/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Skjul linjer
Fra : foxdk
Vist : 614 gange
20 point
Dato : 31-10-02 10:19

Hejsa alle sammen

Jeg sider med en del blokke på mange tegning hvor maskiner ligger foran nogle andre maskiner. Jeg bruger refedit til at sletter de linjer der ligger bag ved men hvis man kunne få samme funktion som der fx. findes i Adobe Photoshop hvor man siger hvilke lag der skal ligge øverst og nederst AutoCAD har funktion den hedder wipeout men den kan håndtere polyline men 50% af mine tegninger er blokke :(

/fox

Kommentar
Fra : nymark

Dato : 31-10-02 10:25

Hej

Du skulle kunne bruge èn funktion der hedder 2D hide. Med den kan udpege hvilke der er forgrund og baggrund.

Nymark

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 31-10-02 10:32

nymark>>hvad skal jeg skrive i command linen for at får 2d hide frem ???

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 31-10-02 10:33

nymark>>hvad skal jeg skrive i command linen for at får 2d hide frem ???

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 31-10-02 10:33

nymark>>hvad skal jeg skrive i command linen for at får 2d hide frem ???

Kommentar
Fra : nymark

Dato : 31-10-02 10:37

Hej

Jeg forstår at du bruger AutoCad 13?

Jeg sidder selv med den udgave som hedder AutoCad Mecahnical Power Pack.

Men prøv at skrive: am2dhide

hvis ikke det virker har jeg desværre intet bud lige nu!

Mvh. Nymark

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 31-10-02 10:42

Kan ikke helt gennemskue dit problem men har du prøvet "draworder"?
:) Rikke

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 31-10-02 11:19

nymark>> jeg bruger autocad 2001i

og am2dhide virker ik :( Hvad kan den ???

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 31-10-02 11:27

RCN>> draworder virker ik har prøv :(

Kender du adobe photoshop ??? for der opretter man lag hvis man fx tegner en firkant på lag 1 og en cirkel på lag 2 og de ca. lige stor og ligger firkanten bagest og cirkelen forrest skulle man kunne man kunne så hjørne på firkanten :)

/fox

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-02 11:21

Hi

"foxdk" <foxdk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:iq6w9.199576$Qk5.6956919@news010.worldonline.dk...
> Hejsa alle sammen
>
> Jeg sider med en del blokke på mange tegning hvor maskiner ligger foran
> nogle andre maskiner. Jeg bruger refedit til at sletter de linjer der
> ligger bag ved men hvis man kunne få samme funktion som der fx. findes i
> Adobe Photoshop hvor man siger hvilke lag der skal ligge øverst og
> nederst AutoCAD har funktion den hedder wipeout men den kan håndtere
> polyline men 50% af mine tegninger er blokke :(
>
> /fox

Det er muligt at tegningen er for kompliceret til den løsning jeg vil foreslå,
eller at programeringen vil være for uoverskuelig , men jeg vil forklare ;
På et tidspunkt , jeg mener der var op til AutoCAD ver 11 . kunne man ikke
explode blocks med forskellig XYZ værdi. Hvis man explodede en block der var
strukket længere på X aksen ------ f.eks. en båd der var blevet forlænget ved at
skalere uens når den blev sat ind i tegningen, ----- så blev resultatet en
exploded block i det oprindelige XYZ skala forhold . Lidt af et problem når man
designede både som jeg gjorde da.
Men i AutoLisp ligger løsningen faktisk lige for, idet en af kode grupperne i
entity definitionen når man henter denne via "Entget" , viser faktisk det skala
forhold som alle følgende dele af blocken skal udregnes til internt så dette kan
blive vist på skærmen.
Derved kunne jeg skrive en applikation, der matematisk og med mapcar og apply
nemt kunne danne _nye_ entities i det XYZ skala forhold jeg havde udregnet for
et nyt design af en båd og jeg kunne altsp med ver. 13 f.eks. med min egen
Explode rutine få exploded alle ellers u-explode bare blocks , så jeg kunne
bruge CAD programmet til det det er bedst til, nemlig arbejdstegninger til at
udføre det der var tegnet.
Som du kan tænke dig var det en stor svaghed ved AutoCAD dengang, at man
simpelthen ikke kunne explode en block , der var indsat med ulige XYZ skala, og
især fordi "tingen" jo var på skærmen, men faktisk ikke kunne bruges til noget,
npr blocken ikke kunne explodes.
Men somsagt er der altså mulighed for at lade en applikation "kigge" på dine
blocks og ud fra block skala informationerne danne helt nye entities som altså
ikke er lukket inde i en block ------- et lidt andet koncept end explode, idet
men med entmake kan videre føre de oplysninger der er bundet til en block, til
de nye entities.

Det er mit bedste forslag, hvis du ikke kan bruge explode, som trods alt er
blevet bedre med årene.

P.C.
Nice talking to you.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/images/2117.jpg

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 31-10-02 16:53

Hej Fox !

Jeg tror, du sidder med det problem at du tegner i 2d, og ikke 3D.

Man kan kalde dine blokke for en 2D wireframe (trådmodel). Disse modeller har ingen masse, og kan derfor heller ikke skjule en bagved liggende ting (hide).
Draworder virker ligeledes kun på "flader" og linier.

Nu ved jeg ikke hvilken cad-version du arbejder med, men i de nyere findes bonus eller express tools. Her findes et værktøj, som kan trimme en linie i forhold til et objekt i en blok, og nu når jeg frem til mit løsningsforslag.

Desværre indebærer det noget manuelt arbejde. Exploder den bagved liggende blok og trim/slet de linier du ikke kan se.
Jeg ved, at det ikke er det svar du gerne vil have, men jeg kan ikke se andre løsninger.

/meiland

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 01-11-02 08:45

mailand>>

Ja det er 2D jeg arbejder med :(

jeg sider med AutoCAD version 2001i og pt. Exploder jeg ikke den bagved læggende blok jeg går bare ind i den og med "Edit block or Xref" den hedder refedit der kan man gøre alt (slet, tilføj, trim osv...)

og den kommando er og god nok men vis den jeg søger fandest vil det være nemer :)