/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP starter langsom (hardwaretjek??)
Fra : Brassovitski
Vist : 517 gange
150 point
Dato : 31-10-05 17:44

Hej
Min bror har en Mycom PC 3,4 Ghz, helt nyinstalleret med Win XP Home. Den har kørt fint indtil der blev installeret MSN 7.5 og en brugerprofil til ASP.net. Det der sker nu er at maskinen starter op Windows logoet med den animerede linie fremkommer kort, og kort efter vises den lyseblå skærm hvor der står "Windows starter", her bliver maskinen så stående i mellem 75 og 90 sekunder inden den går normalt videre. Jeg har tjekket alt i 'System' og det eneste der har et udråbstegn på gul baggrund er en linie med teksten 'Driver til MicroSoft System Management BIOS'. Jeg har prøvet at vælge opdater driver, men windows finder ingen driver, heller ikke på Windows CD'n.
Kan den langsomme start måske skyldes at denne driver mangler, og hvor finder jeg den?

Lige et andet spørgsmål, der er kun en brugerprofil på maskinen med den kommer alligevel frem med logonbilledet, jeg mener man et eller andet sted som jeg ikke kan huske skal kunne vælge at logge direkte på en profil (Uden password selvfølgelig).

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 31-10-05 18:03

Prøv at fjerne Msn 7.5 har også haft problemer med det, fx lukkede mit net ned efter jeg havde været på i en time... Download i stedet det gamle msn 7.0 her: http://home24.inet.tele.dk/fluii/INSTALL_MSN_MESSENGER_DL.EXE

Håber det var svar nok!

/CaPsen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-10-05 18:07

Hej,
Prøv at kør chkdsk/f over start/tilbehør/kommandopromt
og samme sted, hvis det ikke virker sfc /scannow
med din XP cd sat i.

Brugerprofilen fjerner du i kontrolpanel/brugerkonti/skift måde at logge ind.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-10-05 18:12

Og prøv lige at se hvad du har liggende i START, de fleste programmer er ikke nødvendige.
Men tager tid, at startet op.
Har du haft netværket åben, uden beskyttelse, mens du installerede, kan det være virus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-05 18:39

Der er efter al sandsynlighed INTET i vejen med din maskine.

Det er en stor misforståelse at "man" tror at straks der trykket på tænd/sluk. er maskinen klar som en lyspære.

Maskinerne bliver større og større - harddiske bliver større og større og alt efter hvor meget sikkerhed du har installeret, skal maskinen jo lige tjekke det af.

Du har sikkert mellem 30-40 processer der skal køres igennem hvergang maskinen starter.

Selvfølgelig er der ingen grund til at have mere i "start" end man har brug for (det kan jo bare startes NÅR man skal bruge det) - men en opstarttid på 2-3 min tror jeg egentligt er meget normalt medmindre maskinen KUN er i dvale.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-05 22:31

Her er lidt om den driver der fejler http://www.komando.com/tips_show.asp?showID=8875

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-10-05 23:11

Hej
Det er ikke fordi at der ligger mange programmer i start, som før nævnt er maskinen helt nyinstalleret, så der er kun WIN, officepakke og Email + Iexplorer installeret, + et fotoprogram. Iøvrigt hat jeg kørt en repair, så jeg tror tedd 31-10-05 22:31, har fat i noget af det rigtige, en repair må jo så absolut smadre de opdateringer af filer SP2 har udført, så jeg prøver lige at geninstallere SP2 i morgen og ser så hvad der sker. En evt, afinstallation af MSN 7.5 skal evt. også prøves.
Foreløbig tak.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 150 point
Dato : 31-10-05 23:43

Hej
Kan kun give ret i, at en repair smadrer SP 2
Men syntes ikke du har skrevet at du havde SP 2. I dit spørgsmål.
Ellers står pc´en og leder efter forbindelse til filer, der ikke eksisterer mere.
2-3 minutter er lang tid, min starter op på 1 minut.
Med 3 store harddiske.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 31-10-05 23:45

Jeg har også for nyligt lavet en nyinstallering af Win XP Home.
Min maskine blev MEGET langsommere i opstart efter installering af SP2.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-11-05 23:03

Tak for svaret sofus.dk.
Jo det var repair der havde smadret SP2 installationen. Har med stor besværlighed fået SP2 lagt på igen, og nu kører maskinen som smurt.