/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
partionere harddisk
Fra : thomat
Vist : 1842 gange
500 point
Dato : 28-10-05 18:56

Hej Jeg mangler noget af min harddisk jeg kan ikke se den nogen steder i Windows den er vist ikke partioneret (tror jeg da ikke ) det er sket efter en ny instalation af Windows der blev den vist nok ikke partioneret, harddisken var delt op i 2 drev før og nu mangler det ene drev ,kan jeg gøre det nogen steder fra Windows eller hvad gør jeg
windows xp pro

Mvh thomat

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-05 18:59

Hvis den er indentificeret forkert kan du ikke se det hele.

Har du kigget i :
Diskhåndtering ?
højreklik på denne computer - administrer - Diskhåndtering
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 28-10-05 19:05

ja har kigget og kan kun se det ene drev c og ca halv. delen af kapacitet det andet er ikke at se

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-10-05 19:06

Du har her en nem guide i diskhåndtering http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/index.html

//bentjuul

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 28-10-05 19:07

Har du kigget her:

Kontrolpanel > Administration > Computeradministration > Diskhåndtering... Her kan du lave partitioner.

/CaPsen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-05 19:10

Jeg ville tømme / fjerne partisionerne
og lave en ny instalation og sikre mig at hele hardisken blev fundet inden instalationen.
Inden ville jeg også sikre mig at bios stod til autodekt af hardisken.
Det tyder på at hardisken er formaterert med forkerte oplysninger om pladsen.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 28-10-05 19:42

>>CaPsen Hvordan laver/ opretter jeg partioner når jeg slet ikke kan se det der mangler??

>> Benjamin fjerne tømme instalere på ny .Det lyder ikke sjovt at skulle hen og instalere Windows på ny !!! Det tager jo en krig

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-05 20:02

Ja det har du ret i.
Men når du har instaleret på din hardisk, med forkerte partionsoplysninger er det ikke nogen let vej.
Din PC er jo overbevist om at din hardisk har den størrelse den ser...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-05 20:07

Hvis du lige finder ud af hvad din hardisk
hedder :
type :
hvormeget plads den er formateret til:
kan vi jo finde ud af om det er et problem der er værd at gøre meget ud af.
Prisen på Hardiske er jo ikke så volsomme for tiden.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 28-10-05 21:04

øh Jeg har i mellem tiden fundet ud af at den nok ikke er størrere end 30gb så har den bare ikke delt harddisken op i 2 drev under instalationen det var computeren før i drev c og et drev d , så der er nok slet ikke noget problem ,andet end den ikke er delt op i 2 drev (er det nødvendigt er der nogen grund til det og kan det evt. lade sig gøre) jeg var henne og finde papirene frem på den for at finde ud af typen , der kunne jeg se at det er en 30 gb 5400rpm. ata66
Mvh thomat

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 500 point
Dato : 28-10-05 21:50

Der er ikke nogen speciel grund til at dele hardisken (andet end en måde at strukturere sine data og programmer)
Hvis du vil have den del kan man bruge et program der hedder partionmagic. Det kan dele den som man vil.
Men hvis det du har virker vil jeg ikke gøre noget.
En hardisk på 120 GB får man for omkring 700 kroner, så hvis det er pladsmangel er det vist billigere at købe sig til plads...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sym

Dato : 29-10-05 13:49

hvis du køber dig en harddisk mere kan du jo sætte den i som slave til den anden uden at skulle røre den og instalationen på den.
MEN MEN det er ikke sikkert at dit bundkort kan finde en ny stor harddisk noget tyder på at det er en af lidt ældre type..

Godkendelse af svar
Fra : thomat

Dato : 30-10-05 19:24

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Ja jeg vil købe en ekstra harddisk som du foreslår hvis det bliver aktuelt ,men det er det langtfra endnu , der er endnu ca21gb ledig plads .

God dag

Mvh thomat