/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ideer ønskes.
Fra : annettemor
Vist : 644 gange
200 point
Dato : 30-10-05 10:01

Vi er flyttet i nybygget hus og har i sommers fået sået græs, sat et par frugt træer og sat hæk - ellers har vi stort set kun krukker. Nu kommer december snart og min ældste søn snakkede her til morgen om hvor/hvad vi skulle sætte lys i udenfor til jul!!???? Ja, for at være ærlig så aner jeg det ikke. Vi snakkede lidt om at købe et juletræ på omkring en meter, også bare sætte det i parsolfoden - mennnn det er da bare ikke så smart.. Har I nogen ideer??

Tak - rigtig godt svar bedømmes med ydligere 500 point.

Annette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-10-05 10:14

Jeg har selv tænk på at købe et nissepar der holder nogle lygter der lyser (lanterner), da vi er i den situation vi ikke har noget grantræ at sætte lys i mere. Måske er det en ide?

Jeg har set nogle der sætter ledningen fast på huset (altså med elpære) det gør de hele december og januar, jeg må indrømme det ser godt ud, især når jeg kører forbi der i mørke.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 30-10-05 10:18

mit foreslag er at gøre som i har tænkt, og bruge grandække til at skjule foden.

Desuden ville jeg supplere med en af disse

http://www.engro.dk/julelys_foto1.htm

Det er ikke så dyrt, da det er en engangs investering

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 30-10-05 10:27

Når I ellers ikke har noget i haven så køb et pænt stort grantræ og plant det i forhaven, det er lige årstiden til udplantning, og så ser det bedre ud en et i en parasol fod og I kan bruge det år efter år, og så er det jo også kønt om sommeren.

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 30-10-05 10:51

Man kan da også sætte lyskæder i de der frugt træer du har plantet. Måske i den hæk du har plantet, men den er jo nok ikke så store i nu. Jeg gør det selv langs hækken, det ser pænt ud og på huset.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-10-05 11:14

Kan kun give monsen ret - ud med et permanent træ, så du ikke får et evigt tilbagevendende problem. Og husk at nålene er supergode i et rhodendendonbed (altså gødningsmæssigt)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-05 11:41

Jeg havde i mange år, brugt metoden med et "løst" juletræ (Havde simpelthen et rør som "fod", gravet ned i niveau med plænen).

Men nu er min fuglefodringsplads blevet omdannet til julebelysning.

Det er et lille dekorativt udgået træ jeg fandt, som nu er "plantet" i græsplænen, og der er så foderhuset i midten, og på grenene hænges mejsekugler o..s.v.

I december monteres lyskæden så på træet (fuglene kan også lide det, de kom faktisk senere end normalt og spiste, fordi der var lys, tror jeg)........men du kan selvfølgelig gøre det samme med et af dine andre træer eller buske.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 30-10-05 12:20

I vores store havekrukker har vi plantet kuglecypres, dem pynter vi med lyskæde. Og når vi ellers har noget sne, byg-
ger vi et par små iglooer og kommer fyrfadslys i. Vi har også en hæk rund om noget af terrassen, med en rosenbue i.
der lægger vi også en lille kæde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-10-05 13:30

Det kommer jo også an på hvor stor jeres have er! Jeg ville da foretrække løsningen med levende tæer. En lille gruppe graner, i forslellige størrelser, på tre til fem stykker. de kan jo købes i størrelser på et par meter. eventuelt kan gruppen fornyes med et træ pr år. Det træ man så udskifter, kan måske bruges som indendørs juletræ!

Kommentar
Fra : Bibimas

Dato : 30-10-05 14:17

Ideen med at købe et levende træ med klump og plante det i en stor beholder har vi brugt i mange år. Når træet har været brugt som Juletræ foran huset i 2-3 år (efter størrelsen) er det klar til at plante ud i haven hvis der er plads- -forfra næste år o.s.v. vores første træ er vel ca.15-20 m. højt nu og har selskab af 5 gradvist mindre, det ser godt ud...synes vi!
På den måde kan man også plasere træet forskellige steder år for år, men... for der er et men...man skal huske at tage vare på træet med gødning og frost sikre beholderen nåd den tid kommer( med måtter eller lignende) om sommeren kan man grave beholderen ned for at holde på fgtigheden.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-10-05 14:51

Vi har selv igennem flere år brugt et par lyskæder eller tre til at hænge under tagrenden på vores ene langside. Det ser faktisk rigtig godt ud hvis man hænger dem så de ligner store istapper, eller blot i nogle bløde buer/linier.

Mvh
palle jensen

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 31-10-05 15:04

Tak for svaret Nordsted1.

Har I dag fået købt et par kugle Cypres og er sikker på de bliver rigtig flotte med en lyskæde på til jul!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-05 15:19

Selv tak, og sådan nogle kugle Cypres er flotte hele året både med og uden lys, og så behøver du heller ikke plante

krukkerne til hvert år