/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Dagpenge/kontanthjælp under barsel.
Fra : IceCap
Vist : 2099 gange
200 point
Dato : 01-11-05 23:30

Min hustru er færdig med HG i starten af januar, og vi venter barn i slutningen af april. Det betyder realistisk set, at vi er sikre på ikke at kunne finde en læreplads til hende...... Hvem vil ansætte en elev, der er gravid i 6 måned, ikke?

Hun vil ikke kunne modtage kontanthjælp når hun er færdig med HG, da min indkomst er for høj.

Kommunen har ydermere fortalt os, at hun heller ikke vil kunne modtage dagpenge under barsel, af samme årsag. Kun hvis hun har haft mindst 13 ugers fuldtidsarbejde uden sygedage umiddelbart før barselsorloven starter.

Det virker mindst lige så usandsynligt at finde et job til hende som en læreplads... (Termin uge 16 - dvs. barsel starter uge 12, minus 13 uger vil sige job fra slut december samtidig med HG - no way)

Det kan da ikke være rigtigt!??!??! Jeg har prøvet at finde frem til noget på netborger osv. men der er intet at hente for mig.

Er der nogen af jer, der beskæftiger sig med denne slags problematikker til daglig, vil jeg sætte meget stor pris på nogen inputs!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-11-05 23:51

er din kone medlem af en fagforening

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 02-11-05 00:41

Grundreglerne for nyuddannede er:

Som nyuddannet har man ret til dagpenge en måned efter, at man har afsluttet sin uddannelse, hvis man har søgt om optagelse i en a-kasse inden to uger efter uddannelsens afslutning. Dagpenge til nyuddannede er på 82 % af højeste dagpengesats (dimittendsats). Har man først én gang modtaget dimittendsats, skal man vente seks måneder for at få beregnet en individuel sats. Beregning sker på baggrund af de seneste tre måneders beskæftigelse, hvor man har haft mindst 2/3 af fuld arbejdstid.

Grundregler for barselsdagpenge nyuddannede er:

Nyuddannede
Nyuddannedes barselsdagpenge beregnes på baggrund af hvad de ville have kunnet modtage i arbejdsløshedsdagpenge, hvis betingelserne herfor var opfyldt. Det vil sige, at for at en nyuddannet kan modtage barselsdagpenge, skal vedkommende være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge. Det er ikke en betingelse, at den nyuddannede opfylder kravet ved påbegyndelsen af sin barsel. Såfremt kravet opfyldes på et senere tidspunkt vil den nyuddannede få ret til barselsdagpenge fra dette tidspunkt.

Min eneste tvivl er, om HG i sig selv er en uddannelse (forstå mig ret - naturligvis er det en uddannelse - men er den "endelig"?? (som elektriker, frisør, ingeniør osv)). Det ved jeg faktisk ikke, men gætter på, I selv ved

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 02-11-05 09:01

Får hun SU, mens hun går på HG? Så er der en mulighed for, at hun kan få SU under barsel - hvis uddanelsen ikke er afsluttet, og det er den vel ikke, før hun har overstået sin praktik / læretid. Så hvis det med dagpenge på dimmitendsats glipper, fordi HG ikke er en afsluttet uddannelse, så må det være SUen, der gælder. Her har man normalt ret til 12 ekstra SU-klip (á ca. 3500) når man bliver mor, 6 ekstra klip, når man bliver far. Man kan vælge at tage dobbelt-klip, dvs. få dobbelte udbetalinger i den halve tid. Hun skal tale med en studievejleder / skolens kontor om mulighederne.

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 02-11-05 09:02

... Og tillykke med, at du skal være far...

Mvh. Marlene

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 02-11-05 10:22

Nej, det er så en ulempe ved at være gift...såfremt I bare boede sammen, kunne hun have fået kontanthjælp.
Men idet I gifter jer, forpligter I jer til gensidig forsørgelse af hinanden ( i hvert fald i kommunens øjne).

Og derudover kræves det ganskle rigtigt, at hun skal være dagpengeberettiget medlem af en A-kasse for at kunne få syge- eller barselsdagpenge på kommunen.

mvh dova

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-11-05 16:06

Trimare46 -> Ja, hun er medlem af HK som uddannelsessøgende.

Erling_l -> HG ligesom gymnasiet, er i sig selv ikke "afsluttede" uddannelser i sædvanlig forstand, men ungdomsuddannelser, der er kompetancegivende til videreuddannelse. Dvs. at hun ikke er berettiget til Dimmitenddagpenge.

Marlene_P -> Hun afslutter HG d. 7.1., altså 15 uger før terminen, men vil undersøge det straks imorgen mht SU. Og tak for lykønskningen. Glæder mig meget, det er faktisk 2. gang idet jeg har en datter på 8 fra tidligere.

Kommentar
Fra : katrinenoehr

Dato : 19-11-05 23:17

Du har allerede fået mange gode svar men jeg vil alligevel tillade mig at komme med nogle enkelte kommentarer. Det er ikke korrekt, at din kone skal have haft fultidsarbejde i 13 uger før fødslen, men derimod skal hun have arbejdet min. 120 timer inden for de sidste 13 uger inden hun går på barsel. Men jo flere timer hun arbejder jo flere penge får hun i barselsdagpenge. Det er korrekt, at man ikke må have nogle sygedage i denne periode men det er lidt op til arbejdsgiveren, da det er denne som vist nok skal indberette det/ eller udfylde en blanket omkring sygdom.

Kan din kone ikke tale min sin studievejleder? Jeg kan forstå, at din kone afslutter sin uddannelse i januar men måske kan din kone få lov til at tage en eller anden form for kursus, så hun er studieaktiv måneden op til hun skal på barsel, for så ville hun være berettiget til SU. Mener det er alm. SU plus 12 ekstra klip. Er dog ikke klar over om der gælder særlige regler hvis man er på en ungdomsuddannelse.

Ellers er der den mulighed tilovers, at du overtager din kones personfradrag. Lidt penge har også sin ret.

kh
Katrine

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 25-05-06 16:52

Tak for svaret dova.