/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Glasfiberplader... hvor?
Fra : il_papa
Vist : 8729 gange
50 point
Dato : 29-10-05 15:20

Hej... ved nogen hvor glasfiberplader kan købes?.... ca... 3 - 5 mm tyk?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-05 15:23
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-05 15:33
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-05 15:38

Glasfiberplader er ikke en lagervare.
Man støber til formålet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 15:41

Prøv det lokale byggemarked. Har de ikke nogen hjemme, kan de fremskaffe dem.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 15:44

UPS. Sorry tænkte på Plexiglas. Men du kan købe materialer til at lave pladerne selv. Man bruger det bl.a. til at overtrække og eller lappe utætheder på både. Ellers må du som Teil skriver bestille dem hjem fra et af de givne firmaer.

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 29-10-05 16:50

Oops, har lige kigget på båden igen, og pladerne skal være 1 - 2 mm... jeg er nok en lille smulle blind

Det er til den indvendig del af vægget mellem kahyten og cockpittet.... ca 2 - 3 m2

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 16:54

Køb materialerne i byggemarkedet evt. i en bådeudstyrsforretning. Du får det som nogle glasfibermåtter som du så skal lægge på og pensle med en speciel hærder som du køber samme sted. Tykkelsen afhænger så af hvor mange lag du påfører båden. Sådan gør vi altid på havnen i Ringkøbing når der skal lappes utætheder.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-10-05 18:06

Hej il_papa !
Nu må du lige forklare lidt mere nøjagtigt.
Er det et nyt skod du skal lave, eller er der tale om en rep. eller er det beklædning af et bestående skod ??
Fremgangsmåden er nemlig forskellig.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 29-10-05 18:31
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-10-05 18:32

arne>>det er meget få byggemarkeder der har den slags

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 18:34

bredker - Jeg tror nu at de fleste havnenære byggemarkeder har det. Ellers ville gode handler da gå deres næser forbi.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-10-05 18:40

Polyester, gelcoat og hærder forhandles så godt som ikke i byggemarkeder, det er simpelthen for farligt at bruge for ukyndige.

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 29-10-05 19:39

OK, looks like I need to shift to English, bugger.

I have had probelms with rain water coming into my Drabant 24 from around the cockpit door frame so I removed the the door frame (after having first removed the sealant). I then discovered that glass fibre filler and rubber sealant had both been used at some stage in the past in an attempt to solve the same problem (i.e. leakage), and that it was all in a terrible condition.

I then discovered that the inner glass fiber layer (the cabin's rear wall) was in very bad condition and so I have broken it down and removed it. The outer layer (i.e. the cockpit's wall) is in good condition so I will address any leakage problems and securely seal the door to it before addressing the inner layer issue.

The problem I have is how to recreate the inner layer. I had planned to attach finér anyway so could I simply use thin (4mm) finér as a inner layer replacement or do I need to recreate the glass fibre that has been removed and then attach the finér to it? This is why asked whether it was possible to purchase complete glass fibre sheets instead of having to mould then manually?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 19:45

Du laver bare det hele i krydsfiner og afslutter med at betrække med så meget glasfiber som du føler er nødvendligt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-10-05 20:52

-> il_papa
Ok, det var en anden sag.
Du kan få skumplade som er beregnet til jobbet i forskellig tykkelse.
Du skærer pladen til, giver den et lag polyester på den ene side og sætter denne op på tilbageværende skod. Derefter giver du den indvendige side et lag 200 grams glasfibermåtte og slutter af med et lag topcoat.
Hvis det er nødvendigt kan du spartle, slibe og male når det er hærdet op.
Alle materialer kan købes hos firmaer der reparerer både (findes i næsten alle havnebyer) men ellers på Teil's link
http://www.glasfibercenter.city-map.dk/online-shop.html
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-10-05 20:58

Ps.
Du kan bruge vandfast finerplade, men den er dyrere end skum og meget vanskelig at gøre fast.
Jeg husker ikke lige hvad skumpladen hedder (du kan ikke bruge polystorol), men det ved ethvert rep.værksted/bådværft.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-10-05 22:39

hvor i landet befinder vi os

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 29-10-05 22:42

Egå/Århus, båden ligger på Egå Marina

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-10-05 22:50

er der ikke nogen i klubben, der har arbejdet med glasfiber før. det er faktisk ikke så svært, hvis du har det rigtige værktøj. der findes også en del litteratur om at arbejde med glasfiber, og da det er for koldt til det nu, kunne du jo starte med at finde litteraturen og studere det lidt her i vinter. så er du godt rustet til foråret. du kan jo købe en lille smule måtte og polyester og prøve dig lidt frem, hvis du har et varmt rum at stå i. men over 15 grader, ellers bliver det ikke godt. i den blå avis er der mange der sælger materialerne, ca 35 kr pr kg polyester. prisen på måtter kender jeg ikke præcist.
jeg plejer at købe materialer hos ermo glasfiber i sunds ved herning. han er fornuftig at handle med

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 30-10-05 20:56

Glasfiber/polyester/topcoat og hærder kan købes hos Biltema eller direkte på en glasfiber værksted (billigere).
Der ligger også en forhandler i Lystrup, som ligger tæt på Egå.
Jeg har købt hos ham tidligere og han giver en kanon service og vejledning.

GC-Fiber
Skæringvej 3
8520 Lystrup
Tlf. 86 74 17 10

Held og lykke med opgaven.

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 06-11-05 12:01

Lige et spørgsmål til.... unfortunately in english.... bugger

In one of my boat renovation (english) they recommend the use of a special attachment for cutting through existing fibre glass panels and for trimmer fibre glass matting after it has cured/dried.

The attachment is inserted into a normal eletric drill and it resembles a small (ca 40 - 50mm diameter) circular saw blade.

Does anyone know what this is called in Danish and where it can be purchased? I have tried Silvan without luck... no surprise there...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-11-05 12:34

Det må dreje som om et kopbor

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 06-11-05 12:55

Hej dabj

Jeg har et billede af den hvis du vil se den.

Sende mig en email bare, og sender jeg billedet

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-12-05 18:23

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : il_papa

Dato : 20-12-06 08:55

Tak for svaret bredker.