/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
IrfanView og gennemsigtig gif.baggrund
Fra : kondivand
Vist : 646 gange
50 point
Dato : 28-10-05 11:42

Det her er ikke et spørgsmål om hjemmesider, men da teknikken nok er den samme, så tillader jeg mig alligevel at stille spørgsmålet:

Jeg er ved at lave nogle plancher i PowerPoint, og skal indsætte nogle gif.billeder på en farvet baggrund. Da baggrundsfarven på gif.billederne er anderledes end den jeg bruger på plancherne, så vil jeg gerne gøre baggrundsfarven på gif.billederne gennemsigtige - jeg ved bare ikke hvordan man gør.

Jeg har et program der hedder IrfanView, men ved ikke hvordan man gør her - er der nogen der kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 28-10-05 12:23

Du kan gå i hjælp og søge efter transparant background - her er hvad jeg fandt.
GIF

The bottom half of the dialog has options for GIF images.

Click the Save interlaced (like many images from internet) box for that option.

Click Save transparent color to set a transparency for the GIF.
Choose transparent color during saving: later, you can click into a preview image to set the transparent color, easy method.

Set transparency value to palette entry: type a number in the box below to use that palette entry as the transparent color. For more on this, see Edit Palette. If you have a true color image, you must first decrease the color depth to 256 colors to see the palette.

Hvis du har en dansk udgave, så gå i hjælp og søg efter gennemsigtig baggrund.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 28-10-05 16:30

Jo kondivand, det er et problem for mange af os. Jeg tror ikke der er nogen "hobby" programmer der kan gøre det
pr. automatik. Problemet er jo at både baggrund og billede ligger i samme lag, d.v.s. for at fjerne bagrunden er du
nødt til at fritskrabe billedet, altså fjerne baggrunden manuelt uden at fjerne billedet. Tungt arbejde, men det kan gøres.
Til det skal du bruge et værktøj. Jeg kender ikke IrfanViev, men fra deres hjemmeside ser det ikke ud til at programmet
kan klare det.
På prøve (shareware) kan du få paint pro shop eller adope elements, de kan begge to klare problemet for dig.
Har du ikke en farve viser (color detector) så besøg www.cosmin.com for en gratis en, den for du brug for.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 28-10-05 16:43

Må jeg lige tilføje, prøv at stille dit spørgsmål her på kandu under foto,
der er mere expertise end her.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-05 21:50

Et godt gammelt program som "Gifconstruction" kan ændre baggrunden til transparent.

MEN MEN MEN -

Det er ikke alle giffer der kan tåle at få fjernet baggrundsfarven, hvis det er animeret. - Der er mange måder hvormed man sammensætter billeder til en animation, jeg har selv leget med giffer i en årrække, og har stødt på dette problem mange gange.

På denne side: http://home19.inet.tele.dk/betina/download.html kan du hente dette program. (Det er en plads som jeg har lånt på min datters hjemmeside!)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-05 16:12

Nåh "kondivand" har du helt tabt bruset