/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan vi kun bruge gaskomfur??
Fra : she79
Vist : 3999 gange
100 point
Dato : 03-11-05 12:28

Hej

Vi har købt et ældre hus, som vi er ved at modernisere - og nu er turen altså kommet til køkkenet.
Men men......... der er tilsyneladende ikke lagt "kraft" ind i huset, og derfor lyder mit spørgsmål:
Kan vi så kun bruge gaskomfur (det er her i forvejen)? Har fået at vide, at keramiske kogeplader kan ikke kører uden "kraft", men hvad med elkomfurer?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 12:33

I kan sagtens bruge almindelig 220 volt til el-komfur. De allerfleste nyere model bruger ikke 380 volt og det samme gælder for andre hvidevarer.

Lavenergi produkter er jo blevet et most.

Gå ind til en forhandler af hvidevarer og find det komfur I vil have til 220 volt. Der er mange muligheder.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 03-11-05 12:34

Du kan kun bruge gas hvis du ikke kraft fordi et komfur bruger for meget strøm til at kan køre på en lysgruppe...
Men det kan da lade sig gøre at ligge kraft ind. Prøv at kontakte den lokale elinstallatør og hør hvad det vil koste...

Henrik

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-05 12:35

Det er forskellig om der skal kraftstrøm til, her er et eksempel på glaskeramiske kogeplader til 230V http://www.jyskhvidevarelager.dk/easy-net/index.asp?id=1234&parentId=68&typesId=29&fieldsId=44

Kommentar
Fra : H2

Dato : 03-11-05 12:36

til viviborgen

Et komfur der har 4 koge plader vil bruge ca 30A så en lysgruppe vil komme til at svede....

Kommentar
Fra : txn

Dato : 03-11-05 12:44

Du kan sagtens få lagt 400volt strøm ind i dit hus hvis det ikke er der i forvejen.Både keramiske komfurer og alm komfurer med massekogeplader skal jo bruge strøm "kraft".Der findes også komfurer der kan nøjes med 230volt men de er langsomme i opvarmningstiden.Man kan hos isenkræmmeren købe et campingkogeagregat med 2 plader der virker fint ved 230volt.Man kan også købe kombiovne med både varluftovn, grill ogg microovn i et -også til 230 volt.
Jeg vil dog anbefale i får lagt stærkstrøm ind i huset med det samme.Det bliver i garanteret gladest for når i opdager alle fordelene derved.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 03-11-05 13:10

Hej

Tak for alle jeres svar indtil videre.

Er det ikke vildt dyrt at få lagt stærkstrøm ind?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-11-05 13:21

Det er fuldstændig unødvendigt - jeg boede lykkeligt i 6 år i et hus uden stærkstrøm - uden at mangle nogen former for elektriske bekvemmeligheder...

De nye komfurer er rigtig gode, selvom de kører på 220V... før i tiden, synes jeg, man kunne mærke, at de varmede lidt langsommere op... Det er muligt det er min fantasi

Det betaler sig ikke at lægge stærkstrøm ind, med mindre du skal have andet end almindelige husholdningsmaskiner kørende.

Vaxen

Kommentar
Fra : H2

Dato : 03-11-05 13:25

Hvis der er kabel lagt ind i huset med 4 leder koster det ca 4000-5000kr vil jeg tro....

Kommentar
Fra : H2

Dato : 03-11-05 13:48

Til o.v.m

Den kogeplade du henviser til skal have 2X230V så det er også kraft...

Kommentar
Fra : txn

Dato : 03-11-05 14:13

Prøv og gå uden for huset og se der hvor der går nogle ledninger ind til dit hus.Hvis der kun er 2stk. hvor den ene er fra den øverste ledning ude på vejen-ja så har du kun 230volt.Hvis den ene af ledningerne fra vejen ikke er fra øverste vejledning så kan du faktisk godt få 400volt lagt ind i huset også selvom der kun er 2.Er der 3 ledninger ind til dit hus så er det intet problem.Hvis du har 400volt ved huset er det ikke dyrt at få sat 400volt relægruppe(kraft) op inde i huset-Under5000 ellers finder du dig en anden installatør.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-11-05 14:31

du behøver ikke kraft for at have elektrisk komfur. jeg tror ikke man kan købe et nyt komfur idag der ikke sidder et 220 v stik på. du kan sætte en 13 amp sikring i din gruppe i stedet for en 10 amp. det burde løse hele problemet. desuden er det jo ikke ligefrem gratis at få lagt kraft ind

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-05 16:35

det som viviborgen sikkers mener er et gaskomfur med 230v elovn for der er ingen elkomfure der kan tilslutte til 230v (og dem der kan stå der i brugsanvisningen IKKE TILLADT I DK.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-11-05 16:51

Hvad er det dog du siger rotw?? Jeg har da selv fået et sådan installeret af en autoriseret elektrikker...?

Har du noget dokumentation for det?

Vaxen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-05 17:52

kan jeg ikke for model nr. på dit komfur + hvilken mærke for da jeg monteret rigtig mange køkkener og vi har ikke kunne finde et 230v komfur der har været lovligt at monterer til 230v i danmark??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-11-05 18:11

So sorry, det kan jeg desværre ikke skaffe, da det er i mit gamle hus, som jeg flyttede fra for næsten 3 år siden... Æv da...

Vaxen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-11-05 18:20

til rotw. jeg har inden for de seneste år skiftet alle mine hvidevarer. opvasker, vaskemaskine, tørretumbler, komfur, ovn og emhætte. alle er leveret med et 220 v stik monteret fra fabrik, og det virker såmænd det hele. ganske upåklageligt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-11-05 18:29

Jeg tror lige jeg vil komme med en lille bemærkning ang strøm -jeg bor i Norge og her kører alt på 230 volt ..Strømmen som kommer ind til huset har en for sikring på ex 64 amp.
Derefter bliver alt delt ud i grupper ..ex. stue 10 amp 1,5 kvadrat ledning....Køkken 16 amp 2,5 kvadrat ledning osv indtil du er oppe i de 64 amp totalt..Større gruppe til elvarme og køkken som til lys alene ..
Du kan beregne din sikring og lednings størrelse således ex. 10 amp sikring = 230 volt x 10 = 2300 watt du kan forbruge på denne gruppe ( 1,5 kvadrat ledning) Så komfur på alm 10 eller 13 amp sikring er ikke smart hvis du i tillaæg skal have vaskemaskine og alt det andet..

mvh sverola

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-05 09:48

lad os lige blive enige om et komfur er 1 stk hvidevare med ovn og kogeplader 60*60*85 l*b*h
kogeplader der ikke er bygget sammen med en ove i et stål kabinet er ikke et komfur men en dropnette/kogeø og ovn dette er 2 stk hvidevare
fællesregulativet forskriver at man på en 230v måler kun må sætte 3 1-pol gruppeafb op af max samlet 30amp (dvs 3 gruppe a 10 amp)
en ovn bruger på 230v i mellem 10 -16amp alene dette gælder også får kogepladen så i alt min. 20amp hvis det sider på samme 230v gruppe så har man kun det problem at man ikke kan bruge dem samtidigt før sikringen går da der sider 10amp i gruppen
hvor i mod hvis man har 400v 2 elller 3 faset så har man 2 el 3 gange 230v på samme (4-pol) gruppeafb dvs så montere man ovnen på den ene fase og kogepladen på den anden som herefter medføre at de har hver deres sikring

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-05 09:50

og til o.v.n dit link henviser til en kogeplade til montering på en 400V installation (2*230V)

Kommentar
Fra : txn

Dato : 05-11-05 10:15

Hej rotw
Det er nu rart når der er nogen der ved hvad de taler om.Nu fik vi da sat tingene på plads.,-)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-11-05 10:39

For at lave en lille opsumering til > she79<
Når i nu lægger så meget arbejde i et ældre hus som i højst sandsynligt kommer til at bo i mange år fremover og ved et evt salg gerne vil have en fair pris for så er der ingen vej udenom -få det elektriske iorden fra bunden af........Kun at have 230 volt idag er for gammeldags og kan ved overbelastning medføre brand...
Jeg ved at det er mange penge at skulle bruge men få en samlet pris fra en elektriker og få det up to date ........på sigt vil du ikke fortryde.
Det er nærmest som at sammenligne med at du køber den mindste bil du kan få på markedet og vil hænge den største campingvogn bagefter -dette ville du på sigt ikke kunne leve med vel??

mvh sverola