/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gaskedler
Fra : fasan
Vist : 4143 gange
100 point
Dato : 31-10-02 13:12

Jeg skal have et nyt gasfyr, men hvilket ?
Jeg har set på Bosch Cerapur 3,8-16,1 kw kondenserende kedel og Vaillant ecoTEC VC 136-E exclusiv.
Begge er med lodret aftræk og væghængte. Jeg hælder mest til Vaillant'en grundet et flot design. Effekten er stort set den samme og prisen er ligeledes næsten ens.
Er der nogen der har høstet nogen erfaringer med nævnte Vaillant ?
fasan

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 31-10-02 17:39

Hejsa
Jeg ville ikke vælge nogen af disse kedler da de begge har haft store problemer af forskellig art . Vaillant er også alt for dyr i reservedele.
Har selv haft gode erfaringer med Geminox 5/25 , har kørt utroligt stabilt og sparet ca 34% gå gasregningen herhjemme. Hvis huset ikke er så stort så har de vist også en på 3/12 kw

Kommentar
Fra : fasan

Dato : 31-10-02 17:57

Tak skal du have hr. gasmand, jeg vil ile ud og få fat i nogle brochurer på Geminox 3/12 kw. Det kan jo være at det skal være den i stedet.
Jeg har haft HS-Tarm i 14 år - det var et dyrt bekendtskab og meget ustabilt - nu skal den ud !
fasan

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 02-11-02 13:14

Ja mange hs-tarm kedler kører meget ustabilt men de har da lavet flere der kører meget stabilt

Kommentar
Fra : fasan

Dato : 03-11-02 08:20

Hej gasmand
Da jeg for 14 år siden købte min HS-Tarm Apollo 50V-electronic, var det een af de mest solgte kedler i landet. Mine 2 naboer havde samme kedel så jeg købte trygt denne sjover. Nu har jeg inden for de sidste 4-5 år skiftet ekspansionsbeholder, electronikboks, luftvagt, gasblandeventil, sikkerhedsventil, en thermostat til højtemperaturbegrænsning og et utal af thermometre og andet nødvendigt grej - uden effekt. Jeg har forsøgt med 3-4 forskellige VVS firmaer der alle kaldte sig for eksperter - uden sucess. Skidtet taber stadig vand og jeg skal stadig tænde for den 5-10 gange i døgnet. HNG siger at jeg ikke må ofre een eneste krone mere på denne sag. Mine naboer har også vrøvl med sine kedler, men lever dog med dem endnu (den ene solgte sit hus i sidste uge og den anden ofrede 4.000 kr. så sent som for 14 dage siden)
Jeg fik sidst at vide hos Baxi (som har overtaget boet efter det lukkede HS-Tarm) at jeg kunne få monteret en ny elektronikboks til ca. 4.000 kroner, der så selv kunne genstarte fyret 5 gange. Det skulle afhjælpe nogle af generne, jeg har dog ikke fulgt rådet endnu. Et tilbud fra den sidste besøgende VVS ekspert lød på 8 - 10.000 kr. "så kører den altså også - det garanterer jeg for" lød kommentaren.
Nu er den 14 år gammel og da man vel ikke regner så gammel en kedet til længere levetid end 15-18 år, så er det nok klogest at sende den på pension på de evige gasmarker, den er trods alt fra gassens barndom i Danmark.
Jeg hælder stadig til Vaillanten, som har det pæneste design og er Tysklands mest solgte. Bosch har jeg hørt lidt skidt om, det var noget med at brænderhuset i aluminium ikke kunne tåle den høje danske gaskvalitet, men var konstrueret til den noget ringere tyske gaskvalitet.
Hvad er problemet med Vaillanten som du omtalte tidligere, ud over de høje reservedelspriser ?
fasan

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-02 18:18

hej fasan
Kender ikke så meget til den Vaillant du nævner ,men de har haft store problemer med deres varmeveksler de stopper hurtig til af snavs og kan ikke udsyres som de fleste andre fabrikanter .
Bosch har nu ellers fået styr på brænderen , de er ved at skifte alle dem der er sat op så det problem er der nok ikke mere.

Godkendelse af svar
Fra : fasan

Dato : 07-11-02 07:37

Tak for svaret gasmanden.
Jeg synes at du har givet en god og seriøs besvarelse. Du synes nok at jeg er lidt halvdum, men jeg har trods alle dine gode advarsler valgt en Vaillant kedel. De kommer i dag og begynder udskiftningen. Jeg håber selvfølgelig at Vaillant har fået styr på sine problemer også - lige som Bosch som du nævner.
Venlig hilsen fasan