/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejeforhøjelse
Fra : vombatsi
Vist : 1094 gange
26 point
Dato : 30-10-05 17:29

Hvordan er reglerne for privat udlejning i forhold til lejeforhøjelser. Jeg har lejer det samme hus gennem mange år, og haft relativt få forhøjelser som jeg er blevet enige om med udlejer. Hvordan er jeg stillet hvis han ønsker at lægge nyt tag på huset og derefter forhøje huslejen væsentligt.
(jeg har ingen lejekontrakt, men ved jeg er under lejelovens regler fordi jeg har boet her så længe)

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-10-05 17:35
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-10-05 17:35

Det er omkring §58 FORBEDRINGER du skal kigge...

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-05 19:14

Jeg synes ikke svaret (eller paragraffen) er klar.
Er det en forbedring at udskifte taget eller er det udvendig vedligehold? Hvordan skældnes der? Mit tag er utæt og meget gammelt, så egentlig mener jeg at det mest er vedligehold, men holder det?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-10-05 19:18

Det er vedligehold.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-05 19:29

og hvordan "beviser"/argumenterer man så for det

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-10-05 19:39

Udlejer kan kun hæve lejen hvis han inden arbejdet påbegyndes varles dig om dette samt hæver din leje ud fra en bygge beregning.

Han kan ikke gå i gang, og så bagefter komme og kræve penge for det i form af lejeforhøjelse.

Det hele står i Lejeloven.

Accepteret svar
Fra : laurenzio

Modtaget 26 point
Dato : 30-10-05 23:55

Ellers henvend dig til lejernes landsforening (LLO) de kan altid hjælpe dig, men jeg kan sgutte li at du ikke har nogen lejekontrakt, så er du regelmæssigt dårligt stillet, uanset hvor mange år du så har boet på adr.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 31-10-05 07:43

Lejekontrakt eller ej, så finder lejelovens regler anvendelse, men det bedste råd er under alle omstændigheder at kontakte llo www.llo.dk

De kan svare dig på et splitsekund

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 31-10-05 08:48

Tak for svaret laurenzio.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-10-05 11:13

LLO kan kun svare dig hvis du er medlem af... LLO.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 31-10-05 19:03

tilbage til start

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-11-05 14:52

Start et nyt spørgsmål. Dette fremstår jo besvaret.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 01-11-05 16:08

har vist ikke helt styr på kandu endnu, men det kommer

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-11-05 16:14

Yes, sådan er det jo...

Spørgsmålet lukker én time efter det er besvaret, altså hvor du som trådstarter acceptere "laurenzio"s svar. Herefter koster det points at se spørgsmålet, og det gider folk ikke betale for. De tror spørgsmålet er besvaret og ikke åbnet igen som her.