/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende systemværktøjer i Windows Me
Fra : PoChris
Vist : 611 gange
200 point
Dato : 29-10-05 20:48

Hej

Jeg har haft nogle problemer med mit Windows Me. Computeren "crashede", og nu mangler der en del filer og programmer. Blandt dem er de såkaldte "system tools" Disk Cleanup, Disk Defragmenter, Drive Space og Maintenance Wizard. Jeg har forsøgt at installere dem under Control Panel, Add/Remove Programs og Windows Setup, men de er der ikke.
Med min Dell-computer fulgte der en installations-cd med Windows Me, men jeg kan ikke finde ud af at installere programmerne derfra. Er det muligt, eller er der andre måder at løse problemet på?

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 21:18

Syntes helt klart du skal installere forfra. Prøv at beskrive hvilke problemer du har med installations-CD'en, og så kan det være vi finder ud af det.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 29-10-05 21:24

Da jeg nu har fået Windows Me til at fungere næsten lige så godt som før, vil jeg ikke geninstallere det. Er der ikke en måde at installere de ovennævnte programmer på, uden at skulle starte helt forfra?

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 21:35

Har du prøvet med systemgendannelse? Til en dato før den chrashet?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 29-10-05 21:37

Ja, det har jeg prøvet, men det var ikke muligt at gendanne systemet.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 21:45

Hm..........er det en almindelig installations-cd du har, eller er det en såkaldt "recovery" cd fra et firma?

Er det en almindelig installations-cd, så kunne man i win 98 bare køre installationen, og så ville den "lægge til" det der manglede uden at slette noget.
Er usikker på om det samme er gældene med ME, eller om man får tilbudet om at kunne reparere.Sidder med "hurtig i gang med ME" som jeg købte for en del år siden da jeg havde ME installeret, men der står intet om reparation under installation, og jeg kan ikke huske selve installationsproceduren. Beklager.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 22:48

Ja Tukols - da det er samme familie som '98 bør den kunne rulle ind over.

PoChris - hvad siger den hvis du bare indstallerer din ME.
Har du slettet hele din HD eller er der stadig en lille partition foruden dit C: drev

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 22:57

Takker for det Eyvind. Så skulle han kunne rulle ME lige over. Har selv gjort det flere gange med 98, og fået "repareret" installationen på denne måde. Det, det nu kommer an på, er om det er en "recovery cd" eller en alm. ME installations cd.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 23:05

Nemlig - for en recovery CD leder efter bestemte filer på harddisken, som helst ikke skal være slettet.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 29-10-05 23:25

Den CD, jeg har, hedder "Reinstallation CD" og på den står bl.a. (...)"This CD is not for installation of programs or drivers."

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 23:28

Hm........så er det dig Eyvind.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 23:34

Umiddelbart så vil jeg mene du bare skal køre den på, men be/afkræft lige Eyvind. Det kan være du har nogle input her. Der skal jo nødig slettes vigtige data.
Men uanset, så ville jeg nok tage lidt back up af data som absolut ikke må mistes. Der vil altid være en risiko forbundet med en sådan "operation".

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 23:39

Tja - den CD kan nok kun bruges som boot-Cd og installere derfra. Den har sikkert lavet en lille partition med lidt oplysninger på HD og måske et D: drev til dokumenter og filer.
Men den vil slette C: drevet.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 29-10-05 23:43

Jeg læser lidt PoChris's svar som om han har en "alm" installations-cd. Når det er uden drivere og programmer? Burde den så ikke "lægge sig ovenpå"?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 23:50

Jo men jeg tror at problemet er de manglende filer, som den CD leder efter.
Driverne ligger på den CD men er nok pakket ned.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-10-05 00:00

Nu er det systemverktøjer- og altså systemfiler PoChris mangler: "system tools" Disk Cleanup, Disk Defragmenter, Drive Space og Maintenance Wizard (Undskyld PoChris at jeg taler hen over hovedet på dig.) Driverne har han jo allerede installeret. Installationen er ikke slettet, og det hele er der på nær de filer han nævner.??

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 00:16

De filer ligger jo på en alm. ME - jeg har sådan en ME liggende men om filerne kan trækkes ud og sendes ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-10-05 00:43

Den "reinstallations" CD som PoChris nævner. Hvad forstår du den som? Jeg må indrømme jeg forstår den som en alm. ME.
Du skrev tidligere i tråden:

Ja Tukols - da det er samme familie som '98 bør den kunne rulle ind over.

Det er meget muligt jeg har misforstået dig her.
En win 98 kan du "overinstallere", eller installere hen over, uden at den sletter noget der ligger der i forvejen. Det var sådan set her min tvivl kom ind. Om man også kunne det med en ME? Uden drivere og programmer, kan man så ikke forstå den som en alm. installations cd?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 00:47

Reindstallations CD forstår jeg som en CD der kun kan køre fra boot og den sletter alt på C: - men jeg har også hørt om en Rec-CD der lagde sig oveni som '98 gør det.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-10-05 01:05

He............det var lige det jeg fiskede efter. Der skal helst ikke være tvivl her.
Respekt til dine indlæg Eyvind.
Så er spørgsmålet PoChris hvad du gør nu.

Du skal være rimlig skrap, for at hente filerne fra CD'en (nok i cab filer, finde ud af at pakke dem ud), og installere dem igen de rigtige steder. Det ville jeg godt nok ikke give mig i gang med. Jeg havde reinstalleret.

Mine forslag:
1. Henvende dig til forhandler, og vise CD og spørge hvad der sker hvis du laver en reinstallation: Sletter den hvad du har liggende eller vil den lægge sig "ovenpå" som win98 og tilføje det der mangler (Data bevaret) Her skal du ikke forlade dig på en tilfældig ekspedient der "tror" du kan gøre sådan. Få det skriftlig!

2. Henvende dig til Microsoft Danmark og spørge der.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-05 06:17

godmorgen - recovery/genindlæsnings cd kan bruges til at søge efter filer på lige så vel som den kan genoprette - men lige i det her tilfælde ville jeg vælge at køre reinstallation og vælge at dokumenter ikke slettes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 11:33

Godt Miritdk - en ME expert.
Til alle - hvis jeg tilbyder at sende en iso-fil der kan brændes til en ME????
Det bliver uden registreringsnummer
Er det nemmere at hente filer fra den
Me er jo udgået nu
...................................må og kan man det.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 30-10-05 17:52

nope Eyvind - ikke på nogen måde hverken me-expert eller expert i det hele taget - men på recovery cd´en ligger jo lige akkurat styresystemet osv - og hvorfor ikke hente filerne den vej ?????

hmm der er vel så meget man må og ikke må - men hvis du nu sidder og arbejder ved den puter af og til så må du vel godt sørge for at du kan - ikke ?????? Eller ?????????

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 30-10-05 20:15

Jeg har nu løst problemet. Jeg lavede en søgning på Google: "defrag.exe "Windows Me" *.cab". Ét af resultaterne viste, at defrag.exe kunne findes i Win_16.cab-filen på min "Reinstallation CD". Derefter pakkede jeg filen ud og ganske rigtigt: programfilerne til Disk Defragmenter, Drive Space og Disk Cleanup dukkede op.
Nu manglede jeg kun Maintenance Wizard og Home Networking Wizard, som jeg ikke fik nævnt før. Igen lavede jeg en søgning på internettet, og det viste sig, at filerne til ovennævnte programmer var i Win_17.cab-filen. Alt virker nu som det skal. Jeg siger endnu engang tusind tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : PoChris

Dato : 25-11-05 20:03

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-11-05 20:50

godt du er kørende igen