/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
EBD (vedr. bremser)
Fra : marcussen1
Vist : 1055 gange
200 point
Dato : 27-10-05 14:34

Ganske kort: Hvad står EBD for i forbindelse med ABS-bremsesystem på en bil?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-05 14:43

Elektronisk Bremsekraftfordeling.

mvh dova

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-10-05 14:46

dova......... ved du også, hvad man forstår ved det. Er det noget med alle 4 hjul samtidig eller hvad?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-05 15:32

Ja, det styrer bremsekraften på alle hjul ( f.eks. ved "uens vejbane") , så du får en mere ensartet og bedre nedbremsning, jeg fandt lige:

"Skal der bremses, får chaufføren hjælp af EBD . . Bogstaverne står for en elektronisk fordeling af bremsekræfterne mellem for- og baghjul så man hurtigere får gavn af bilens blokeringsfrie bremser. EBD kan med andre ord være med til at korte en meter eller to af standselængden."

mvh dova

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-10-05 15:38

dova... nu må jeg udnytte dig lidt, det ser jo ud til du ved noget.Kan du så også fortælle mig, hvad ESP er?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 27-10-05 15:53

Ja, ESP er en "overbygning" af ABS systemet, som skal forhindre, at bilen skrider, eller vælter.

Ved ikke om du kan huske den lille Mercedes A-model, som ikke klarede testkørslerne særlig godt, da den skred i svingene og ligefrem kunne vælte. Den model blev eftermonteret med ESP for at afhjælpe problemerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-05 15:55

Fandt lige denne artikel til dig:

"Undgå udskridning med ESP
Når der dukker en uventet forhindring op på kørebanen, skal bilisten omgående reagere ved at styre uden om - og derefter hurtigst muligt bringe bilen tilbage i sit oprindelige spor, så uheldige følgevirkninger af den pludselige kursændring undgås. Denne manøvre er vanskelig at klare uden at bilen skrider ud. Her træder antiudskridningssystemet ESP til og hjælper føreren med at få bilen under kontrol igen. Moderne biler har indbygget et væld af elektroniske enheder, som blandt andet foretager målinger af ratudslaget og bilens hastighed. Netop disse to informationer aflæses af ESP-systemet, som beregner hvilken retning, bilisten ønsker at køre i. Samtidigt undersøger systemet bilens faktiske adfærd. Hvis der er uoverensstemmelser mellem informationerne, går ESP ud fra, at bilen er ved at skride ud. Derfor bremser ESP lynhurtigt et af hjulene og forhindrer dermed udskridningen. Denne afbremsning af hjulet stabiliserer bilen igen."

fra www.semler.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-10-05 16:02

dova.... tak for let forståelige svar. Sagen er den, at jeg muligvis køber en ny HYundai Sonata, og disse forskellige betegnelser står i brochuren, jeg har fået. Jeg kunne ligeså godt have spurgt hos forhandleren, men mange gange forklarer de på en måde, så alm. som mig måske ikke helt forstår det. Endnu engan tak for hjælpen.
Niels

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 27-10-05 16:03

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-05 17:00

Selv tak, og held og lykke med den nye bil

mvh dova