/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
A5 format
Fra : bauchmann
Vist : 2660 gange
300 point
Dato : 29-10-05 13:58

Hej
så er jeg på banen igen. Jeg skal til at lave udkast til vores program. Dette skal være i A5 format. Jeg har været i publisher, men jeg skal kun have tekst og ikke alt muligt andet med. Hvordan skal jeg gøre? Som sædvanlig må i godt skære det ud i pap.
Torben

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-10-05 14:01

Du laver det blot i alm. A4 i Word. Når du skal udskrive, vælger du Filer og derefter udskriv, hvor du vælger "sider pr. ark": 2.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-10-05 14:02

Du laver programmet i et word-dokument, hvor side 2 er identisk med side 1. Så slipper du for spild af papir. Blot skal det skæres.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-10-05 14:03

Du laver programmet i et word-dokument, hvor side 2 er identisk med side 1. Så slipper du for spild af papir. Blot skal det skæres, når der er udprintet.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-10-05 14:03

Ups - sorry for det dobbelte indlæg.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-05 14:08

Hej
Det er sådan at det skal bukkes og ikke skæres. Er det ikke mulighed for, at man skriver i et A4 ark der ligger ned? f.eks. side 1 og side 4 skrives på samme ark.
Torben

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 29-10-05 14:11

Du kan også bare lave dit A3 ark. Word > filer > sideopsætning > papir.

Her trykker du på papir (står formentlig A4) og ruller ned til User format / brugerformat.

Bredden indtaster du som 14,85
Højden indtaster du som 21

Tryk OK, så har du din A3 side.

Fordelen er, at det på øjeblikkeligt viser udseendet på skærmen (ved 2 sider pr ark, bliver det jo mindre end på skærmen)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-10-05 14:13

Hej
Prøv at se under din printer software.
Der skulle være mulighed for disse udskrifter.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 310 point
Dato : 29-10-05 14:14

åbn publisher -> Filer -> Ny -> vælg en tom publikation -> 1-falset højformat og klik OK/opret
Nu vender den så forkert, men hop op i Filer -> Sideopsætning og ænder sideretning til Liggende.
Nu har du et liggende A4 ark med korrekt sideinddeling (den ene side består af bagside + forside og den anden side består af side 2 + 3) Du kan til enhver til tilføje ekstra sider i grupper på 4 x A5 = for- og bagside at et A4

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 14:16

A5 er den rigtige størrelse - A3 er 4 gange så stort som A4

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-10-05 14:20

Det allernennemste finder jeg fortsat er at skrive i A4 format et dokument på 2 sider, og så derefter ved udskrivning vælge sider pr. ark: 2. Disse to sider vil også blive vist, når man vælger udskrift. Det er et spørgsmål om zoom.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-10-05 14:20

I word - hvis det er en 4-sidet folder i A5-format (forside, bagside og midteropslag)

Vælg papirformat A4 liggende
Opret 2 spalter
Lav bagsiden i første spalte på worddokumentets side 1, bagsiden i anden spalte.
På worddokumentets side 2 - udgør de to spalter nu midteropslaget (folderens side 2 og 3)

Hvis din printer kan udskrive dobbeltsidet, så er du færdig nu og folder blot på midten, ellers så udskriver du først dokumentside 1 - og putter det i printeren igen, så du kan udskrive dokumentside 2 på "bagsiden" - nu folder du, og folderen er fiks og færdig.

/berpox

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 29-10-05 14:21

glemte lige: sideombrydningen er til enhver tid korrekt (den rigtige side på den rigtige plads ved udskrivning)
f.eks. 2 stk. A4 ark = et lille hæfte på 8 sider, hvor siderne helt automatisk udskrives i rette orden
( 1+8, 6+3, og så vender man papirer hvorefter der printes 2+7, 4+5 )
Prøv at tage 2 x A4 og fold dem på midten; skriv så sidenummer på den og se mønstret

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 29-10-05 14:23

Som hcma skriver bør det laves i Publisher, når det er muligt, men vælg i stedet pibikationstype Hæfte - og indsæt tomme sider efter behov (de udskrives parvis).

/Frank

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 29-10-05 14:23

Benyt Publisher som er et program der netop er designet til DTP.
man skal bare huske på at alt i Publisher foregår i Bokse/Kasser (Tekstbokse, billedbokse o.s.v.)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 29-10-05 14:24

Fatter ikke at nogle begynder at skrive om Word da spørgeren jo netop skrive at Publisher haves !

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 29-10-05 14:25

fdbm >> godt med lidt opbakning

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-10-05 14:27

hcma >> Beklager, det var blot for at hjælpe på en smidig og ukompliceret facon.
hilsen "nogle"

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-05 14:34

Tak for svaret hcma. Det kunne jeg finde ud af. Jeg må indrømme jeg blev forvirret. Også tak til i andre.
Torben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 14:36

Office 2000 publisher
Start >luk katalog >skjul guide
Filer >sideopsætning >vælg liggende (29,7 x 21 = A4) >OK
Arranger >layouthjælpelinier >gitterhjælpelinier kolonner = 2 og evt udvide margenhjælpelinier >OK
funktioner >evt.
fastgør til hjælpe linier
fastgør til objekter (nemmere at lægge figurer op ad hinanden)
fastgør til lineal er ikke godt samtidig med de to andre
Det frakobles ved at klikke en gang til på funktionen
klik på \ som er en alm streg >klik på streg og rammetype >vælg fin>
lav en lille bitte streg foroven og forneden midt på siden så du har noget at folde/skære efter.
Skal du rette nøjagtigt til, så marker objektet og vælg "zoom til objekt"
En god idé for ikke at miste et stort stykke arbejde er:
lav lidt >gem som (F12)
abc1 >gem
senere (F12)
abc2 >gem
Laver du noget helt galt kan vende tilbage til den tidligere udgave.
Det var lidt om publisher