/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bestemt krydderiblanding søges
Fra : PhanTomY
Vist : 6434 gange
500 point
Dato : 02-11-05 18:32

Hej

Jeg har et lidt underligt spørgsmål, men jeg håber nogen kan hjælpe. Jeg leder som sagt efter en krydderiblanding, som blev brugt i en ret ved navn kylling (eller kankun?) gyros - bestod af byllingestykker, babymajs, div peber, badyærter, annanas og dem krydderiblanding. Jeg købte det i nordman i Bording, hvis det siger nogen noget. Jeg fik en lille smugle med hjem af "kokken" der, det var noget rødeligt noget og det lugtede herligt. Glemte selvfølgelig at få navnet på krydderi blandingen og nu har butikken blevet overtaget af superbest kæden - jeg har dog fundet et andet sted hvor man også kan få det (Løvbjerg Ikast) det er dog ikke helt så godt som hos nordman. Jeg har prøvet at købe 3 forskellige krydderi blandinger hos http://www.ejstrupholm.dk/ti-krydderier/. Alle hed et eller andet med gyros, men det var overhovedet ikke det og det hverken lignede, lugtede eller smagte som den lille prøve jeg fik dengang. Håber der er nogen der ude der ved hva det rødelige og hammerende velsmagende krydderiblanding hedder og, hvor jeg kan få fingrene i den?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-11-05 18:57

Jeg har søgt lidt og fundet denne link http://www.strandoghavjagt.dk/Opskrifter/graker_dykand.htm
det som er pointet er at du har fået et krydderi som er så hammergodt at ikke andre produkter er gode nok
men prøv at gå efter denne opskrift på Gyros krydder og evt lav din egen speciale blanding som så til hver en tid kan få mere af ..

mvh sverola

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 02-11-05 19:02

Jo det er nu meget godt hehe - men jeg er nu ikke den store kok så derfor skal det være en krydderi blanding. Og jeg ved man kan købe det da jeg jo har fået noget engang af ham "kokken".

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-11-05 19:14

Nå ja ok...........jeg er selv kok og kan godt lide at have noget "unikt" som andre ikke har ,så derfor svaret ---men håber at der er andre som kender dit krydderi og ved hvor det fåes..
Eller må du sige til og vi tager på græske restauranter til vi finder det rette

Mvh sverola

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-11-05 19:15

Der er 2 blandinger her.

Gyros og Gyros special.
http://www.bedstes-specialiteter.dk/?vm=8906

fra http://www.bedstes-specialiteter.dk/?vm=8924

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-11-05 19:22

Og denne http://www.hedebogaard.dk/ der er mange muligheder

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 02-11-05 20:23

jakjoe og Klumme

de to gyros man kan få hos http://www.hedebogaard.dk/ er de samme som jeg har prøvet(og det var ikke lykken). Og jeg tror næsten at dem man kan få hos http://www.bedstes-specialiteter.dk også er de samme.

sverola

Ja det kan jeg da også godt forstå - nu var det vidst også en overdrivelse at jeg ikke kan lave mad. Men jeg har bare ikke tiden til at stå og eksperimentere indtil jeg finder det rette. Slet ikke når jeg ved at man kan få det rigtige, som jeg vil have det, et eller andet sted

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 21:08

Narh, det kan jo godt være "kokkens" egen specialblanding, som du har fået en lille smule med hjem af. Så finder du den ikke igen, hvis du ikke finder kokken. For sådan en opskrift holder en god kok jo som regel hemmeligt.
Du må forsøge dig frem og samtidig holde nøje kontrol med, hvad og hvor meget, du putter i af de forskellige krydderier, så du kan gentage successen, hvis det lykkes dig at lave noget rigtig godt.. --Måske mangler der et eller andet krydderi i blandingen? Eller måske er den oprindelige krydderiblanding lavet på hele tørrede krydderier, der skal knuses i en morter?
Prøv dig frem på den måde... Du kan måske lave noget, der er endnu bedre...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-11-05 21:09

Hvad med navnet på den kok, der gav dig smag for det krydderi?

Han kan jo stadig være ansat i butikken hos Superbest.

De behøver jo ikke at skifte personalet ud, fordi skifter navn.

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 02-11-05 23:06

Hej PhanTomY.
Der er også en her: www.oriental.dk/comone.jsp?type=page&id=20 - 76k
Held og lykke med søgningen. Det er lidt af en opgave.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 03-11-05 07:57

Brigitta

Mener nu han sagde at det var noget købt. Ved egentligt heller ikke om han var kok, slagter eller hva han var - han lavede i hvert faldt de retter man kunne købe i butikken.

Nu kan jeg jo købe en ret som smager næsten som den anden i Løvbjerg - så mon ikke det er en krydderiblanding?!

Camillasmoster

Aner ikke hvad han hedder. Men de laver ikke retten der mere såå?!

vivi1959

Linket virker ikke

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 500 point
Dato : 03-11-05 14:33

Jo, men så må du da gå i "kødet" på dem, der har lavet den ret, der smager næsten som den skal?

Og så lader du dig ikke "spise af" med en lille kopfuld rødt pulver... Nænæ, denne gang beder du om en fuldstændig ingrediensliste.

OG du kunne jo godt slutte med at lægge den ud på kandu, så vi andre også kan se, hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 03-11-05 14:48

Birgitta

Du har nok ret Ja så snart jeg ved hvad det hedder og hva det består af skal i nok få det

Lader lige spørgsmålet være ubesvaret et par dage endnu - det kunne jo være nogen vidste det.

Godkendelse af svar
Fra : PhanTomY

Dato : 07-11-05 08:26

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-11-05 18:16

joo, tak for accepten af mit svar..

Ved du hvad, jeg sætter flueben for neden, så hvis du får lokket opskriften ud af en kok, så fortæl lige om det.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 00:02

Jeg vil næsten væde med at det er det er det krydderi, der hedder "Mexico". Jeg er selv slagter, og ved at det bruges meget til bl.a. Gyros. Alle er helt vilde med det, og vil gerne have fingre i det.

Du kan se det her: http://www.otz.dk/Default.aspx?ID=68&M=Shop&PID=91&ProductID=97

Det sælges i 5-kg. spande, men det er selvfølgelig for meget for dig. Tag ned i dit lokale supermarked, og spørg slagteren om du må købe noget "mexico" af ham. Det findes i forskellige varianter, dels fra producenten som jeg linker til her, men også fra et firma, der hedder India-dan.
De smager nogenlunde ens, men kan dog afvige lidt.