/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan man begrænse mængden af varmt vand i~
Fra : cristian
Vist : 1921 gange
50 point
Dato : 31-10-05 11:04

I vores bolig (med centralvarme-oliefyr og teenagere som står under bruseren i halve timer!) er der meget tryk på det varme vand. Jeg kan ikke finde en central hane til at skrue ned for trykket og er ude efter et godt råd til hvordan man kan begrænse mængden af varmt vand i bruseren, så man derved sparer lidt på varmtvandsregningen. Jeg har prøvet en særlig telefonbruser som skulle begrænse vandet, men den forstøver bare, og sender vandet ud i en hårdere stråle, men begrænser reelt ikke mængden af vand. Silvan skulle have en slags pakning man lægger ind i bruserhovedet, men andre siger, at det ikke har den store effekt.
Kan man montere en plombering i blandingsbatteriets varmtvands-drejehane, så den kun kan drejes fx 75% - eller er der andre metoder?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-10-05 11:09

Hej
Du kunne vel sætte et LED ind på varmerøret, der nedsætter gennemgangen.
Det må vel billigt.
Men ved ikke om man kan.
Eller sætte en eller anden form for en PLUMBE i selve bruserslangen.
Men ellers, er den drejehanen helt rigtig.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-10-05 11:15
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 31-10-05 12:00

Alt det der er nævnt i linkene her, kan ungerne omgåes, hvad de ikke kan omgås er en magnet ventil,

som bliver sat ind på varmtvandstilgangen, sammen med en timer der er sat til 6-8 minutter, man skal så finde ud af hvem der skal styre timeren, men det virker. Hilsen Keldd ( Blik og Rør)

Kommentar
Fra : txn

Dato : 31-10-05 12:02

Jeg tænkte man kunne skrue bruseren af ved slangen.Tag gummipakningen der sidder der ud.Gå ned i nærmeste byggearked med pakningen og køb så en alm. skive gerne af kobber-helst gummi,hvis de har en sådan.Hullet i den nye skive skal være halvdelen af det på gummipakningen du har i forvejen-og ellers samme størrelse.Der findes et hav af forskellige skiver og pakninger-mon ikke der findes en der passer til dit behov.Mon-ter så den nye del istedet, evt. sammen med den gamle pakning.
Held og lykke på din jagt

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-05 13:12

Der findes nogle små "plasticpropper" som kan købes i SIlvan.
Der er 3 forskellige farver/størrelser i pakken, det er ganske enkelt et stykke plastic med 1, 2 eller 3 huller i.

Den med 1 hul nedsætter vandmængden meget 3 huller giver mere vand. Men det ødelægger lidt badeoplevelsen, da disse plastic dimser ganske enkelt bare begrænser vandmængden.

Keldd er klart inde på noget af det rigtige.

Jeg har selv overvejet samme løsning. materiale til en sådan løsning koster ca. 1000,- kr da styringen er ret dyr, så skal det monteres 1 times løn eller man må selv igang.

Alt efter hvordan forholdene er, med hensyn til at trække ledninger, kan der købes en vandtæt boks, som kræver en kode. Disse bokse koster dog omkring 3000,- kr. men så er der også styr på dem der skal være styr på.

En kode kan give vand til at fylde badekaret, og en kode til teenageren, som kun giver xx min brusevand.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-05 13:54

Telefonbrusere kan fåes i mange varianter, også som spare, og de nedsætter altså virkeligt forbruget, fra ca 12l til 7 l/minut. Men der har været en del kritik af at deres dråber er så små, at det tager længere tid at skylle sæben af, envidere er en del med luftindblanding, som desværre også øger ricikoen for legionærsyge som jo er luftbåret.
Men ellers er der jo også mulighed for at skrue ned på koldvandssiden til varmvandsbeholderen, men det går jo så også ud over hånd og køkkenvaskens tryk til varmtvand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-10-05 16:58

hehe... Dette er en af fordelene ved at flytte hjemmefra:

Man kan selv bestemme, hvor længe man bader
Man kan selv bestemme, hvor længe man taler i telefon
Og man er fri til at slæbe dynen med ind på sofaen og drikke mælk af kartonen

Det er hårdt at være teenager

Sorry, men måtte bare

Vaxen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-10-05 17:13

Hvad med at bruge en ganske almindelig shunt ventil hvor du blander det varme vand med koldt før det kommer frem til bruseren ...

Du kan jo også tage kontakt med en kamping plads og se om du ikke kan få købt en af de der hvor man kaster en femmer på og så bruser i x antal minutter
(det sidste var nu ment som en 1/2 joke) Men jeg kunne have fundet på at installere en sådan for at lære de kære børn at varmt vand koster penge .....Ja vand i det hele taget ..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-10-05 17:22

Thulin er inde på noget af det rigtige med disse plasticpropper, jeg har sat den med kun et hul i og det fungerer fint. Dissepropper følger ofte med hvis man køber et nyt brusehovede

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 12-11-05 18:22

nu ved jeg ikke helt hvilken kedel du har ,men jeg ville da skrue ned for temp på varmtvands beholderen . således at der kun var varmt vand til evt 15 min bad, når vandet bliver koldt holder bad længden automatisk op mvh klokkerholm

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-11-05 18:30

Du må ikke have en temperatur under 70 grader i din beholder.......Bakterier trives i lave temperaturer-det er jo derfor ting pasteuriseres, og tæringen i anlægget øges

sverola

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-11-05 23:17

Det er jo heller ikke særlig smart f.eks. så jeg at have en 200 liters vandbeholder, som er lunken.
Det kunne være at der var mere en én person som skulle i bad efter hinanden.
Og som Sverola så udvikles der syre i aftrækket hvis temp er for lav hvilket bevirker en tæring.

Godkendelse af svar
Fra : cristian

Dato : 13-11-05 10:35

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 13-11-05 11:36

til sverola der kan gansk rigtigt opstå bakterier i en vvbeh .Men såvidt jeg er informeret er det ved en vedvarende ens temp ,lige så snart der er temp udsving vil alle bakterier dø ,og dvs både højere og lavere temp.Med hensyn til at skrue ned for det varme vand,så regnede jeg ikke med at det var en 200 liters beholder der var tale om.Et moderne oliefyr kører med varmtvands priotering ,således at når der er brugt noget varmtvand begynder den aut. at lave nyt,så flere mennesker kan gå i bad efter hinanden,der kan ganske rigtigt opstå tæring i kedlen hvis temp kommer for langt ned ,det er pga kondensering nederst i kedlen ,men dette er på gamle kedler af pladejern og med anlægsshunt er det en sådan kedel der er tale om ,er det rigtigt at temp ikke må komme under 65 grader mvh klokkerholm