/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
plastik maling og finpuds
Fra : CCjunior
Vist : 3398 gange
100 point
Dato : 30-10-05 16:30

Jeg har en mur som skal laves..
Den er pudset op og malet med plastik maling.
Siden hen har de monteret træplader som er sat fast med silikone og søm.
Nu har jeg pillet træ pladerne ned og står tilbage med en mur hvor der nogen steder er rykket store trevler af pudset af og andere sterder sidder silikone...
Jeg vil gerne ha det sidste silikone pillet ned og givet det en omgang finpuds, hvordan gør jeg ???

den letteste måde til at fjerne silikone på
hvad gør jeg med plastik malingen.. den kan jo nok ikke arbejde sammen med ret meget eller ???

Junior

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-05 16:44

Det bliver ikke noget godt resultat, medmindre du river pudset af, og pudser op på ny.

Silicone og plasticmaling, burde være totalt forbudt på murværk, da det ikke er til at få noget andet materiale til at hæfte på det

mvh dova

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-05 16:44

Tørt silicone kan kun fjernes mekanisk.
Brug en god bred spartel evt. et gammelt bredt stemmejern og skrab til du er inde ved pudset og da du alligevel skal finpudse sker der ikke så meget ved at du får puds med. Faktisk er det en fordel at du får malingen helt af.
Du kan godt få specialmørtel til at binde på plastikmalingen hvis du har gjort den ru først.
Flisemørtel eller armeringspuds http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/index.htm kan bruges hvis du sliber malingen ru.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-05 16:47

Lidt mere om armerpuds: "Skalcem ARMÉRPUDS er kendetegnet ved stor fylde og en fremragende hæfteevne på selv vanskelige overflader som metal, plastikmaling og fliser."
http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/skalcem_armerpuds.htm

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-10-05 16:48

jeg blev rådet til at gå det hele over med en gammel hullet mursten.. for at slibe lidt i malingen.. men ellers må en kort 40 på exentsliberen vel også kunne gøre det...
øv for nogen dårlige nyheder...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-05 16:51

Nogle dybe ridser med en hobbykniv og groft, stækt slibepapir er en god løsning og allerbedst er en vinkelsliber, men det støver jo fælr så det er ikke noget jeg vil anbefale indendørs.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-10-05 21:21

tilslutter mig dova..

ryk lortet ned, og lav det ordentligt.... silikone og plastikmaling forhindre muren i at ånde...føj

Kommentar
Fra : janik

Dato : 31-10-05 22:58

CCjunior
jeg har med held vandskuret vægge med plastikmaling
Du skal bare være sikker på at al siliconen er væk.
Så bruger du soda til at vaske væggen med .
Når den er tør blander du strandsandsmørtel en dele cement og 6 dele strandmørtel
og blander alfix combifix ca. 3 spandske fulde.
Den blanding er ikke så men at vandskure med men den kan holde
på maling indendørs.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-05 13:09

janik, denne gør det samme, men er stærkere: http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/skalcem_armerpuds.htm

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 10-01-06 14:58

Tak for svaret BjarneD.

efter vores murers råd har jeg skrabt silikonen af, og givet det tapet klister.. det skulle holde..