold som ovenstående - skal de faktisk undersøge sagen ved at henvende sig til bestyrelsen, og evt. kræve at man overholder vedtægterne.
Du er under alle omstændigheder ude i noget svært noget.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-11-05 10:39

Hej.

Ja, jeg ved den er meget tung at danse med, særligt fordi foreninger og vedtægter er sådan noget løst noget.

Men FU har på baggrund af en klage beordret et medlem til at lave kontraktbrud.!!! I ordets negative betydning.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-11-05 12:54

Find en advokat og meld dig ud af foreningen!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-11-05 14:03

modersvilje> Foreningen er (desværre) et nødvendigt onde i min dagligdag.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 14-11-05 12:30

Tak for svaret tildestrup.