/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
gammelt stik til nyt
Fra : stevanovski
Vist : 886 gange
200 point
Dato : 01-11-05 23:26

jeg har en gammel telefon med et 4 bens stik som jeg vil have til at virke til de alm. 3 bens stik som alle har, hvad skal jeg gøre, hvis jeg forbinder de 2 ledninger som alm. telefoner er forbundet med virker kun højtaleren og jeg kan ik snakke i den.
den har 4 ledninger blå/rød/grøn/gul hvordan kan jeg løse dette problem

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 02-11-05 00:08

brug rød og blå det skulle virke

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 02-11-05 00:59

det jo det jeg har prøvet men så kan man kun høre noget ingen klartone og kan ik ringe op ellersnakke der telefone bruger jo 4 ledninger for at virke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 08:32

prøv at sætte grøn til rød

blå er minus / gul bruger man til særtjenster i almindelighed

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 02-11-05 09:05

Man bruger kun to ledninger til de to lodrette ben den vandrette er ikke til noget her hjemme,
så som olefahnoe siger skal du bruge RØD & BLÅ det er de to TDC altid har brugt. Og stadig bruger.

Zita

ps
Den vandrette bliver hvis nok brugt ved et eller ande soecil tleefoni ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-11-05 10:07

Du skal da lige være opmærksom på, at de gamle telefoner er til analoge centraler og de nyere er til digitale centraler.
Alle centraler er nu digitale og derfor virker de gamle telefoner ikke.
Hvis den er med nummertaster og 4 ben må den have været til et internt telefonanlæg.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 02-11-05 10:13

ja men så ta et krokodille næb og sæt på blå og over til den en og det samme fra rød til den adden så må du prøve dig frem,
eller brug en tøjklæmme

Zita

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 02-11-05 14:34

BjarneD, hvordan kan så min gamle fars telefon virke?
Det er en drejetelefon fra 1966, den virker i Bagsværd!

Jes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-11-05 14:38

Undtagelsen der bekræfter reglen om centraltyper, måske.
Klartone kan man normalt godt få, men tonegeneratoren i en drejeskivetelefon er anderledes.
Jeg tror, at dit problem skyldes, at din gl. tlf. er beregnet til et internt omst. anlæg.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 02-11-05 15:30

det er en drejeskive telefon men kan der er 4 ledninger fra den, det er kobraen hedder den den koster sku 2500kr, har set den virke andre steder før, men jeg kan ik forstå det når man kun bruger 2 ledninger i stikket og den har 4 så kommer det nok aldrig til at virke

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-11-05 18:46

Normalt er det de to midterste ledninger der skal bruges, men dit apperat kan være specielt designet til en lokal central med andre funktioner.
Med hensyn til det trebenet stik, så blev det tværliggende ben brugt til lokal omstilling på ældre anlæg, en slags R-tast.

I mine yngre dage, arbejdede jeg hos GNT-automatic, hvor vi fremstillede telefoner med drejeskive. Her var der flere varianter, nogle med brug af de tre ben, og en speciel der blev fremstillet til DSB med 5 ben, men det ligger tilbage til mellem 72 og 82, så der er sket meget siden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 19:27

Det er svagstrøm der er på nettet, så du kan ikke ødelægge tlf. ved at prøve dig frem, eller har du prøvet det jeg skrev kl 8.32... hvis ikke dette virker, så prøv at sætte den gule og den grønne sammen med den røde, du kan prøve at snurre dem sammen i første omgang og holde den på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 19:28

Hvis dette ikke virker, kan du kontakte TDC's kundecenter, og hører om de har en krydsadapter