/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Bachelor i sløjd
Fra : viviborgen
Vist : 1468 gange
120 point
Dato : 03-11-05 12:24

Der findes ikke meget litteratur om den undervisningsmæssige side i sløjd. Jeg vil derfor gerne have lidt hjælp.

Jeg skal skrive bacheloropgave på lærerseminariet i liniefaget, sløjd.

Emnet er: Sløjdsfagets betydning for elevens læring og dannelse.

Er der nogle gode ideer? Bare skyd fra hoften.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 03-11-05 12:32

Sløjd udvikler motrikken,opfindsomheden,evnen til at forstå tegninger,samarbejdsevnen-jeg tænker her på lærer til elev kommunikation og forstå følelsen af arbejdet medfører et resultat.Det var da en begyndelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-11-05 12:38

Og hvis du så også kan få lidt pæd/psyk ind i er det flot

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 130 point
Dato : 03-11-05 13:01

Citat
Formål
Formålet med undervisningen i sløjd er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der knytter sig til skabende og håndværksmæssig fremstilling. De skal udvikle færdigheder i at formgive og fremstille ting, der har æstetisk og funktionel værdi samt blive i stand til at forstå samspillet i processen fra ide over planlægning til udførelse.

Stk.2. Elevernes fantasi, glæde ved at skabe, eksperimenterende og vurderende holdning udvikles gennem fordybelse i den praktiske produktfremstilling for herigennem at styrke oplevelsen af tillid til egne muligheder.

Stk.3. Eleverne gøres fortrolige med historiske og nutidige teknologier samt områder som arbejdsmiljø, miljø og ressourcebevidsthed. Derved bidrager faget til deres forståelse af samspillet med vor fysiske omverden og naturen. Eleverne opøves i samarbejde, medbestemmelse og medansvar gennem en arbejdsform, hvor dialog og samarbejde er en del af undervisningsmiljøet.

Hentet herfra http://www.cvufyn.dk/RunScript.asp?Page=316&Parent=310&p=ASP\Pg316.asp

Her er også lidt http://www.jcvu.dk/uddannelser/vaerkstedslaerer/indhold.htm

og her er måske også lidt du kan bruge http://www.designature.dk/index.php?id=90&type=1

Sluttelig er her en Googlesøgning på dit emne, så der er masser om emnet derude
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Sl%C3%B8jd+fagets+betydning+for+elevens+l%C3%A6ring+og+dannelse&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-11-05 13:06

Du skal lige ha' denne med også http://www.sloejd-kbh.dk/PD_opgaver/M3_2003/Rune_J.pdf

Så det er bare om at komme igang.

God fornøjelse

//bentjuul

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 03-11-05 14:27

Prøv at spørge din vejleder... tror han/hun kender til mere litteratur end folk herinde, der kun kan citere faghæfter m.m....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-11-05 14:36

Jeg kan ikke se at viviborgen efterlyser litteratur, men ideer i forhold til emnet
Citat
Er der nogle gode ideer? Bare skyd fra hoften

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-11-05 15:15

viviborgen måske ligger der på dit seminarium tidligere bacheloropgaver i sløjd som du kan gennemse og blive inspireret af som her på CVU Jelling http://sloejd.cvujelling.dk/hjemmeside%2004/side%2011%20Bachelor.htm

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 16:06

Tak for svaret bentjuul.
   Det er svært at give point på denne tråd, men et af dine link førte mig faktisk til en side, som jeg ikke kende. So the winner is.....bentjuul