/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Stereoanlæg
Fra : Otnob
Vist : 514 gange
220 point
Dato : 03-11-05 17:13

Cd. afspilleren virker pludselig ikke, når jeg lægger en Cd. i melder den på displayet "ingen disk" og skubber skuffen ud.
Hvad mon årsagen kan være?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-11-05 17:16

1) CD er fuld af fedtfingre eller er ridset.
2) Mekanikken der løfter og indekserer skiven er defekt/løfter ikke korrekt
3) Der er faldet et kabel af/løs forbindelse inde i "dyret"
4) Laseren er defekt

mvh berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 17:16

Beskidt laser mest sansynligt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 17:18

Blandt andet tidligere Sony lasere havde problemer med holdbarheden og brændte af.
Visse ældre CD-spillere er ikke glade for brændte plader.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 17:20

Prøv med største forsigtighed + vatpind + isopropylalkohol (karburatorsprit) at rense laserøjet, og lad os så høre igen!

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 03-11-05 18:04

Det er ikke muligt at komme til at rense laserlinsen med mindre jeg skiller hele enheden og det er vist i overkanten for mig, især at samle den igen uden at få for mange skruer til overs, så spørgsmålet er nu om det kan betale sig at lade en reparatør kigge på den?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 18:06

Hvilket apparat?

Hvilken nypris?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-05 18:09
Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 03-11-05 18:22

JVC, Nypris ca. 2000 kr.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 03-11-05 18:24

Hej Tedd

Problemet er helt sikkert ikke CD'erne, flere af dem er helt nye så problemet må ligge i afspilleren og det kan en rense CD. vel næppe gøre noget ved?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 230 point
Dato : 03-11-05 18:39

Den dims tedd skriver om er netop en dims til at rens cd-laseren med.

Men et JVC apparat- til et par kilo - udenfor garanti'en (altså mere end 2 år), vil jeg ikke bære til en reparatør. Der hedder det ud, farvel. Alternativt kan der ikke ske en pind ved at skille ad og prøve at lave (husk dog at pille strømmen fra først). Normalt klares det nemt ved at tage de to tre skruer i hver side forneden + en enkelt bagpå. Så kan kabinettet normalt pilles af.

Godkendelse af svar
Fra : Otnob

Dato : 03-11-05 18:46

Tak for svaret 3773.
Jeg tager chancen og skiller den ad og ser hvad der sker og din tilgang til kilo er tilsyneladende lettere end min.
også selvfølgelig tak til tedd, men sådan en rensefrederik er vist ikke billig!

Bedste hilsner
Bonto

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-11-05 18:49

89 kroner? Det er da ikke dyrt for "rensefrederik'en" hvis alternativet er at kyle hele dynen ud, hvis du ikke tør skille den ad. Men det tyder det jo på at du gør, og så skal det nok lykkes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 18:51

Tjoeee - firs kroner stod den vist til.

Men....

Pil strøm fra

Pil låg af

Rens forsigtigt med vat-pind & sprit (det lille glasagtige øje midt i drevet)

låg på

Strøm til

....og test.

Hvis så ikke den duer, lugter det fælt af noget "dyrere". At skifte en laser kan nemt løbe op i en tusse. Derfor kan det umiddelbart kun betale sig på lidt dyrere apparater.