/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Girokort
Fra : oz1eqp
Vist : 2514 gange
100 point
Dato : 29-10-05 10:03

Jeg har deltaget i en diskussion angående betaling af girokort.Hvis der på kortet f.eks. står,
at sidste betalingsdag er d. 15.10.05.Er det så ok at betale det på denne dato,eller skal pengene være
tilstede hos modtageren d. 15.10.05.Man ved jo af erfaring at der går et par dage før pengene er tilstede
på kontoen.
Vi kunne ikke rigtig blive enige,så jeg vil gerne høre om der er nogle der ved det,eller hvor man kan finde
info ang. dette.
oz1eqp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 10:10

sidste betalingsdag er dagen pengene skal betales hvis andet ikke er aftalt - det siger jo egentlig sig selv

hvor mange eller få dage der går mellem betaling og modtagerens mulighed for at se de er betalt er totalt ligegyldigt.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 29-10-05 10:18

Hvis du skulle have prøvet at blive rykket for en betaling, står der som regel også, at hvis du har betalt indenfor de seneste dage, skal du se bort fra henvendelsen.

Netop fordi der kan gå flere dage før de bliver registreret hos modtageren. Så sidste betalingsdato må være den sidste betalingsdato for kunden.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-10-05 10:35

Har du på din giro et stempel fra posthuset som siger 15-10-05 og dette er sidste indbetaligs frist har du gjort hvad DU skulle..Det kan jo tænkes at du betaler til landpostbudet og han mister dem...Så har du jo et bevis at du har gjort hvad du skulle ...Dette vil så blive ny giro fra modtager til Posten
Men spørgsmålet er jo allerede besvaret ovenfor

mvh sverola

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 10:46

bøjer lige i neon ( men det flotte pink )

når der står sidste rettidige indbetalings dato (eller lign) er det den dag du skal betale

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-10-05 10:46

prøv at søge på ordet løbe dage

Kommentar
Fra : johnanton

Dato : 29-10-05 10:49

Ja det er korrekt, hvis du har posthusets kvittering for at beløbet er indbetalt på den anførte sidste betalingsdato er det rettidig betaling, og såfremt sidste betalingsdato er en søn- eller helligdag anses førstkommende hverdag som rettidig betlingsdag!
venlig hilsen
johnanton

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 29-10-05 10:53

Det er ikke lige meget hvilken betalingsform man bruger.
Betaler du derfor din husleje pr. giro i dit pengeinstitut eller på et posthus på den sidste betalingsdag, har du betalt rettidigt, selv om udlejeren først modtager huslejen flere dage senere. Men putter du giroanvisningen i en kuvert eller sender en check på den sidste betalingsdag, vil din betaling ikke være rettidig. Beløbet skal enten indbetales kontant eller trækkes på din girokonto pr. denne dag!

oz1eqp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 10:55

johnanton - nu er det ikke om hvorvidt der er betalt eller ej- men hov - din bemærkning om at hvis datoen for indbetaling er en søn-helligdag - så er førstkommende hverdag jo netop den rettidige

NU er der vist ikke mere at sige om det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 10:57

det er hamrende ligegyldigt hvordan man betaler - blot betalingen har stempel osv den rigtige dato (eller den første hverdag efter en søgne-helligdag)

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 29-10-05 11:03

miritdk
Det er ikke helt rigtigt.Prøv lige GOOGLE sidste betalingsdag,det første indlæg,det siger noget andet.
oz1eqp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 11:14

oz...... (filan til id - lol)

så du jeg skrev "hvis andet ikke var aftalt" ?????

Står der for eks: skal være xxx ihænde senest dato xxx - så skal du jo betale så du er sikker - men retningslinierne er at et girokort har en oplysning om sidste rettidige indbetaling - så er det den der gælder.

min husleje ligger en uges tid inde i hver måned - men af gode grunde betaler jeg altid sådan ca slut i måneden/ omkring den første så den kan være modtager i hænde til tiden - dvs den dato der forventes indbetalt er en dag der skal betales - igen HVIS INTET ANDET ER AFTALT.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 29-10-05 11:20

Seneste rettidige indbetalingsdag er den dag du senest skal vandre på posthuset og betale (i dette tilfælde 15.10.05)

Da 15.10 var en lørdag kunne det så ikke lade sig gøre, derfor skal du faktisk betale den 14.10 (altså fredag)

Det tager 2 dage for bankerne at overføre penge via et indbetalingskort, men det er ikke dit problem

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-05 11:39

nu har jeg talt med vores lokale posthus - spørgsmålet irriterede mig
NÅR DER STÅR SIDSTE BETALINGDAG (SIDSTE RETTIDIGE INDBETALINGS DATO) - ER DET DEN DAG PENGENE SKAL INDBETALES. ER DATOEN EN SØNDAG ELLER HELLIGDAG ER FØRSTKOMMENDE HVERDAG DEN DATO DER ER GÆLDENDE.

HVIS DER STÅR "SKAL VÆRE MODTAGEREN IHÆNDE SENEST DATO XXX " - SKAL DU SÅ SØRGE FOR AT BETALE I GOD TID FØR - MEN DET ER JO IKKE DET DIT SPØRGSMÅL GÅR UD PÅ

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-10-05 11:40

Dansende>> ... Man kan godt betale på posthuset en lørdag, hvis man fysisk er tilstede!.......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 11:41

hoooooooov - ikke meningen at råbe op

ps........ har du betalt på den rette dato og har kvittering for det er du på helt sikker grund i hvad angår dit oprindelige spørgsmål
(kvitteringen kan være stempel eller elektronisk kvittering)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 11:46

berpox.... betaling via netbank om lørdagen er da også gyldigt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-10-05 11:52

Mirit> helt enig - men betalur du lørdag i netbank (uanset hvilken!) så effektueres betalingen tidligst den efterfølgende mandag.

Det eneste sted du kan betale om lørdagen - og der vitterligt ER betalt (stemplet som bevis), er på posthuset.

Ellers er det her spørgsmål da vist iøvrigt ved at udvikle sig til en farce....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 12:06

ja ok berpox - når man skal gå i petit - så har du ret -

Godkendelse af svar
Fra : oz1eqp

Dato : 29-10-05 12:41

Tak for svaret miritdk.
Vi kommer det nok ikke nærmere.
Mange tak for Jeres deltagelse i debatten
oz1eqp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-10-05 13:03

selv tak -

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-10-05 13:30

>>oz1eqp - du virker ikke helt tilfreds med svaret?

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 29-10-05 13:44

Det er jo blevet belyst fra flere sider,så det er ok.
Mange tak og god weekend.
oz1eqp