/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Skytte slægten
Fra : yogi1
Vist : 4606 gange
200 point
Dato : 03-11-05 10:20

hejsa
jeg vil høre om der er nogle som kan hjælpe mig/os?!?
Min lille bror og en fætter samt mig selv er ved at finde frem til vores rødder.
det vi ved er, at vi høre med på samme træ som Karl Skytte. Han var fætter til vores farfar.
Så er der en eller nogle som kan hjælpe os vider, jeg har søgt på div. søgemaskiner " slægt skytte "
jeg fandt en masse men kan ikke finde ud af om de passer med vores slægt!!!

please help Yogi1

Kommentar
Fra : ivn

Dato : 03-11-05 11:06

Jeg vil anbefale jer at starte med at læse lidt om slægtsforskning, for at komme rigtigt igang, der er mange udmærkede bøger om emnet.
F.eks. Hans H. Worsøe: Slægtsforskning - En Vejledning, der er andre af samme forfatter.
Start evt. med at tale med de ældre i familien om havd de kan fortælle jer. Skriv alt ned I får at vide, I har brug for så mange oplysninger som muligt.
Datoer for fødsel/vielser/død osv. samt steder hvor personer har levet er vigtige så I ved hvor i skal lede i arkiver.
En del folketællinger og kirkebøger er tilgængelige via internet, http://ddd.sa.dk/ (folketællinger).
Der er også mange lokalhistoriske arkiver/foreninger hvor man kan finde hjælp.
mvh ivn

Kommentar
Fra : pyllle

Dato : 03-11-05 11:10

Interesant spørgsmål. Jeg er selv fra Skytte-slægten. Så jeg arbejder på sagen!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-05 11:25

Også om Karl Skytte er der skrevet en bog:

Nielsen, Henning. Karl Skytte. Fynboen på folkestyrets fornemste embede.
Oden Univ. forlag, 1996. 216 s. ill. Heftet. Pænt og rent eksemplar. [24634]

omtalt her:
http://www.h-net.msu.edu/reviews/showrev.cgi?path=5599868291915

Hvor stammer han fra på Fyn? Han var i sognerådet før han kom i folketinget.
Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 03-11-05 11:36

Måske Verninge? Svend
"
Odense, Verninge, Naarup, 3a, , 368, FT-1921

Hans Chr H Skytte, 26/8 1875, Gift, Husfader, Gmd, Verninge
Magrete Skytte, 20/11 1872, Gift, Husmoder, , Verninge
Karen Hansine Skytte, 24/8 1912, , Datter, , Verninge
Niels Peter Skytte, 22/8 1913, , Søn, , Verninge
Ingeborg Skytte, 8/10 1914, , Datter, , Verninge
Laurits Skytte, 9/11 1915, , Søn, , Verninge
Erna Skytte, 12/2 1917, , Datter, , Verninge
Anna Skytte, 25/10 1918, , Datter, , Verninge
Inger Mari Skytte, 21/11 1920, , Datter, , Verninge
"

Godkendelse af svar
Fra : yogi1

Dato : 03-11-05 11:39

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : yogi1

Dato : 03-11-05 11:44

også tak til i andre.
Pylle vi må holde kontakt.

hilsen Yogi1

Kommentar
Fra : pyllle

Dato : 03-11-05 11:46

Jeg sidder og undre mig. Min mormor hedder Ingeborg og hun har en søster der hedder Erna. Men fødselsdatoen passer ikke.

Kommentar
Fra : yogi1

Dato : 03-11-05 11:49

hmm
pylle er du sikker på at det er de samme som svendgiversen.
har skrever her?

Kommentar
Fra : pyllle

Dato : 03-11-05 11:51

Nej, det er jeg selvfølgelig ikke. Men jeg undersøger lige sagen nærmere. Hvis jeg finder noget spændende, så hører du fra mig

Kommentar
Fra : yogi1

Dato : 03-11-05 11:54

mange tak Pylle

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-05 12:03

Tak, men du lukkede alt for hurtigt, yogi1
Vi er jo først lige begyndt...
Og du og Pylle kunne hjælpe hinanden her i kandu...

Hvad med at du Pylle stiller et nyt spørgsmål?
Begynd med det du har fundet...
Svend

Kommentar
Fra : yogi1

Dato : 03-11-05 12:13

til svend
ja du har ret.

yogi1

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-11-05 12:14

http://myndigheder.danmark.dk/person.asp?page=person&objno=1075236

Karl Skytte
--------------------------------------------------------------------------------
Fhv. minister
--------------------------------------------------------------------------------
Ministerposter
Landbrugsminister i Regeringen H.C. Hansen II
Landbrugsminister i Regeringen Viggo Kampmann I
Landbrugsminister i Regeringen Viggo Kampmann II
Landbrugsminister i Regeringen Jens Otto Krag I
--------------------------------------------------------------------------------

Der er mange sider på internettet, men de fleste siger kun lidet. Se dog:
http://www.h-net.org/reviews/showpdf.cgi?path=5599868291915

Der findes billede af gravsten og personlige data på dett link:

http://www.gravsted.dk/person.php?navn=karlskytte

mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-11-05 12:57

http://www.klo.dk/biblioteket.php?group=all&what=stikord&words=Biografi

og et lille humoristisk citat fra en udtalelse af Karl Skytte:

Jordskredsvalget
Valget i 1973 var en katastrofe for det Radikale Venstre, idet vi kom helt ned på kun 7 medlemmer og som sådan næsten mistede al indflydelse på politikken i Danmark. Som daværende formand (Karl Skytte) for folketinget udtrykte det: "Et valg til af samme slags og vi vil komme til at skylde."

Carl Skytte var også formand for Folketinget i 10 år, se:

http://www.folketinget.dk/BAGGRUND/00000045/00232610.htm

I "gamle dage" kunne der være sager som i dag ville blive anset for dårlig moral, men sådan opfattede man det slet ikke dengang, se:

http://www.landbrugfyn.dk/article.asp?aid=5027

idet jeg citerer et enkelt afsnit:

"Fra Dansk Landbrugsmuseum kommer desuden Massey-Ferguson 35 nummer 50.000, som blev leveret til dansk landbrug. Denne traktor blev i sin tid skænket til daværende landbrugsminister Karl Skytte, som efter endt brug skænkede den til museet på Gl. Estrup"

Der findes åbenbart også en "anden" Karl Skytte. I hvert fald passer dataene bestemt ikke sammen. Han kom fra Verninge, men se selv på denne hjemmeside:

http://www.knudaagaard.dk/sogn/verninge.htm

eller er det dataene på gravstene som er forkerte ?

mvh
Ejvind (VARLA)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-11-05 13:05

Se også følgende om årets sparemand, som underbygger at han er født i 1908, ikke 1907 i Verninge:
http://www.antik-i.com/iframe.php?mod=annonce&iid=2827&id=35766

Årets sparemand 1976 / Sparebøsse

Karl Skytte

Født 31. marts 1908
1947 MF for Radikale
1947 Landbrugsminister
1968 Formand for folketinget

Fremstillet af Søholm keramik - Bornholm

mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-05 13:15

Her er lidt Skytte at vælge imellem, Svend

Gummerup, Køng sogn
Født 05-02-1888 3061 Hans Jørgen Hansen Skytte
Født 05-06-1889 3062 Anna Margrethe Hansen Skytte

Højrup, Køng sogn
Født 1801 2131 Hans Andersen Skytte
Født 2922 Rasmus Hansen Skytte
Født 2923 Anders Hansen Skytte
Født 2938 Karen Rasmussen
Født 14-12-1855 1415 Peder Kristensen
Født 14-03-1855 2924 Jens Hansen Skytte
Født 24-04-1878 2939 Rasmus Skytte
Født 23-12-1879 2940 Hans Skytte
Født 21-07-1885 2941 Niels Jørgen Skytte
Født 05-06-1887 2942 Lars Kristian Skytte
Født 01-06-1890 2943 Marius Skytte
Født 06-09-1906 2951 Anders Kristian Skytte
Født 31-03-1908 2945 Karl Skytte
Født 28-10-1910 2946 Karen Skytte
Født 17-11-1912 2947 Anton Skytte
Fundet her:
http://www.knudaagaard.dk/sogn/koeng.htm

Også mange Køng forskere i sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=565

Kommentar
Fra : yogi1

Dato : 03-11-05 13:18

hold da op alle de dataer, det er helt sikkert noget som kan bruges.
tak for det

hilsen Yogi1

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-11-05 13:28

Når man går lidt mere i dybden på hjemmesiden:
http://www.knudaagaard.dk/sogn/koeng.htm

så synes der at kunne være en del hjælp mht. Skytte-familien

mvh
Ejvind(Varla)

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-11-05 13:30

Jeg ser nu at Svend havde allerede fundet flere data på det link jeg opgav.
Jeg undskylder derfor at være langsom.
mvh
Ejvind(Varla)