/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hvad er en bacheloropgave?
Fra : W3rzax
Vist : 4501 gange
10 point
Dato : 29-10-05 13:31

Som sprøgsmålet lyder hvad er en bacheloropgave i grove træk?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-10-05 13:43

Kort fortalt..

En bacheloropgave er en opgave, hvor den studerende udarbejder en større selvstændig opgave med tilknytning til et af sine liniefag..

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 29-10-05 14:40

Den skal skrives i det 3. år på universitetet - hvilket vil sige 6. semester, da et semester er på ½ år. Består man den, har man fået en bachelor i sin uddannelse..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 17:09

For år tilbage kunne man studere på universitet i flere år og hvis man så hoppede fra studiet inden dette var fuldført, havde man ingenting. Der blev derfor oprettet en midtvejsprøve kaldet Bachelor-prøven. Bestod man denne havde man om ikke en fuld universitetsuddannelse så i hvertfald en halv. Denne "grad" kaldes Bachelor. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 17:12

Alle der studerer til folkeskolelærer, skal også have en bacheloropgave i et af deres liniefag, på seminariet det sidste (4.) år

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 29-10-05 17:30

Dem som studerer til folkeskolelærer, går den bar ud på at lave et projekt om en af sine linjefag?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-10-05 18:11

- Og skrive en opgave om projektet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 18:17

W3rzax... Opgaven er ikke et projekt, den skal laves som opgave på et af liniefagene, men kan også laves tværfagligt,
altså flere fag "blandet sammen". Man kan f.eks "blande" psykologi og religion i en opgave. Opgaven skal afleveres, og
derefter forsvares til en eksamen

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 10 point
Dato : 29-10-05 18:20
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 18:24

Nemlig creamygirl, jeg ku' ikke selv finde den, godt du ku'.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-10-05 18:36

I 2001 blev det indført, at pædagoguddannelsen også indeholder en professionsbachelor: http://www.paedagoguddannelsen.dk/flash/index.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-05 19:01

Ehm.... det breder sig åbenbart som ringe i vandet, var det ikke "kun" på universitetet i sin tid?,

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-11-05 10:51

Bacheloropgave bruges også på Handelshøjskoler, fx. for HA-studerende. Opgaven er afslutningen på 3 års videregående uddannelse, og viser bla. den studerendes formåen til at arbejde selvstændigt med det pensum mv. de studerende har været igennem samt evnen til selv at finde nye informationer vedr. det valgte emne.

AMP

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 09:20

Nordsted1! Jeg må lige korrigere dig. På lærerseminariet kan bacheloropgaven ikke skrives tværfagligt, men det er et krav, at den indeholder 50% pædagogik og psykologi og 50% fagligt fra det valgte liniefag.

Opgaven kan altså ikke skrives i både historie og musik, men kun i et liniefag.

Det krav kan selvfølgelig omgåes, hvis det pædagogiske er tværfaglighed, men vægten skal ligge på et liniefag.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-12-05 17:42

Der skelnes mellem en universitetsgrad som bachelor. Og det man på seminarierne hhv pæd. og folkeskolelærer kalder en funktionsbachelor. Det er ikke det samme.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-12-05 19:25

På seminarierne hedder det en professionsbachelor. Da professionsbaceloren blev indført var det ment som et løft af det akademiske niveau på seminarierne, hvilket betyder, at uddannelserne fra seminarierne giver ret til mirit på relevante akademiske uddannelser.

Samtidig ændredes titlen på en folkeskolelærer til Master of Education, men det er vist ikke rigtigt slået igennem.

I en globaliseret verden er det også et problem at have lærerseminarier, hvilket er enestående for Danmark, derfor fik disse også et internationalt navn, nemlig College of Education, men det navn er heller ikke rigtigt blevet moderne.

Meritlærere skal ikke skrive bacheloropgaver.

Master of Education er man først, man har bestået
To dannelses fag; kristendom og livsoplysning samt skolen i samfundet
Tre pædagogiske fag;pædagogik,psykolog og dididaktik
Fire liniefag, hvoraf det ene skal være dansk eller matematik og liniefagene skal ligge inden for mindst to af videnskabsområderne; humaniore, naturvidenskab og musisk-kreativ.

Sluttelig skal der skrives en 30-siders bacheloropgave i et af liniefagene. Det er et krav at opgaven skal vægte 50/50 indhold af fagligt stof og pædagogik-psykologi. Opgaven skal forsvares mundtligt og individuelt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-12-05 10:10

Ja, det er rigtigt det hedder en professionscbachelor. Og ikke en funktionsbachelor, -udtryk for momentan fejlfunktion hos skribenten

Når det så er sagt, er den stadig ikke det samme som en traditionel universitetsgrad, og har ikke den videnskabelige baggrund som findes på universiteterne. En 30 siders opgave kan jo af gode grunde ikke rumme den videnskabsteoretisk arbejdsmetode som seks semstres 6 X 150-200 siders opgaver kan.

At videnskabeliggøre en uddannelse som folkeskolærer, er et resultat af den devaluering af uddannelsesområdet, som er set indenfor de seneste år. Folkeskolelæreruddannelsen er en bred og ikke dybtgående uddannelse, hvilket netop er det modsatte af en universitetsuddannelse.

I dag omtales eks. en faglig uddannelse på en teknisk skole med udgangspunkt i 9-10 klasse, som en videregående uddannelse. Det var ikke hvad man for få år siden opfattede, som en videregående uddannelse. Men man har solgt illussionen til de som går der.

I dag er uddannelse en gråzone, som oftest har til formål at få skolerne til at overleve. Altså markedsfører og sælger man illussion og forventning til potentielle elever, som efter et par år står med håret i postkassen og ikke kan bruge deres ukendte uddannelse til noget som helst. Samtidig kommer uddannelse til at binde folk i deres forventning. Nu har man jo brugt flere år på en tvivlsom titel, hvorved man ofte vil fastholde sig selv i den rolle istedet for at søg andre steder hen. Man risikerer at dekvalificere sig selv.

Godkendelse af svar
Fra : W3rzax

Dato : 10-12-05 11:20

Tak for svaret creamygirl.