/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Af- eller omregistrering?
Fra : Axelise
Vist : 939 gange
50 point
Dato : 04-11-05 17:08

Jeg har en old-gammel spand af en bil, som har tjent mig godt og "lever" endnu, men inden udgangen af december skal den synes, hvilket får mig til at mene, at den må "dø".
Min mand og jeg har købt en fin lille brugt bil i sommers, så den gamle bil lever kun endnu fordi den er god at køre hunden i skoven i uanset vejr og vind, da bilen aldrig behøver at blive "pæn" igen.
En af min mands venner har en bil magen til min gamle, og jeg har tænkt mig at forære ham den, da han er interesseret i evt. at bruge nogle af reservedelene.
MEN.....jeg vil jo ikke betale hverken vægtafgift eller forsikring for manden; ej heller risikere, at bilen om et år bliver fundet i skrællet tilstand ét eller andet sted og hvor jeg så får regningen for skrotningen.
Så mit spørgsmål er:
Skal jeg afregistrere bilen i eksempelvis midten af december, så jeg personligt er ude af regnskabet og så lade modtageren af bilen transportere bilen på værksted (eller hvad han vil) på prøvenummerplader?
Eller er det smartere at omregistrere bilen? Så er jeg definitivt ude af billedet.
Eller skal jeg køre bilen op til min mekaniker (som også er min mands vens mekaniker) og tage nummerpladerne af og afregistrere bilen? Så kan jeg lave en skriftlig kontrakt med den glade modtager: Bil xxxx stelnummer xxxx er dags dato overhændet til xx for 0 kr.
For så hæfter jeg ikke juridisk for hvad politiet evt. måtte finde i en grøftekant en dag, vel? Men det er jo altså mig, de vil komme efter, da jeg er bilens sidste ejer, så derfor vil det vel være smart med førnævnte skriftlige aftale om overdragelse.
Eller hvordan ordner man den slags??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 17:24

Ja sælg den til Mr.X for en krone på et stykke papir - tag pladerne af og afmeld den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 17:33

Hvis den bare skal bruges til reservedele, kører du simpelthen bilen ud til modtageren, piller nummerpladerne af og afleverer dem på dit lokale motorkontor.

Først når det er gjort, slipper du for at hænge på vægtafgift/forsikring, for modtageren gider sikkert ikke det bøvl med at den skal registreres til ham, så han skal betale vægtafgift og forsikring på den, når den alligevel snart skal synes.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 17:36

Forresten, når bilen er uden nummerplader, er du ude over problemet, for de finder ikke sådan frem til dig ud fra bilens stelnummer...de biler som hensynsløse mennesker stiller rundt omkring på rastepladser o.l. bliver fjernet på amtets regning, fordi man ikke kan finde ejerne

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-11-05 18:07

Men ham, der skal have bilen, bor i lejlighed her i København, og så kan bilen jo ikke så godt bare stilles nede på gaden. Den må nok op til mekanikeren, og så napper jeg nummerpladerne og afregistrerer bilen og får mr. xx til at underskrive et stykke papir, hvorpå der står, at han er den nye ejer.
Hvor meget koster det iøvrigt at skrotte en bil? Skal man ikke af med en afgift på 1500 kr? Det skulle man vist engang....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 18:21

Nogen steder får man altså penge for at ophugge en bil, det kan du få oplyst ved de forskellige autoophuggere om de har den ordning med ophuggerstøtte. men så skal hele bilen afleveres ved autophuggeren.

Det koster ikke noget bare at afmelde den, og forære den væk.

mvh dova

Kommentar
Fra : nesodide

Dato : 04-11-05 19:39

Vær opmærksom på at en bil sagtens kan spores via stelnr. - flere mærker er kodemærkede i bl.a. ledningsnettet, bl.a. Mercedes.
Så anbefalingen er at sikre sig, - ved underskrift på handelspapir, at bilen er overdraget til anden ejer, når du så også afleverer nummerpladerne til motorkontoret, har du ryggen fri.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 05-11-05 02:53

nesodide´s råd er perfekt, dog mener jeg, at du hos en hugger kan få ca. 1000 i skrotpræmie. Prøv at se "biler købes" annoncer.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-11-05 09:42

Det vil jeg lige tjekke ud, hjkofoed....

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 06-11-05 17:34

Fik 1250 for en gammel sierra fra 85 som var bundrådden... Kommer vist lidt an på hvor du bor henne af i landet...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-11-05 09:14

Jeg bor i København, - der får jeg nok ikke meget mere end en plov for bilen....men lidt har også ret!

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 07-11-05 09:15

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-11-05 00:14

Der er nogen, der i "Søndagsavisen" annoncerer med 900kr

Kommentar
Fra : jonsson3400

Dato : 07-06-08 17:57

Prøv at tjekke den hjemmeside der hedder skrotdinbil.dk