/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Karry - et blandingskrydderi eller en kr~
Fra : pyllle
Vist : 2990 gange
70 point
Dato : 03-11-05 12:14

Jeg har altid været overbevist om at karry er et blandingskrydderi. Men til min stor forundring så jeg på en planteskole i sommers, at der var en krydderurt, der hed karry. Og den var GRØN!!!
Kan nogen forklare mig forskellen??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-05 12:18

Citat
Karry:
Blandingskrydderi med gurkemeje som hovedbestanddel. Fås i både milde og stærke udgaver. Anvendes i ris-, kød-, fjerkræ- og fiskeretter samt i supper, saucer, dressinger og ikke mindst kødboller i karry. Svits altid karryen i fedtstoffet inden ingredienserne kommes i.

http://www.danbbs.dk/~erikoest/opskr/krydderi.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-05 12:21

http://da.wikipedia.org/wiki/Karry

Karry er et blandingskrydderi.

Accepteret svar
Fra : stormb

Modtaget 80 point
Dato : 03-11-05 12:22

karry er faktisk et blandingskrydderi. Karryurten er en krydderurt, der dufter og smager af karry men giver ikke farven. må også kun bruges til at koge med, ikke til at spise direkte, da den kan give mavepine. (ifølge gartneren, hvor jeg købte den i sommer)
Mvh stormb

Kommentar
Fra : txn

Dato : 03-11-05 12:22

Det er i de seneste år blevet meget populæt med krydderurter der har de mest besynderlige dufte f.eks timian der dufter af citron.Jeg tror du har set en krydderurt der simpelthen dufter af karry,for karry er ganske rigtigt et blandingskrydderi.Det mest bizarre jeg har set var en krydderurt det duftede af chokolade.

Kommentar
Fra : pyllle

Dato : 03-11-05 12:25

txn, som skrevet i mit spørgsmål HED krydderurten karry. Derfor er det jo ikke indbilding.

Umiddelbart vil jeg holde mig til stormb´s svar, men lader spørgsmålet stå åben noget tid endnu, hvis andre har nogle kommentare.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 12:39

Karry er som mange har skrevet et blandingskrydderi, og det som giver den gule farve er gurkemeje. Krydderurten, karry er en gensplejset plante.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 03-11-05 12:47

Dette er taget fra "Krydderurten"

Spørgsmål: Hvilke krydderier er der i karry??
Svar: Karry findes i mange forskellige blandinger.

Der er ofte ting i som :
gurkemeje, ingefær, kanel, koriander, nellike, muskatblomme, spidskommen, peber, kommen, karryblad, anis, fennikel, muskatnød, laurbærblade, safran, sennep, sesamfrø, cayenne,
bukkehorn og valmuefrø.

Det varierer fra land til land og egn til egn hvilke krydderier og blandingsforhold man bruger.

Jes

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-11-05 13:13

Som stormb skriver, er karry ganske rigtigt et blandingskrydderi. Bl.a. indgår både spidskommen og især de bitre bukkehornsfrø i krydderblandingen. Jeg tager med jævne mellemrum bukkehornsfrø i kapsler som kosttilskud, da det er godt for mangt og meget. Og....man kommer efter et par uger til at dufte af karry i armhulerne, hvis man indtager det i længere tid. Det virker meget udrensende.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-11-05 13:15

Karry er ganske rigtigt et blandingskrydderi - men navnet stammer oprindeligt fra indisk/tamilsk og betyder egentlig bare skysauce eller kød-eller grøntsagsret som er tilbehør til ris.
I indien findes mange former for karry-retter - der bruges ikke det blandingskrydderi, som vi bruger i vesten. Nogle karryer er hvide, nogle er knaldrøde (Tandoorikylling er en af dem) andre gule, grønne eller brune.

Det var englænderne, der konstruerede ordet karry og samlede en række krydderier, der fik denne betegnelse.

Karryblade, som er dem, du beskriver kan være en bestanddel i en karryret - oprindelig brugt i de sydlige og vestlige Indien. De skal helst bruges friske og kan f.eks. koges sammen med ris.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : pyllle

Dato : 03-11-05 13:17

Tak for svaret stormb.

Og tak til alle i andre

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-11-05 13:17

P.S... De kan også bruges til skadedyrsbekæmpelse

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-11-05 13:27

Lidt mere om karryplanten

Citat
En smuk flerårig op til 50 cm. høj aromatisk plante med sølvgrå karryduftende blade. Planten har dog intet med blandingskrydderiet karry at gøre. Karryplanten udvikler små gyldengule kurvblomster. Bladene kan bruges ved riskogning, i supper og i sammenkogte retter. Bladene fjernes før servering. Karryplante foretrækker en varm, solrig vokseplads.

http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=316

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-05 14:01

Må give ans ret -> Det ér Gurkemeje der giver den gule farve !

..men det er bukkehorn-frø der giver den distinktive smag

Prøv at spire bukkehornfrø. Spis dem og duft til din pyames/sengetøj dagen 'derpå'

..de andre smagsnuancer hidrører fra: chilli, pebber, kanel, kardemomme, spidskommen, osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-05 18:33

Grøn/rød Thai-karry er et andet produkt :

Rød/grøn : http://www.recipelink.com/mf/31/9600

Grøn : http://www.post-gazette.com/pg/05300/595639.stm

</MOLOKYLE>