/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Win 98 SE og store harddiske ?
Fra : johnnyBP
Vist : 407 gange
140 point
Dato : 29-10-05 12:41

Da win 98 SE ikke kan partitionere mere end 32GB, benyttede jeg Partition Magic til at partitionere min dengang nyanskaffede 200 GB hardisk. Jeg havde nu ingen problemer med at formatere og tage den i brug. Foleden havde jeg en foruroligende mærkelig oplevelse. Det virkede som om der var gået fisk i Fattabellen eller at filer på hardisken rent fysisk ver blevet flyttet uden at Fat var blevet opdateret. Jeg benytter primært harddisken til store filer som fotoalbum/videooptagelser/musik m.m. Jeg opdagede fejlen ved at ACDC rapporterede mine jgp filer korrupte. Jeg tænkte først at det var ACDC det var galt med, så jeg ville prøve med et andet program. Det letteste var at slette filextension og dobelltklikke på filen og så vælge hvilket program jeg ville åbne med. Jeg prøvede med Windows mediaplayer og sandelig om ikke den kunne åbne mit billede. Det var dog ikke mit billede den viste, men et brudstykke af en James bond film jeg tidligere havde optaget. Jeg opdagede at ca 50 % af alle filer havde forkert indhold. Selv exefiler var blevet erstattet med klip fra Olsen Banden. Scandisk meddelte at jeg havde for lidt ram til at den kunne checke harddisken, og Norton Disk doctor meldte ingen fejl. Jeg har nu slettet alle defekte filer og kørt en diskdefragmentering (Norton speed disk). Jeg ser 3 mulige årsager:
1)Virus - (Trend housecall og Panda daglig opdateret antivirus kan ikke finde noget)
2) Enkeltstående harddisk crash, hvor FAT er blevet ødelagt
3) at win98SE ikke kan håndtere så stor en harddisk og så skriver forkert i FAT når den når op på en given mængde data. Jeg havde ca 120 Gb data liggende da fejlen opstod.
Nogen bud på hvad der kan være sket ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 12:51

Det er en gammel udgave af fdisk, du har brugt. Du kan hente BigDriveEnabler hos maxtor, og se om du ikke kan bruge den.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 29-10-05 13:13

Jeg har brugt partition magic nyeste udgave til at gøre harddisken brugbar. Hvis proplemet er at Partition magic IKKe har lavet ordenligt job, så må jeg prøve at starte forfra med dit forslag. Jeg har dog ikke grund til at tro det, da jeg efterfølgende kunne formatere alle 200 GB uden problemer og alle programmer der kan berette om disk størrelse er enigen om at den er på 200GB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 13:23

peet49...............Partition Magic er ikke en "fdisk"

Jeg har lige oplevet noget lignende på mine drev.
Mine drev kan bruges af win 98se / win 2000 / XP som dog er slettet (måske derfor)
Mine filmapper fik nyt navn "%3#CDf-?" Og jeg har endnu ikke kunne åbne billedfilerne.
Billederne er behandlet med både Xnview og Irfanview inden de ændredes.
Min HD er 80 GB

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 13:28

Eyvind-> Ved jeg-kommentaren hører til en andet spørgsmål-sorry

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 13:42

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-05 14:14

Så vidt jeg husker understøtter gamle bundkort (..og Windows installeret i FAT16) ikke større harddiske end omkring 20Gb. i ældre maskiners BIOS er grænsen 8Gb. : http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm

Konverter Win98 til FAT32 ! ..eller der er måske en løsning her : http://www.deinmeister.de/e_over8mb.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 29-10-05 14:50

Tak for svaret. Det forklarer dog ikke hvad der skete in min PC, men gav mig en ide om hvordan jeg kan sætte en større hardisk i en ældre pc jeg har. Jeg kører fat32, for at være kompatibel med min ældre computer, og min bios genkender min 200GB harddisk korrekt. Så det er tilsyneladende ikke et bios problem.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 14:54

Hvad siger diskhåndteringen?

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 29-10-05 15:12

hvad mener du med diskhåndteringen ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-10-05 15:16

Kører du 98. så se bort fra det - kører du win2000/xp har du en diskhåndtering, der kan du se drevet, og hvordan det er delt osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 15:59

Så kig på din HD med denne diskette.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Vær lidt forsigtig før du foretager dig noget.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-10-05 12:33

FAT32 og mere end 32GB plads pr partition går altid i fisk på et eller andet tidspunkt.
www.diskhelp.dk kan genfinde dine tabte filer hvis du har brug for det.
Du kan eventuelt selv prøve med PCINSPECTOR først.
Den downloades gratis her: http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm
Husk ikke at skrive nye ting til den beskadigede disk !!!!

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-11-05 11:05

Tak for svarene allesamen - Men desværre er der ikke nogen af jer der besvarer mit spørgsmål som lyder - Hvad kan der være sket ??
Jeg har slev tre gæt:
1)Virus - (Trend housecall og Panda daglig opdateret antivirus kan ikke finde noget)
2) Enkeltstående harddisk crash, hvor FAT er blevet ødelagt
3) at win98SE ikke kan håndtere så stor en harddisk og så skriver forkert i FAT når den når op på en given mængde data. Jeg havde ca 120 Gb data liggende da fejlen opstod.
Molekyle har anført et par links - i en af dem så jeg at Harddisk grænser 0,5 2 4 8 32 GB gennem tiderne er blevet overskredet med små fiffige tiltag. Der blev også nævnt meget kort om en 128 GB barriere, men jeg kunne ikke ud fra det anførte se om det var den jeg var rendt imod.
Jeg imødeser stadig kommantarer.
Hisen Johnny

Annuller spørgsmålet
Fra : johnnyBP

Dato : 28-09-06 21:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål. Windows 98 resource kit angiver en maximum grænse på 32 GB per partition. Da jeg havde partitions større end 32 GB, skete der det at adresseringen blev gentaget for hver 32GB, så data der allerede lå på harddisken blev overskrevet, men det fremgik ikke af Fattabellen som behandlede de forskellige 32Gb adresseområder ens uden at give fejlmeddeleldse