/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvad får LED's til at blinke på mobiltlf~
Fra : viskinge
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 31-10-05 08:56

De her små skilte man kan sætte mobilen, så de blinker når tlf. ringer eller der ringes fra den, er jo populære, men jeg har forsøgt, at få dem til at blinke uden en mobiltelefon, dog uden resultat. Hvad får dem til at blinke??
Jeg ved, at det kan lade sig gøre, men bare ikke hvordan.
Der vil være 500 Point, til den der kan fortælle mig det.

MVH

Kommentar
Fra : peterketelsen

Dato : 31-10-05 09:02

Det er de signaler der går ind til telefonen der får "dimsen" til, at blinke, så skal man have dem til, at lyse/blinke uden en mobil, skal man på en måde få lavet et signal der minder om en mobils. For at de kun blinker når der er trafik enten ud eller ind fra mobilen skal signalstryken have en bestemt styrke.
Håber du kan bruge svaret til noget.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-10-05 09:35

Radio bølger / frekvenser.

Kommentar
Fra : peterketelsen

Dato : 31-10-05 09:56

Ja nemlig. Så hvis man skal have dem til, at lyse uden, skal man finde den frekvens mobiltelefoner kører på, og så skulle det kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 31-10-05 09:59

Nemmerlig

Når der oprettes kontakt mellem mobiltelefonen og nærmeste sendemast, udsendes der "mobilstråling" (radiobølger).

Radiobølger måles i Watt. Men radiobølgens vej fra masten til mobiltelefonen måles i frekvens(radiobølgens svingninger per sekund). Samlet bruger man styrken og frekvensen til at måle strålingen, som kaldes "sendeeffekten".

Det normale GSM net (900MHz + 1800MHz) sender radiobølger med en styrke på 27 Watt.

SAR-værdien (Specific energy Absorption Rate) angiver den sendeeffekt, som mobiltelefoners radiobølge-signaler påvirker kroppen(og LED-dimser) med, og måles i Watt per kilo (W/kg).

Her kan du finde din telefons SAR-værdi, i manualerne : http://www.tdcmobil.dk/portal/privat/brug_mobil/telefonmanualer/index.jsp

For at få din LED til at lyse uden at mobilen ringer, skal du på en eller anden måde have genskabt denne værdi.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 31-10-05 10:00

Mener du kan få oplyst din mobiltelefons frekvens, på fabrikantens hjemmeside.

Kommentar
Fra : peterketelsen

Dato : 31-10-05 10:05

Det er ikke sikkert da det er lidt op og ned efter hvorfor et land du er i. Så det er noget af en opgave, men held og lykke

Kommentar
Fra : peterketelsen

Dato : 31-10-05 10:09

Jeg trækker lige i mig igen. Hvis du f.eks. har en Nokia går du ind under www.nokia.dk og søger efter "SAR". Derefter kommer der en lang liste, hvor du så skal vælge ud fra hva mobil du har.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 31-10-05 10:12

Man behøves vel ikke at ramme frekvensen helt præcist??

Jeg går da stærkt ud fra at LED-dimserne er lavet til at reagere på stort set alle mobiltelefoner i de fleste lande. Så det burde "kun" være nødvendigt at ramme så nogenlunde præcist. eller hvad?

Vh fluffy

Kommentar
Fra : peterketelsen

Dato : 31-10-05 10:28

Ja, de internationale retningslinier siger, at frekvensen max må være 2 W/kg. Så rammer man en frekvens deromkring så burde det lykkes.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-05 18:26

Vores mobiltelefonsystem GMS har vi til fælles med en masse lande over hele verden, og det vil sige frekvensområderne ligger ganske fast, nemlig i nabolagene 900 MHz (oprindeligt) og 1800 MHz. Disse frekvenser er imidlertid henrivende ukritiske, idet de små blinkere reagerer på styrken af højfrekvensfeltet omkring mobiltelefonens antenne - de stjæler en smule af udgangseffekten. I øvrigt vil de også virke fortræffeligt i USA, selv om man der bruger et andet system med andre frekvenser. Hovedsagen er dog, at der skal udsendes en vis radiobølgeeffekt for at overføre et signal, så blionkerne virker lige godt på en europæisk/asiatisk og på en amerikansk mobiltelefon, og såmænd også på en god gammeldags NMT450/NMT900-telefon.
mvh
pbp.
Og til de priser, den slags legetøj sælges for, kan det ikke betale sig at efterlave dimsen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-05 18:29

Som et kuriosum kan jeg fortælle dig, at mange radiosenderamatører i smug har sat et lysstofrør i nærheden af deres antenneledning, så de kan se, om der er lige så meget power på, som der plejer at være. Det blusser op uden reaktor og glimtænder, bare feltet er kraftigt nok.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 01-11-05 12:49

Hej
Tror ikke det har meget med sende master eller frekvenser på antennemaster at gøre.
Men de radiobølger, der opstår, når du modtager et ringesignal/opkald.
Om de kommer fra selve højtaleren, eller andet ved jeg ikke.
Du kan jo bare prøve, at lægge din mobil, tæt på radio/tv, så begynder de også at lave mærkelige lyde, det er de frekvenser, der får ovennævte til at lyse, det har intet med sendefrekvenser, på master at gøre, så kunne vi ikke se tv i Danmark.
Og ovenævte, virker på alle mobiltelefoner.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-11-05 16:47

Det har det med sendemaster at gøre, at stor afstand til basestationerne provokerer mobiltelefonen til at sende med større styrke, men effekten til lysdioderne kommer fra mobiltelefonen, heldigvis ikke fra masterne (for så ville vi allesammen gå og blive langsomt stegt!)
Og for at forebygge misforståelser: Det er ikke "frekvenser" der får dioderne til at lyse, men sendeeffekten! Det er henrivende ligegyldigt, om frekvensen er 7MHz eller 7000 MHz. Og at en mobilos tæt på en radio- eller TV-modtager er ganske rimeligt, for effekttætheden er så stor, at al elektronik i nærheden for kvababbelse og siger mærkelige lyde/viser mærkelige billeder. En elektronisk køkkenvægt vil indimellem vise fuldstændigt i skoven med en mobilos tæt på. Hvis armbåndsure ikke i den grad havde været pakket ing i metal, ville de også have skabt sig mærkeligt under samme påvirkning.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 01-11-05 23:14

Har du en/et måleudstyr på din lokale skole, kan det ikke tage 5 secunder, at måle sig til, hvad det er, du har gang i nu.
God fornøjelse, men tror næppe du bedre forklaring, på en forbindelse, der ikke kan SE`ES

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-11-05 11:16

>sofus: Det var noget af en påstand! Jeg tror man skal lede længe efter en skole med udstyr til at måle elektrisk og magnetisk feltstyrke omkring 900 MHz og 1800 MHz, og selv her på stedet, hvor vi indimellem underviser i UHF-teknik (Ultra High Frequency) tager det en god sjat mere end 5 sekunder at rigge en måleopstilling op til det job. Jeg vil snarere sige en time eller to!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-05 15:03

mon ikke du skulle ta og vælge et svar?

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 17-06-06 07:32

Tak for svaret pbp_et. Jeg syntes dog ikke at det var et brugbart svar, men skal jo vælge mellem pest og kolera.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-06 22:46

Muligvis er det ikke brugbart men sandt. Jeg har beskæftiget mig med radioteknik siden 1958 og det meste af tiden profesiionelt. Den gang var der ikke noget, der hed LED, men glødelamper og lysstofrør kunne fint bruges til at påvise et output fra en radiosender, De der dimser til mobilos stjæler en smule af udgangseffekten fra dit apparat, så det er nødt til at skrue lidt op for at tilfredsstille basisstationen. De to står nemlig og snakker sammen hele tiden, så GSM-systemet ved, om du er i Farum eller på Phuket Island, Thailand. Forudsat altså, at du har tændt gor din bamse og givet den rigtig PIN-kode