/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
misseren
Fra : bublebee
Vist : 1120 gange
50 point
Dato : 01-11-05 12:18

Vi har taget en dejlig hjemløs kat til os. Hun kom bare en dag og har været her siden.

Hun er ude kat og ind imellem ligger den sig halv ned mod gulvet og hoster. er dette fordi den har en hårbolle?
Og så har den fået rigtig dårlig ånde. Hvad kan man gøre ved dette ???

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 01-11-05 12:27

Hej
Tror du skal til dyrelægen en tur.
Men det mest sandsynlige, er indvoldsorm.
Se efter om der er små hvide korn i afføring.
Eller små hvide orm, der kommer ud af enden, ca 1 cm lange.
Men det kan også være kattesyge/aids
Men en tur til dyrelægen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-05 12:36

Spiser/drikker din kat?

Det kan være en hårbolle, men det kan også være et græsstrå, der sidder fast i ganen/svælget.

Har du set efter om katten er øremærket?

Men ring til en dyrlæge.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-11-05 12:37

Den spiser, drikker og sover fint.

Det er lidt svært med afføringen, for den kommer altid udenfor når den skal noget. Vi giver den egentlig bare mad, så sover den et par timer, og så kommer den ud igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-05 13:06

Når det er en udekat, er det umuligt at undgå, at katten får orm, så hvis du ikke har givet den ormekur, ville det være en god ide, men få det undersøgt hos dyrlægen..
En ormepille udrydder ormene for en tid, men du skal alligevel være forberedt på, at det er noget den jævnligt får når det er en udekat.
Tidligere anbefalede man at give ormepiller forebyggende, men det gør man ikke mere, kun når der konstateres orm.

En loppekur er også næsten obligatorisk på en udekat.

Den dårlige ånde, kan skyldes dårlige tænder eller problemer med tandkødet, det kan dyrlægen konstatere.

Hosten kan både skyldes orm, som der findes flere slags af, og ikke kun de hvide små som tidligere beskrevet. Eller der kan være tale om hårboller.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-11-05 13:17

Det lyder som en masse på en gang. Har slet ik råd til dyrlæge regninger, og da det jo egentlig ik er vores kat, men en stakkel der kom her engang kan det være man kan få hjælp af en dyrlæge uden for mange omkostninger.
Hun har været oppe og slås, og har et ret dybt lille sår under hagen. Ligner en tand der er går op gennem. Lugten kom egentlig først i forbindelse med det sår tror jeg. det er et par dage siden. Vaker det et par gange om dagen med varmt vand ??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-11-05 13:20

Det er sådan, at når man først har fodret en kat, så er man den juridiske ejer af den - og dermed følger dyrlægeregninger.
Det er hermed dit ansvar at katten bliver tilset af en dyrlæge, hvis det påkræves. Ellers må du sørge for, at katten bliver aflivet eller kommer til et sted, hvor der er ressourcer til at tage sig af den.

Håber det bedste

Vaxen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 01-11-05 13:22

Hvis ikke du vil have katten, fordi er bange for regninger.
SÅ KONTAKT DYRENES BESKYTTELSE, SÅ KAN DE I DET MINDSTE PASSE GODT PÅ DEN.
Og kan du ikke selv aflevere den, kommer de sikkert glædeligt, og henter den.
OG RING IDAG...
Mere er der ikke om den sag.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-11-05 13:24

Gider du slappe af sofus.dk

Har jeg nogensinde sagt at jeg ikke ville have den !

Prøver bare at se om der er andre løsninger end en dyrlæge. Har sendt en mail til den lokale dyrlæge hvor jeg også spørger til råds mht katten.

Så slap lige af. Hvis en dyrlæge er højst nødvendig, jamen så må den jo også en tur til dyrlægen. Er jo ikke en dyreplager !!!!!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-11-05 14:16

Man kan ikke tage en kat til sig, og så lukke kassen i når dyret skal til lægen.

Det lyder som der måske er en infektion på vej i hagen, hvis du siger det lugter. Og det kan være den visse død hvis det ikke behandles nu. Og så måske en ormekur og lidt loppemidle som det foreslås.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-11-05 14:21

Din kat har orm!!! Kontakt din (nærmeste) dyrlæge pr. tlf. og spørg vedk. om du må komme forbi for at afhente ormemiddel til din kat. De fleste dyrlæge ligger inde med de meste gængse midler af medicinering. Da ormemidler er recept pligtig, skal dette købes enten ved dyrlæge eller på apoteket via recept. (Fortæl at katten hoster og synker umiddelbart efter, ingen for dig, synlige orm, da den "laver" udenfor, ingen opkast?? da voksne katte sjældent brækker sig ved ormeangreb.).Bed om at få enten Panacur vet. mod spolorm eller aller helst DRONTAL, hvor sidstnævnte produkt er mod alle ormetyper. 1 tablet pr. 4 kg legemsvægt. Gentag behandlingen efter 2-3 uger. Køb event. lidt flere tabletter denne gang, så du har til senere brug ved hoste eller "ris-korn" (bændelsormsled) ved bagdelen, da en udekat altid har risiko for at få orm, fordi katte fanger og spiser mus og fugle. Er du i stand til at give katten medicin i tabletform? Hvis ikke er det muligt at lære dette, - eller få en indsprøjtning mod orm og utøj, men dét kræver du tager katten med til dyrlægen. I første omgang kan du altså spare dyrlægehonoraret.
Den "dårlige ånde" er højst sandsynlig forårsaget af såret på hagen. Varmt vand er ikke så godt, da event. bakterier nærmest blomstrer op, men der i mod skal du bruge noget bakteriedræbende. Køb Clorhexidin eller Brintoverilte 3% (håndkøb), til at rense såret med. Prøv først, om du kan trække "tanden" ud af såret, for det er nok en klo-rest fra en anden kat. (Et fast tag og et hurtigt ryk, så er "tanden" ude. Rens/dup såret flere gange dagligt.
Hvis der ingen bedring er mht. såret, så skal du have antibiotika til katten og dermed kontakte dyrlægen.
Ved en senere lejlighed, vil det være en god idé at få katten vaccineret, netop fordi den er en udekat.
God fornøjelse samt hyggestunder med din nye kat!
MVH Akle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-05 14:21

Er din kat øremærket?

Har du fremlyst den hos dyrlægen? Det kan jo være, der er en, der savner den.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-11-05 15:03

vi har prøvet om der er nogle der mangler den, og det er der ikke, Men der er mange hjemløse katte i den her by. Ret synd.

Ja så må jeg prøve med en ormekur til missen. det kan være det hjælper, for det er ikke noget som hæmmer hende på nogen måde.

Og så må jeg købe noget til at rense såret med.

AKLE: jeg har kigget på såret og det ser dybt og fint ud, ser rent ud, med fin rød kant uden gulligt materie. Det ser ikke ud til, at der sidder noget i dette sår. Så det burde hele fint.

Og har nu ikke sagt at jeg ikke vil ofre penge på katten, vil gerne tage hende til dyrlæge, men hvis man kan skåne hende for denne tur vil dette være bedst. hun har aldrig kørt bil før heller. Så det er ret stressende, derfor vil vi prøve at klare det selv om muligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-05 15:26

Jo, det er din kat.

Det var det i det øjeblik du tog den ind og gav den mad, og derfor er det nu også din pligt at sørge for at dyret får den fornødne behandling, det skulle du have tænkt på da du tog katten til dig.
Hvis ikke man vil tage de forpligtelser der følger med, må man enten få kattens værn, dyrenes beskyttelse eller andet, til at indfange den.

Måske det lyder hårdt i dine ører, men sådan er det bare, så må du tage dig råd, det gør vi andre når vores dyr har behov for behandling.

Og det er ikke noget du kan klare selv, for dyrlægen skal udskrive recepten på ormepillerne, og det vil mange dyrlæger ikke, medmindre de har set katten og en afføringsprøve.

Og de fleste katte kan ikke lide turen til dyrlægen, så det er ikke en undskyldning

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-05 15:28

Du skal anskaffe dig en "kattetransportkasse" kan købes billigt i www.dba.dk

Ha' aldrig en løs kat i bilen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-11-05 14:32

bublebee! Du kan roligt kontakte en dyrlæge pr. tlf., hvis ikke den ene vil udlevere ormemiddel, vil helt sikkert den anden - uden at katten skal medtages til konsultation. Selv har jeg benyttet ovennævnte fremgangsmåde i årevis. At konstatere orm ved en kat er ikke så svært endda! Det typiske tegn ved voksne katte er nemlig hoste, med synkebevægelser bagefter. Killinger har voldsommere symptomer, bl.a. med opkast og tynd afføring, mat pels, udspilet bug, samt generel utrivelighed.
Orm er så almindeligt ved katte, at enhver dyrlæge kan danne sig sit indtryk af, om symptomerne er rigtig beskrevet af ejeren eller ej.
Vedr. såret på hagen, så troede jeg bare, efter din beskrivelse, at noget stak ud fra såret. Dette er så ikke tilfælde. Rens såret med Brintoverilte eller Chlorhexidin.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-11-05 14:39

Hej Akle.

Jeg vil prøve at kontakte en dyrlæge ang. orm. For hun hoster nemlig bare. Hun trives fint ellers, blank pels, blanke øjne, godt humør, spiser, drikker og sover normalt. En rigtig sovetryne

Og såret ser pænere ud, og lugten er ikke så grim idag, så tror alligevel det har hjulpet.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-11-05 15:11

Hej igen! Din kats hoste tyder på spolorm. Lyd sikker i dine udtalelser (du ved med erfaring), når du kontakter en dyrlæge! Skulle der være problemer trods alt, så skriv igen, jeg kan muligvis hjælpe.
Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-11-05 15:13

Oki. ja den slags har jeg ikke forstand på. Men jeg prøver da ad....

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 07-11-05 13:11

At katten har indvoldsorm eller lungeorm lyder sandsynligt, men det kan også være noget mere alvorligt som kattesyge, som den kan dø af. I begge tilfælde kræver det et dyrelægebesøg... Som regel er noget af det første man gør når man har fået kat, hund eller et andet dyr - et besøg hos dyrelægen - for at få dyret undersøgt og VACCINERET, alle katte bør vaccineres imod kattesyge. Kattesyge er meget almindeligt og særdeles smitsomt blandt katte, foruden at det er den mest almindelige dødsårsag blandt ikke-vaccinerede katte. Har katten kattesyge SKAL den vaccineres! Dårlig ånde kan skyldes flere ting bl.a. tandsten og så skal den have børstet tænder - og nej det er ikke en vittighed. Din dyrelæge kan fortælle dig mere.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-11-05 13:18

akle> Nå, nu konsulterer man over kandu.!!!!!!? Det er sku´ flot gået.

Hvad skal vi da også med dyrlæger.? Der er da ingen grund til at læse i 6-7 år, når vi har kandu.

Annuller spørgsmålet
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:16

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

en ormekur løste hosten

og den dårlige ånde skyldtes en byld, som jeg selv fik hul på.