/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Erfaring med PGO Comet?
Fra : hansen9
Vist : 4184 gange
200 point
Dato : 26-10-05 23:25

Mon ikke der er en bruger her på Kandu der har erfaring med PGO Comet?
Jeg har efterhånden fået svar på mange spørgsmål, men da jeg ikke har den store forstand på emnet, mangler jeg stadig nogle svar.
Jeg har en PGO Comet fra Juli 2004 med 4.000 km. på bagen. Mine spørgsmål er:

1. Hvor langt kan man regne med at sådan en motor kan holde? Jeg har hørt tallet 20.000 km. - men har også hørt om en der har kørt 80.000 km. Jeg kører 40 km. om dagen og har altså kørt 4.000 km. kun ved at få eftersyn og få skiftet tændrør. Og den går som et søm.

2. Hvor langt kører et sæt dæk ved normal kørsel? Jeg synes stadig de ser gode ud - masser af mønster.

3. Hvornår stopper man på grund af vinteren? Er det så snart det bliver glat, eller kan den også klare sne og sjap?

4. Findes der nogen tekniske tegninger på nettet? Jeg har hørt at skjoldene er svære at få på når først man har taget dem af. Instruktionsbogen fortæller end ikke hvordan man skifter pærer.

5. Er det lovligt at montere dioder?

Håber nogen kan svare på disse spørgsmål. Iøvrigt er alle gode råd og vejledninger velkomne, så finder vi nogle flere points. Så scooterfreaks, kom uf af hullerne. Tuning er dog ikke interressant.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 27-10-05 00:36

1. Det kan ikke siges præsis, men motor er også et vidt begreb, der vil jo være ting som rullerne i varioen og remmen der inde, der skal skiftes ved ca 8000km, og selve stempel og cylinder skulle nok kunne klare 50000km, før den er så slidt at det kniber lidt med start, men så kan nyt stempel eller stempelringe som regel klare skærene.
Tændrør og olie på bagtøjet skal jo også skiftes ved ca 10000km.
Bremser skal også have skiftet klodser og bremsebakker, afhængig af behandlingen, og lidt olie i de bevægelige dele, og helst udskifte bremsevædske hvert 3-4 år.
Kronrøret skal spændes for slør, eller have nye rullelejer efter ca 15000km (Hold forbremsen inde, og skub knallerten frem og tilbage, for at se sløret.
Men hvis du ellers aldrig kører den tør for 2-taktsolie, så er 80000km ikke noget dårligt bud. Derefter kan der monteres ny krumtapaksel/lejer/stempel/cylinder/hjullejer, og du er klar til nye 80000km
Lys-start-horn-blinkkontakter står af en gang imellem på alle knallerter.
2. Ja de tunede maskiner kan let slide dækkene ned på 4000km, men med en lovlig maskine og rigtigt lufttryk, kan fint klare 10000
3. Den klarer fint sne og sjap, men kræver så tilgengæld hyppige afvaskninger, specielt under bunden. Men at det så kan være besværligt, og usikkert at køre i sne og glat føre, og kræver lidt erfaring, er der ingen tvivl om.
Selvfølgelig kommer der jo salt ind og kan give dårlige el-forbindelser om vinteren, og også hurtigere rust, men det skal ikke afholde dig fra at køre i vinterhalvåret syntes jeg. Men opbevaringen bør dog helst være indendørs. Og kontaktbesvær kan forbygges med WD40 eller pronto, ved at give alle eldele der er til at komme til, et godt sprøjt, det kan aldrig skade.
4. Skjoldene er sat på med skruer og kliksystemer, hvor de sidste let går i stykker når man skiller ad, men at sætte dem på er som regel meget nemmere, da man så kan se hvordan systemet klikkes sammen. Men de fleste unge har elendige skjolde, som skyldes at de er skildt ad mange gange, og knallerten er væltet og har fået revner og brud på skjoldene, som altid er ret dyre at udskifte.
5. Nej det er ikke lovligt, fordi knallerten er typegodkendt med ganske bestemte lysstyrker mm, men er de i den rigtige farve, og tæt på den rigtige styrke, så er der såmænd ingen der vil sige noget til det, men det er da nemt at bruge den rigtige sokkel til den godkendte pære, så hvorfor lave det om?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 27-10-05 22:39

Hej Palle

Du er da ikke til at tømme for viden, hvad med at skrive en håndbog, det må der da være penge i
Findes der virkelig ikke en teknisk håndbog til sådan nogle maskiner - mekanikerne er vel ikke født med deres viden?

Mit spørgsmål om holdbarhed gik selvfølgelig på, at man overholder de anbefalede eftersyn for ca. 3000 km. Og så går jeg ud fra, at det indeholder de udskiftninger/justeringer du peger på. Og så kan jeg forstå på dit svar at man kan køre langt, men på et eller andet tidspunkt kan det vel ikke betale sig at ofre mere.

Jeg forstårikke helt det du skriver med at det kræver erfaring at køre i glat føre. Det gør det da også i bil - eller for den sags skyld på cykel.

Mit spørgsmål om dioder gik nu ikke på at erstatte pæren. Men bilerne har svært ved at se en scooter med skarpt lys, det går åbenbart nemmere med en cykel uden lys. Så tænkte jeg at et par dioder ville give lidt mere lys, og måske "style" lidt. Jeg har bl.a. set at man kan få bolte med dioder indbygget. Man kan åbenbart også få neonlamper, hvad de så end kan bruges til. Er alt det "pjat" overhovedet lovligt. Det kunne jo f.eks. være praktisk med noget lampeværk på hjelmkassen.

Tusind tak for dit grundige svar.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-10-05 18:56

Der er skrevet mange gode bøger.
Prøv at skrive Knallertmekanik eller PGO Comet i www.bibliotek.dk
(mekanikerne er vel ikke født med deres viden,) nej men de har lavet så mange dumheder, at de har lært af det, arbejdet så længe med det, og efterhånden ved hvordan man gør tingene lettest, og hvor hårdt man spænder en bolt ind i aluminium. Desuden har de det rigtige værktøj til en bestemt opgave.
Men det er da sjovest at kunne gøre tingene selv, og også billigst hvis man ikke dummer sig. Det er da ikke smart at give 375 kr/time for at få skiftet en pære, eller strammet sine bremser.
Det er rigtigt at man skal kende tidspunktet for hvornår knallerten skal væk, nøjagtig som en bil, der er udtjent. Men jeg kender ikke tidspunktet, da det afhænger af brugsværdi og kærlighed. Jeg elsker at lave en 35 årig Kredler eller Yamaha, men om det kan betale sig er en anden sag.
En cykel uden lys er nu ikke smart, men det er rigtigt at diodeblink foran og bagved er langt lettere at se, og politiet er med på ideen har jeg ladet mig fortælle. Men andet lysgejl som neonrør der oplyser bunden af biler eller knallerter, virker som politimagnet, og giver 100% sikkerhed for at blive standset.
Så nej det "pjat" er overhovedet ikke lovligt.
http://www.dioder.dk/index.aspx
Det billigste er at montere cykeldiodeblink, men så skal man huske at bruge dem, til gengæld undgåes at klippe og montere ledninger, som tit giver flere problemer end godt er, ligesom alarmer der skal have ledninger trukket til tændingslås, blinklys mm. Og så når skidtet ikke starter, er det fordi der er fejl på ledningsnettet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 30-10-05 21:27

Tak for svaret pallebhansen. Du er bare kanon, Håber du bliver på Kandu lige så længe som jeg kører scooter

Kommentar
Fra : pallebhansen