/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Design af reaktor/reformer
Fra : hjulmand81
Vist : 426 gange
200 point
Dato : 31-10-05 14:24

Vi har fået til opgave at vi skal designe en reformer, der skal producere brint til en 1 kW brændselscelle. Vi må selv vælge hvor vi får denne brint fra - og vores gruppe har altså valgt reformering (fx methanol/ethanol). Mit spørgsmål (og det der udløser pointene) er nu - hvilke faktorer skal man have mest styr på forud for dimensioneringen af et sådant system? Vi skal vel kende til termodynamikken/kinetikken, men hvad ellers? Input omkring den nødvendige styring er ligeledes særdeles velkomne. Er der fx et alternativ til magnet-ventiler??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-05 18:13

Væskestyringen kan laves med samme type pumper, som anvenddes til brændstofindsprøjtning i benzin- og dieselmotorer. En meget snedig sag vil være pumper, der doserer ved hjælp af piezokeramiske pumpe"stempler". Visse typer blækstråleprintere bruger også noget i den stil. Her behøver rtåvaren ikke at være under særlig stort stryk, hvilket ellers kræves ved magnetventiler. Ved magnetventiler er det resulterende flow afhængigt både af væsketrykket og af åbningstiden i relation til cyklustiden. Uden at være særlig kyndig vil jeg tro, at I skal holde øje med væske-/gasoutputtet fra fuelcellen, så den ikke bliver overfodret.
mvh
pbp

Annuller spørgsmålet
Fra : hjulmand81

Dato : 16-06-06 09:58

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål