/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Strøm til PDA/navigation/telefon??????
Fra : Tobster
Vist : 401 gange
100 point
Dato : 03-11-05 15:06

Jeg har sådan en Qtek2020 med kombineret PDA, navigation og telefon.
Den vil jeg gerne have sat ordentligt i bilen.

P.t. får den strøm fra cigaret-tænderen, men stikket er virkelig i vejen når jeg skifter op i 5. gear.

Men vil gerne trække strømmen fra inde bag ved instrumentbordet, men hvordan gør jeg dette? Hvad skal jeg bruge af stik osv? Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke så meget forstand på det, men kender da nogle der kan hjælpe.
Ydermere vil jeg gerne have den er koblet til strøm hele tiden, og ikke kun når der er tænding på bilen. Det er mht. at levere konstant strøm til GPS-antennen så den ikke mister kontakten med satelitterne...

NB: Bilen er en Alfa 156

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 05-11-05 23:53

du klipper dit stik af så du kun har de 2 ledninger også lægger du den ene til stel og den anden til fast plus enten fra sikringsboxen eller oppe ved tændingen, husk sikring på plus ledningen

mvh nicolai

Kommentar
Fra : johnnylars

Dato : 10-11-05 12:47

Hej Tobster.

Træk din radio ud og kig på strømstikket. (Sort er stel og Rød er konstant plus)
Sæt strømtyve derfra og træk ledningerne. (Dog er det bedre hvis du lodder ledningerne sammen og taper dem)
Hvis mobildelen har "Auto-mute" til radioen kan denne så med lethed monteres der. (Normalvis en blå ledning)
Brug evt. en strømmåler for at finde ledningen med tændingsstrøm.
Så kan du fordele dine ledninger så hele dit Qtec-anlæg virker perfekt.
Konstantstrøm til GPS-antennen og tændingsstrøm til mobil og PDA så disse slukkes når du stopper bilen.

Hilsen Johnny