/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Redigering af partitioner
Fra : Denpete
Vist : 2807 gange
50 point
Dato : 27-10-05 08:33

Er der mulighed for, at man kan flytte ledig plads fra et drev til et andet?

VH
Denpete

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-10-05 08:38

Hej Denpete

det afhænger af hvordan du har formatteret disken.

Hvis du har harddisk 1 og der er ledig plads på harddisk 2 kan du ikke, men hvis du har harddisk 1 inddelt i 2 partitioner hvor der er ledig plads på partition 2 kan du godt flytte den ledige plads fra 2 til 1.

Partition Magic er et udemærket værktøj at gøre det med.

Lars

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-05 08:52

Partition Magic som kan gøre dette koster Ca: 600 kr.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-10-05 09:40

Hej Eyvind - lang tid siden sidst

PQ har en trial version som kan downloades - 15 dage. Begrænsningen er at den kun kan 1 ting ad gangen.

Så i dette tilfælde vil Denpete skulle mindske partition 2 først, derefter genstarte maskinen, så udvidde primær partition (nr. 1) på disken, genstarte og så til sidst køre check på at datastrukturen er OK.

Lars

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 27-10-05 10:15

Det er vist ikke helt nemt - forsøger at følge 'larsfrohn's anvisning:
1) Installeret PM
2) Beder om at reducere drev (logisk med x MB)
3) Siger 'Apply' - men så fortæller den det blot er en Trial-ver.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-10-05 11:11

Hvis du vil flytte den fysiske plads fra et drev til et andet, altså ændre i partionernes størrelse, ja så må du bruge noget af det forslået software.
Hvis ikke drevene er tomme, kan det godt give lidt roderi i drevenes bibliotek.

Hvis du ikke vil ændre i partionernes størrelse, så kan du jo bare flytte filerne på drevet, fra det ene til det andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-05 12:33

Ja - Lars Frohn - hej.
Jeg kender ikke den trial version, men når der rettes på Crevet (især hvis du står på det) er det altid godt at rette een ting adgangen.
Hvis du retter et logisk drev er det 2 operatitioner
Extended - rammen til de logiske drev
logisk drev - som der kan være flere af i "rammen"

Der findes også et gratis program som kan det samme men der er ikke så god en forklaring med.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
hvis den stopper ved A:\ så skriv pmdos og tryk enter

Kig på den og spørg bare inden du gør noget.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 27-10-05 17:57

Jeg har en primær partition på 15.000 MB med 2.373 MB fri
Jeg har 3 logiske drev på hver 46.000 MB og ca. 42.000 MB fri på hvert.
Jeg har nok dummet mig lidt ved partitioneringen fra start.

Jeg har nu kørt det program (mpdos.exe) og formatteret disketten - hvad så nu... ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-05 19:20

Nu har du en bootdiskette som du kan starte comp med - altså hvis din comp er sat til at kunne boote på A:

Sæt disketten i og start comp.
lad den selv rulle ind i normal mode
Standser den ved A:\> så skriv pmdos og tyk enter
Du bør nu kunne se din harddisk
0 C: primary - filsystem - antal Mb / Gb - used - free - Boot yes/no hidden yes/no
1 logical
2 logical
3 logical
Hvis set drev er tomt kan du slette det og det bliver til free
du ændrer et drev's størrelse med knappen resize
set active/set inactive bestemmer hvilken partition der skal bootes på
der må ikke være to active på samme Hardddisk

Det du skal gøre er at trække/gemme alt ud af part 1
slette part 1
udvide part 0
Du kan ikke bytte plads med dine drev.
I modsætning til Partition Magic får du ikke chancen for at fortryde her.
Vil din mus ikke installeres kan TAB / pile bruges.
Hver gang du ændrer C: drev bør du genstarte på C
Håber jeg har husket det hele

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 28-10-05 11:13

Hej Eyvind,
Det kræver vist en smule mere hjælp:
- Har nu via PM reduceret ca. 20 GB på et logisk drev, som nu står som Free space
Hvordan kommer jeg videre med at flytte den Free space over på Primary drev C: ?
Det virker som om jeg skal allokere den Free space på en eller anden måe. Men jeg er lidt på gyngende grund her... ;-(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-05 17:28

Den free space ligger under dit C: drev sådan:
( C: )
{free space}
[logical]

marker C:drev
vælg resize
træk den lille bjælke ud til højre og du kan se at størrelsen ændres
Med ok går den i gang
Du har vel gemt vigtige filer

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 10:28

Det er ikke muligt:
Billede i Resize-vinduet, når scrollbaren er placeret på partition 0 (C-drev), siger:
Min. 12527 MB
Max. 14998 MB
og 'skyderen' står allerede helt til højre. Heller ikke at indtaste tallet manuelt i ruden over skyderen hjælper noget ???

;-(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 13:12

Hmm - det kan være at den logiske "parttitionsholder" ikke er trukket sammen.
Prøv at skrive præcis hvad der står inde i PM

primary C:
Hvad står der her
Logical

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 13:51

Jeg forsøger at gengive skærmen så nøjagtigt som muligt her:

SIZE USED FREE BOOT LABELED
0: *: PRIMARY NTFS 14.6G 12.3G 2.4G YES
1: EXTENDED 134G
2: *: LOGICAL NTFS 24.9G F: OFFICE
3: LOGICAL (FREE) 19.9G
4: *: LOGICAL NTFS 44.8G 6.5G 38.3 G: SPIL
5: *: LOGICAL NTFS 44.8G 1.9G 42.9G H: MUSIK/VIDEO
6: PRIMARY (FREE) 7.8M

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 14:14

Nr 2: spærrer for C: udvidelsen.
C: kan ikke hoppe over denne:
2: *: LOGICAL NTFS 24.9G F: OFFICE
og hen til:
3: LOGICAL (FREE) 19.9G

Nr 2: skal ned og ligge ovenover:
4: *: LOGICAL NTFS 44.8G 6.5G 38.3 G: SPIL
Så der bliver free til C: udvidelsen

Dette har jeg ikke prøvet:
Udvid 2: til max og træk skyderen (i venstre side med så der opstår fri plads)
For jeg mangler funktionen move (som i Partition Magic)
Men det er muligt at den kan "move" på den måde

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 14:37

Jeg forstår lidt af hvad du mener.
Men så: Udvid 2 (F-drev) til max: Dvs. flytte scrollbaren ned på 2 og så køre udvid og flytte skyderen helt til højre??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 14:44

Ja og så håber jeg der kommer en skyder tilsyne i venstre side.
Husk lige:
Da du har office programmet liggende på dit F: må det det ikke skifte drev da alle referancer ikke så passer men det må godt rykkes.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 14:48

Ok jeg prøver....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 16:08

Så er det gjort - altså Resized drev F til fuld.
Men så ser det ud til jeg blot er tilbage hvor jeg startede - der kom ikke nogen skyder efter resizing.
O: PRIMARY 13.4G
1: Extended 134 G
2: Logical 44.8 G F:
3: Logical 44.8 G G:
4: Logocal 44.8 G H:
5: PRIMARY (FREE) 7.8 (tror jeg nok ???)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 16:20

Jeg finder lige en anden løsning - men du er på vej, for nu er dit
2: Logical 44.8 G ca. 19 GB større end nødvendigt.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 16:22

Ok - mange tak. Jeg venter tålmodigt på dit løsningsforslag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-05 16:39

Har du en mail-adresse, så kan jeg sende løsningen.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 29-10-05 16:55

ja da:
petnord@vmn.dk

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 30-10-05 10:45

Hej Eyvind,
Så skal jeg i gang med den store operation. Men har desværre nok brug for hjælp alligevel:
Jeg går ud fra at jeg starter op som tidligere - altså booter fra A:
Men så må jeg lige have hjælp til at komme videre for ikke at lave fejl..
Har du en 'for dummies' opskrift på den videre operation?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 11:28

A: disk 1 og den beder selv om disk 2
Det er standard Partition magic
Nu vil du se din HD på langs i stedet for på højkant.
(part C: 13GB { })[(logical F:{ })(Logical G: { })(logical H: { })]
marker F: > resize/move> først gøres den mindre og så rykkes den til højre
så det ser sådan ud:
(part C: 13GB { }) { unalocated }[(logical F:{})(Logical G: { })(logical H: { })]
nu ligger der et frit rum efter C:
Apply
Når den er færdig så exit og genstart.
hvis den ikke beder dig om at fjerne disketten så vent til ligefør den starter op igen.
Den skal startes op i windows og muligvis genstartes i windows.
luk ned
start med diskette
marker C:
resize/move > brug pilen ">" og udvid til højre (ikke flytte)
(part C: 13GB { }) { unalocated }[(logical F:{})(Logical G: { })(logical H: { })]
Hvis den finder på at ændre sine cluster vil den være længe om operationen, og den må helst ikke gå i dvale, så du må holde den "alive"
Det med clusterskift har jeg oplevet ved overskridelse af ca. 20 GB partitioner.
Efter denne operation skal den genstartes i windows inden flere operationer.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 30-10-05 11:58

Undskyld hvis jeg er lidt 'tungnem'
Altså:
Ændre boot til start fra floppy A:
'Først gøres den mindre og så rykkes den til højre'???? forstår jeg ikke helt.
Når jeg skal resize F: skal det så være før eller efter (musen virker ikke i programmet, så jeg skal manuelt angive tal i boksene)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 12:08

Partitionering er lidt svært at følge med i.

Siden du kunne køre med den første diskette så er din computer sat til at kunne boote fra A: (når der ikke er noget i A: går den selv videre til C:)

Så sæt diskette 1 ind og start/genstart comp
lidt efter vil den ha' diskette nr 2
lidt efter kan du se et billede af din HD
som ligner dette lidt:
(part C: 13GB { })[(logical F:{ })(Logical G: { })(logical H: { })]
Tabulatortasten og piltasterne bruges til at hoppe rundt.
En alm. mus med ledning plejer at kunne bruges.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 30-10-05 12:16

Fint nok, Eyvind. Så langt er jeg med.
Men når jeg skal ændre F-drevet, skriver du: Først gøres den mindre og så rykkes den til højre. Det forstår jeg ikke helt.

I resize-vinduet er der 3 bokse:
Before - ?? - After
Hvor skal jeg ændre tallet: Før eller efter?
(Jeg forstår det som først på drevet eller sidst på drevet)
Altså inføre et MB-tal på f.eks. 20000MB, men skal det stå i den øverste (Before) boks eller den nederste (After)??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 13:32

Nåe ja du har ingen mus
F: skal have free space before så der skal stå det tal du gør den mindre.
Du har fundet ud af at det er ALT-tasten som starter menuen i toppen.
Lige inden du >alt>general>pil ned >apply..............
så kig om det ser fornuftigt ud, og der er en tom plads til højre for C:

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 30-10-05 15:26

Jamen, jamen
Det ser ud til det er lykkedes mig at udvide mit C: drev med 20GB - HURRA
HVIS jeg nu vil øge yderligere - måske fra drev G el. H - er det så korrekt forstået, at jeg først må mindske G og så øge F - derefter mindske F og så øge C?
Altså flytte plads 'opad' således at der bliver uallokeret plads lige efter C (som det jeg lige har gjort). Man kan ikke f.eks. flytte fra H direkte til C.....

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 30-10-05 15:56

Allerførst - dit Crev er det mest følsomme og skal ændres med varsomhed.
Hvis du sletter et drev som indeholder filer med direkte programhenvisninger fra C:, bliver styresystemet forvirret.
Du kan rykke til siderne slette oprette men ikke hoppe over.
Man kan samle to partitioner med data på men det kan gå gruligt galt (merge partition)
Du kan formindske H med fri plads før
formindske/rykke G med 0 free space after
rykke F med 0 free space after
og nu kan du udvide C:
Inden du udvider C: skal der genstartes i windows

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 30-10-05 16:06

Tak for svarene og al din hjælp Eyvind.
Tror jeg har fået en smule styr på det med udvidelse af partitioner

Jeg vender tilbage, hvis jeg får brug for mere hjælp.

Mange tusinde tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-05 17:39

Ja vend du bare tilbage - hellere spørge en gang formeget.