/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er valnøddeblade giftige?
Fra : louie2003
Vist : 3160 gange
50 point
Dato : 02-11-05 16:25

Jeg har ladet mig fortælle, at man ikke må smide valnøddeblade på komposten, fordi de er giftige. Er det rigtigt??

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-11-05 16:30

Det er fuldstændigt korrekt, at valnøddeblade indeholder et stof, som virker hæmmende på andre planters vækst og spiring. Det samme gælder f.eks. blade fra skyrækker, thuja og lærk, men det gælder også frugtkødet i talrige frugter: appelsin, blomme, ribs osv.

På den baggrund er det let at nå til den mening, at så skal man ikke lægge løvet af disse planter i komposten, men det er ikke rigtigt. Sagen er, at den nedbrydning, der finder sted i kompostbunken, også nedbryder disse uheldige stoffer. Den kompost, der kommer ud af processerne, er med andre ord helt fri for de spirehæmmende stoffer. Der har været lavet kontrollerede forsøg med netop stofferne i valnød, og forsøget viste – til forskernes forbavselse – at stofferne nedbrydes så hurtigt i en levende jord, at de næsten ikke er til at spore!

Med venlig hilsen Sten Porse

Sakset herfra:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/kompost/3085.html

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-11-05 16:34

Og hvis du mener om de er giftige for mennesker, er svaret NEJ der er de ikke, men de er ikke hverken letfordøjelige eller delikate.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-11-05 17:01

Prøv at knuse bladene. De dufter himmelsk og kan bruges i hjemmelavede parfumer og lignende.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-11-05 18:51

Men en ting du ikke må gøre er at bruge dem som bund dække for vinteren.......de er længe om at rådne og når du så vil fjerne dem om foråret er der mere ukrudt end du ønsker dig neden under..

mvh sverola

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-05 20:54

Citat
Bladmuld af valnøddeblade
Jeg vil gerne lave noget bladmuld af visne blade, samt dække min urtehave med blade om vinteren. Kan jeg bruge valnøddeblade, eller er de giftige (som jeg er blevet belært om af naboen)?

Venlig hilsen Mette Bruun

--------------------------------------------------------------------------------
Kære Mette Bruun
Du spørger til bladmuld af blade fra valnøddetræet.

Når din nabo fraråder dig at lave kompost af valnøddeblade, er det nok fordi han/hun har hørt om at valnødden hæmmer væksten af andre planter, hvor den gror.

Rent teknisk hedder fænomenet allelopati. Det betyder, at planten udskiller nogle stoffer fra blade eller rødder, som hæmmer væksten af mulige konkurrenter. Fænomenet er ikke rigtig bevist. Når man tit ser, at græsset vokser dårligt under store træer - f.eks. valnød, kan det ligesågodt skyldes at der er for lidt lys eller for lidt vand.

MEN for en sikkerheds skyld, ville det nok være en god ide ikke kun at bruge valnøddeblade, men blande dem med noget andet/andre blade. Hvis du selv laver kompost af haveaffald og grønt køkkenaffald, vil valnøddebladene kun udgøre en mindre del - og så vil de formentlig ikke kunne give problemer.

Du kan læse om kompost f.eks. på denne side www.fi.dk/hjemmet/haven/kompost/

og mange kommuner udsender vejledninger om hvordan man laver kompost derhjemme.

Med venlig hilsen

Anna Thormann

http://www.sns.dk/brevkasse/svar/planter/arkiv%201.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 16:30

Hej louie2003.

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 50 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et godt svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 20:11

arne.jakobsen

Nu igen.
Lad dog brugerne selv bestemme om spørgsmålet skal lukkes eller ej.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-11-05 21:18

ans

Nu igen.

Så bland dig dog udenom. Eller har du virkeligt et så røvkedeligt liv?