/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rust arbejde hvordan?
Fra : return
Vist : 1239 gange
200 point
Dato : 02-11-05 17:20

er der nogen der ved hvordan man laver rusarbejde omkring bagskærme ,der er ikke så meget men hvordan får jeg det væk og hvad skal jeg bruge af sandpapir ,grunder osv for at få et pænt resultat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 17:30

Du skal bruge groft sandpapir i starten, fint til sidst, slib helt ned til metallet, hvis der er hul, så fyld op med plasticpadding, du kan købe grunder på spray i biltilbehørs forretninger, grunderen slibes bagefter med korn nr. 240, har du så mulighed for at få autolakken på spray, bliver det det flotteste resultat,

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 02-11-05 17:36

Det kommer sandelig an på hvormeget der er og hvor slemt angrebet er.
Skal der svejses?
skal det males med pensel eller sprøjte?

Hvis det kun er lidt på den inderste kant mod hjulet, kan det anbefales at bruge en 3M svamp ( sliberondel) til at sætte på boremaskinen.
Den er genial til at rense helt i bund.
Hvis det skal være 100% har 3M et produkt der hedder ruststop ( brunt tyktflydende stads der bliver helt sort når det kommer i kontakt med stål og ilt/luften)
Det kan faktisk bremse nyr rustangreb i meget lang tid.
Jeg bruger det bl.a. omkring ruderammen ved rustarbejde der. Det er et sted man helst kun skal svejse/reparere en gang
Til grunder skal du have en hurtigtørrende grunder til autolak.
Gå til en malerforretning der også sælger autolak, evt. engros, de har som regel de bedste materialer og sørger for at grunder/fortynder/færdig lak passer sammen.
Undgå at blande noget på forskellig basis med hinanden, så kan det koge op.
De kan også blande en lille 1/4 liter i lige den farve du skal bruge

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 02-11-05 17:38

Nordsted1 - hvis der er hul, anbefales at få pladen skiftet. Plasticpadding er IKKE en løsning, det udsætter bare problemet

Kommentar
Fra : return

Dato : 02-11-05 17:45

har købt farve og lak til bilen det er på spray begge to og nej der er ikke volsomt meget rust bare lige ved bagskærme og lidt nederst på skærmen så regner med at når jeg har af renset for rust og malet med grunder så kan der vel males når grunderen er tør ? nogen der ved hvad for en grunder man skal købe ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 17:50

Det hedder sandinggrunder (muligvis ikke stavet korrekt), og ja du kan male lige så snart grunderen er tør og slebet i overgang, dvs at man overhovedet ikke kan mærke overgangen fra rep

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 02-11-05 17:58

Køb grunder af samme fabrikat som det andet - kan også fåes på spray

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 02-11-05 18:08

Lige mit råd/erfaring: SLIB MEGET GRUNDIGT - sørg for at ALT rust er væk! Tag dig god tid!
Det betaler sig i det lange løb!
Go fornøjelse!

Mvh. Akaup. (Der desværre lader stå til - og det bliver bilen ikke pænere af

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-11-05 19:10

Skal du det bedste resultat er du nødt til at sandblæse de pågældende områder helt i bund så der bare genstår ren metal -du vil da også se hvordan og hvor meget rusten har arbejdet-er der et eneste lille hul kommer rusten tilbage så snart der kommer lidt fugtighed i luften .Rusten kommer oftest ikke fra forsiden af pladen(der hvor den ses) men fra bagsiden.Er det et stenslag som har fået pladen til ruste er der håb hvis du følger ovenstående.
Når du har grundet ser du hvordan det færdig lakerede kommer til at se ud -er der ujævheder er du nødt til at spartle de steder og slibe det ned -Du kan gerne dække skærmen af med avis og tape-når du har grundet flytter du afdækningen 1 cm op over det du har grundet og sliber den lille kant ned med sandpapir korn 800-så maler du med farve og fjerner afdækningen og sliber med samme korn den nye kant væk-lad det tørre grundigt og poler med slipol og voks...Jeg har gjort det og fik bare en lille bitte forskel i farve nuance p gr a falmning af den gamle lak
Mvh sverola

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-11-05 19:10

Man kan evt. også skære bilen over på midten og købe en ny bagende og så svejse de to halvdele sammen igen.

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 02-11-05 19:33

Flash77- Yep, eller flytte til et sted hvor biler ikke ruster. Der er sandsynligvis også bedre temperatur end vi har nu

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-11-05 19:46

Helt rigtigt Flash77 men lakerings og spartel arbejdet bliver jo nu ikke mindre af det ..........