/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Nogengange sløv i optræk
Fra : rubion
Vist : 640 gange
200 point
Dato : 04-11-05 15:52

Min Yamaha BWS NG har nogengange svært ved at komme op i omdrejninger. Nogengange er en gammel dame på cykel sgu hurtigere fra nul og over krydset før mig. Når den så først ER kommet igang, er det som om den er helt normal. Problemet er periodisk, altså kan være der i hele eller halve dage, nogen enkelte gange eller slet ikke. Jeg kan ikke finde nogen "common factor", udover at den ALDRIG gør det før den er varm. Hvad er den sandsynlige årsag? Karburatoren er helt ny (og har kørt i 4 uger uden problemer). Er det variomatic´en??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-11-05 16:32

Hvis den ALDRIG gør det før den er varm, er der noget der tyder på den får for meget benzin, altså at strålespidsen(Dysen) er for stor.
Men hvis rem og variomatic har kørt rigtigt meget, kan det da også være at ruller og rem skal fornyes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-11-05 18:59

Skift rullerne til nogle nye af samme type og vægt som du har i den nu, og skift koblingstrykfjederen til en 27kg.
Original fjederen bliver blødere når motoren er varm. Mere end en 27 kg gør, den holder stivheden bedre.
Den billigste måde er at skifte ruller til ½ - 1 gram lettere end dem du har i nu.
Så får du flere omdrejninger, og får så dit træk tilbage.
Topfarten vil være den samme.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 07-11-05 10:20

Jeg tror jeg prøver at skifte ruller/rem til at starte med (håber jeg kan finde ud af det!).
Er det OK bare at købe et "komplet variomaticsæt" + en kilerem fra THansen? Ialt ca. 400 kr.
-Hvordan finder man iøvrigt lige ud af hvor mange gram de gamle ruller var?
(-Det nytter vel ikke noget at veje de gamle hvis de først er slidt!)
Og hvor mange kilo er fjederen "originalt" på?
Er der noget helt specielt værktøj man skal bruge inden man går igang? (Har det mest almindelige).
Og er der noget svært i det, altså noget der ikke bare er at sætte de nye stumper på i omvendt rækkefølge af hvordan man pillede de gamle af? Hvis det er for besværligt overvejer jeg bare at betale mig fra det.....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 07-11-05 14:58

Har du husket allerførst at rense dit luftfilterelement, for det giver også de samme problemer?
Det skylles i benzin og klemmes hårdt sammen, det gentages et par gange, ellers køb et nyt:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=619282507&n=902336925&pn=282576981
Prøv det først, og giv den et nyt tændrør.

Ja, du kan da godt købe hele sættet: http://www.thansen.dk/product.asp?c=619282507&n=902340431&pn=392909585
http://www.thansen.dk/product.asp?c=619282507&n=902340911&pn=282576966
Fjederen er ikke nødvendig at skifte, kun hvis du har tuncylinder på.

Hvis du skal have variatoren af skal du bruge en luftnøgle, ligesom dem de bruger når de tager bilhjul af.
Se forklaring under tuning og variator: http://www.45scooter.dk/
Men først skal du have sideskjoldet af (Hvor kickstarteren sidder på) Når alle skruerne der holder skjoldet er af, skal du banke med en gummihammer eller et stykke træ lidt rundt omkring, da skjoldet binder lidt.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 08-11-05 10:33

Tak for svaret pallebhansen. Den med luftfilteret må lige prøves, selvom filter/karburator kun er ca. 5 uger gamle. Hvis du kender flere gode links til DIY (do it yourself) -sider vedr. emnet er jeg ivrig efter at høre om det. Jeg vil åbne et nyt spørgsmål vedr. en decideret værkstedsmanual eller noget lignende en Haynes-manual til dyret.