/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Isterninger
Fra : Jimmy17
Vist : 1007 gange
100 point
Dato : 04-11-05 12:56

Måske et besynderligt spørgsmål:

Hvordan laver man glasklare isterninger?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-05 13:00

Brug destilleret vand. Det er urenheder og kalk i vandet der giver de uklare terninger. Prøv evt. med kogt nedkølet vand først det kan være nok.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 04-11-05 13:02

Tja, jeg tror det bliver svært i en alm. fryser, den fryser dem for langsomt ned. Men ellers så skal man vel sørge for at få evt. luft ud af posen, og hvis man skyller dem over med vand, så bliver de også klarere at se på.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-11-05 13:04

ganske rigtigtigt som arne.jacobsen siger.nedkølet til køleskabstemperatur.Det virker for mig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 13:08

Demineraliseret, destilleret vand eller reverse osmose vand bør ikke indtages. Det dræner kroppen for mineraler med tiden. fra www.clean-water.dk

k-i.homepage: artiklen Fysiske redskaber:

"Drik ikke destilleret vand, for det er "tomt", og vil søge at opløse stoffer i sig, d.v.s. det er ætsende"
-------

Man skal ikke bruge destilleret vand til noget som helst madlavning eller isterninger.

Du kan koge vandet for at fjerne kalken, og bruge det kogte vand til isterninger.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-11-05 13:08

Har ingen adgang til destileret vand.
Kun postevand.
Men vil prøve det arne.J siger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 13:11

Jeg mener også at kogt vand klarer den. Men den smule destilleret vand opløst i alkohol kan squ ikke skade nogen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-05 13:28

Vibration eller omrøring under kølingen kan lave isen totalt glasklar. Fryses for hurtigt og hårdt krakelerer isen og bliver hvid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-05 13:31

En isbank uden kraftig omrøring, udført med DX, giver oftest "hvid" is. Men laver du masser af omrøring i vandet, således man i realiteten underkøler vandet inden det går over til fastform, kan selv ganske almindelig postevand blive til glasklar is.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-05 13:33

De hule isterninger fra restaurationerne laves vha kolde "fingre" der sidder ned i et kar med omrøring. Hvis maskinen ikke er beskidt bliver disse glasklare. Ligeledes de maskiner der sprøjter vandet op i en "kop". Vandklvaliteten har dog lidt at sige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 13:59

Destilleret vand er ikke så tosset og det kan man godt drikke. (hvis det ikke har stået for længe)
Et såkaldt saltvandsdrop er destilleret vand med salt i.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-11-05 14:14

Destilleret vand bør ikke undgås og er bedre for kroppen end mineraliseret vand.
Se hvorfor her : http://www.medical-library.net/sites/distilled_water.html

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-11-05 14:16

- og isterningerne bliver krystalklare.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 14:19

Jimmy -> Hvis ikke det med den kogte og nedkølede postevand har den ønskede effekt, kan du altså købe Destilleret vand hos Matas eller på Apoteket. Det er selvf. dyrere end postevand, men så mange isterninger skal du vel heller ikke bruge?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 14:23

Hæld de terninger ned i et glas wisky, så ses grumset ikke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-11-05 14:29

Mulberry

Kig nu lige her. http://www.telecominfo.ru/ Så det er der forskellige opfattelser af

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-11-05 14:33

Jeg synes nu vældig godt om eyvinds forslag-selvom der kommer til at ligge grums ibunden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-05 14:49

Vi har faktisk lige lavet en isbank i mandags, ca -10° medietemperatur, omrøring = isen bliver klar som glas. Isbankens tykkelse ca 10cm, vand - almindeligt fra hanen. Vores erfaring siger:

Frys fra en side så luftbobler ikke spærres inde
Omrøring så luften "slås" ud af vandet og vandet kan underkøles
Hold omrøring på indtil vandet er underkølet
Kørt ikke med for voldsom lav medietemperatur, da dette kan få isen til at krakelere

Vinger af her.......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-05 15:08

Her var noget klogt fra Illustreret Videnskab

Når vand fryser, danner vandmolekylerne efterhånden et krystalgitter. På den måde låser molekylerne hinanden fast, og i et sådant gitter er der ikke plads til urenheder. Og bittesmå urenheder vil der altid være i postevand - fx kalk, okker eller mineraler. Normalt er disse urenheder usynlige, men i en fryser vil isterningerne fryse udefra og ind, og derfor trænges urenhederne sammen på mindre og mindre plads. Det medfører, at de efterhånden danner små klumper, som er synlige. Når isterningen smelter, vil disse klumper ofte ligge tilbage som lidt bundfald i glasset. Det er især disse små urenheder i vandet, der gør isterningerne uklare. En anden årsag er, at vand også indeholder en smule luft, som der heller ikke er plads til, når vandmolekylerne fryser. Derfor bliver luften ligesom urenhederne trængt sammen på mindre og mindre plads og danner efterhånden synlige bobler. Iskrystaller har i det hele taget en fabelagtig evne til at rense vand for urenheder. Det ses fx, når havvand fryser til is. Så skubbes vandets indhold af salt sammen i små bitte lommer i isen, mens selve isen er helt fersk. Isterninger kan godt være helt klare. Det ser man som nævnt i reklamer, og i drinks på barer og hoteller, hvor man bruger ismaskiner. Når isterningerne er klare, skyldes det dels, at vandet bliver filtreret, inden det bliver frosset, dels at isterningerne i en ismaskine dannes omkring en stærkt nedkølet pind, som oversprøjtes med vand. På den måde opbygges de lag for lag. Det sker indefra og ud - altså lige omvendt af, når man fryser vand i en isterningebakke derhjemme.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 15:38

3773 har da noget ret i at indfrysningshastigheden også har en vis betydning for terningernes klarhed. Derfor er det bedste også at bruge det lille fryserum i køleskabet frem for den store dybfryser. Så burde omrøring ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-05 15:42

Som nævnt - i mandag prøvekørte vi en isbank - med postevand - med omrøring - med ensidig frysning - med relativ lav delta T ( altså høj kølemedietemperatur). Resultatet var glasklar is.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-05 08:35

Tak for linket Klumme, det handler om russisk telekommunikation eller sådan noget lignede, men de hælder måske også vand ud af ørene ?
Hvis du vil se anden opfattelse end den jeg kom med kan du se Dova´s link. det var det der var årsagen til at jeg lige måtte på banen med mit.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-05 08:45

Nahhhh mulberry.

Pointen i mit link (nu skal jeg hjælpe dig) er, at du linker til en engelsk side, og jeg til en russisk. Ikke alle forstår engelsk eller russisk for den sags skyld, så for ikke at sætte nogen udenfor, så synes jeg at man skylder at oversætte, når man vælger at argumentere med et link til en fremmedsproget side.

You got it??

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-05 16:42

Ok, så FED POINTE, de fleste/alle der har været i den skolepligtige alder lærer engelsk fra femte klasse.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-11-05 16:44

Men pyt nu med det klumme : Du får ret og jeg får FRED!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-05 16:54

Fred havde du nu fået under alle omstændigheder, så giv ikke op af den grund.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-11-05 17:34

Mulberry.

Det er korrekt at alle har engelsk fra 5 klasse i skolen.
Og ud af dem er der mellem 5 og 10 procent, der lærer noget brugbart af det.
Jeg er en af dem, der ikke har lært meget lidt engelsk i skolen grundet dårlig miljø og uansvarlig lære.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 16:33

Hej Jimmy. Har du glemt dette spørgsmål?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-05 20:09

Nåå man keder sig lidt hva??? LOOL og snapser en pointskraberunde

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-05 20:12

Synes forresten det går fremad med Kandu. Det er kun 3-4 timer siden du lagde dit indlæg på, og jeg har allerede fået mailen 20.08

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-11-05 20:30

Har også lige fået mailen nu.
Jo, skal da egentlig lige have det lukket.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-11-05 20:31

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 21:07

Hej igen Jimmy. Ja Kandu's mailserver har været nede idag. Kl. ca. 12:00 fik jeg den sidste, så var der en lang periode uden, hvor der skulle have været nogle. Det har Klumme jo så også oplevet.

Hvad fandt du ud af m.h.t. isterningerne? Der kom jo mange ideer? Lad os lige få DIN løsning så andre også kan lære af den. Jeg mener: Brugte du destilleret vand eller kogt?

Hilsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-05 21:07

Så lykkedes det ......igen LOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 21:16

Klumme -> Det var vel ikke muligt at DU tager helt fejl? Det sker MEGET tit at folk accepterer mine svar. Vil du så kalde folk dumme??? Ja det vil du vel!!!! Det kunne ligne dig.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-11-05 21:54

Har forsøgt underafkølning af vand - virkede ikke.

Teoretisk forsøg af destileret vand - virker.
Teoertisk forsøg af afkogt vand - virker ikke, da der stadig er mineraler i vandet.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-11-05 21:58

Har iøvrigt kørt med teorien at man kunne fryse noget vand, tø det op igen og tage vandet undtagen den nederste 1 cm, da det er der "skidtet" ligger.
Det burde egentlig også give klare tern. Eller?!?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-05 22:38

Jaa det sker tit, og det sker osse tit efter du har mindet dem om at spørgsmålet skal lukkes eller stadig står åbent LOOL. Faktisk så tit, at der ikke mere er tale om tilfældigheder.

Det må sgu være en underlig følelse at få point (hvor ligegyldige de end er), og så ikke vide om det er af den ene eller den anden grund. Men okay, det kan selvfølgelig osse være ligemeget, når det KUN drejer sig om at rage dem til sig for at kunne pynte sig med dem, og ikke om de er fortjent.

Du vil gerne ha mig til at sige at brugerne er dumme...... arne, du styrer ikke hvad jeg skal sige eller mene...... husk det.