/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Malermester i Troense
Fra : svendgiversen
Vist : 821 gange
100 point
Dato : 01-11-05 19:10

Og så min borddames lidt mere almindelige familie:
Jyttes farfar Hans Christoffersen var malermester i Lunden, Troense, Tåsinge.
Nok født ca. 1880-90 vist på Fyn?

Hvem finder ham og hans familie, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-05 11:13

Det er lykkedes mig at finde Lunden nævnt i Troense, men ingen maler(mester) Hans Christoffersen
nævnt her: Svend
"
I de følgende Aar kom Stien fra Opgangen til Ovinehøj langs Grubbemøllestræde til Ørkildsgade, fra den modsatte Ende af denne Gade til Caroline Amalielund og Christiansminde. Stien fra Langestrædes Begyndelse langs denne Gade til Færgevej, fra Langestræde til jernbaneoverkørslen (bag Lunden) og derfra op til Lundevejen, fra Lundevejen til Høje Bøge og fra den modsatte Side af denne Skov tilbage til Udgangspunktet ved Lundevejen (Trekanten, om hvilken med det samme kan bemærkes, at Anlæget paa denne og Jernrækværket derom er privat Gave fra Grev Brockenhuus Schack).
Paa denne Maade blev hele Byens Omegn efterhaanden omgiven af et Næt af smukt anlagte og smukt beplantede Spadserestier, og hvormeget dette ogsaa i ren materiel Henseende har gavnet Byen og bidraget til dens Udvidelsesvækst, ses bedst deraf, at de Veje, langs hvilke Stierne anlagdes, særlig hurtigt blev bebyggede, vi behøver saaledes kun at nævne Lundevejen, Egensevej, Søgaardsvej, Christiansminde Alle, ved hvilke der, da Stierne anlagdes, ikke fandtes en eneste Bygning.
"
http://historie.sydfyn.dk/steder/svendborg-hele1.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-05 18:14

Så er der nye oplysninger fra min borddame Jytte: Svend
"
Hej Svend. Her er lidt flere oplysninger om min farfar.
Hans Albrecht Christoffersen, født d.25.februar 1883 i Stenstrup Lunde Kommune Fyn
gift med Olga Marie Christoffersen født d.200387.
Han fik næringsbevis som maler i Troense d. 25.aug 1919,
og boede der til sin død 12.juni 1970.
Håber disse oplysninger kan hjælpe dig lidt. Jytte
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-05 09:18

Mærkeligtnok finder jeg ingen Hans Albrecht men her en Jens Albrecht fra Lunde egnen,
Mon det er hans far? Svend
"
svendborg, Sunds, Lunde, Høje by, , , 32, FT-1850
Christoffer Mortensen, 51 , Gift, , Husmand skomager og husfader, Svendborg
Karen Kirstine Jensdatter, 39 , Gift, , Hans kone [Christoffer Mortensen], Kirkeby sogn
Dorthea Christoffersen, 13 , Ugift, , Deres barn , Lunde sogn
Jens Albrecht Christoffersen, 12 , Ugift, , Deres barn, Lunde sogn
Hans Jacob Christoffersen, 10 , Ugift, , Deres barn , Lunde sogn
Louise Christoffersen, 4 , Ugift, , Deres barn , Lunde sogn
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-05 17:03

Kan ikke finde noget efter 1880. Hvem kan?
Altså heller ikke Hans Albrecht Christoffersen født 1883 og hans kone Olga Marie født 1887.
Men har mange bud på Jyttes oldeforældre:

I 1880erne bevaredes efternavnet jo, så Hans Albrechts far hed også Christoffersen,
Nok født i Svendborg amt i perioden 1845-60…dvs. før navneskiftet ophørte,
så Hans Albrecht Christoffersen’ s farfader hed Christoffer til fornavn,
og dem er der født/døbt mange af på Sydfyn i første halvdel af 1800 tallet.
Svend

Annuller spørgsmålet
Fra : svendgiversen

Dato : 02-01-06 12:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullere derfor dette spørgsmål