/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Firewall
Fra : RaB
Vist : 439 gange
50 point
Dato : 30-10-02 17:55

hvorfor et firewall program er det bedste man kan bruge???? Jeg køre med windows xp...
Er Sygate Personal Firewall Pro 5.0 gode nok eller hvad??

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 60 point
Dato : 30-10-02 18:42

Hej RaB. Jeg kører selv med xp og fik gennem venner at vide at hvis man benyttede den indbyggede xp-firewall og kombinerede den med den danske Bitguard, så fik man simpelthen den bedste firewall overhovedet. Det gjorde jeg så, og jeg må da nok sige at jeg er begejstret. Har netop været inde på Shield Up for at teste mine porte og dette seriøse teststed siger at mine porte ikke bare er lukkede, men aldeles usynlige for hackerne. Skulle en hacker ramme en port så vil Bitguard automatisk ødelægge hackerværktøjet. BitGuard er som sagt dansk og ikke noget software som kan afinstalleres af en hacker da det er en driver som ligger dybt i styresystemet. Alle andre softwareprodukter som Sygate, Zonealarm osv. kan nemt afinstalleres af hackeren. Læs mere her
http://www.tryus.dk/bitguard.asp
BitGuard koster ca. 400 kr. og du får valuta for pengene.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-10-02 20:11

Hej RaB

Norton Personal Firewall er ved flere lejligheder blevet kåret som den sikreste. Bemærk her at der er stor forskel på "den sikreste" og "den bedste". Det afhænger altsammen af hvad dit behov med dit internet er.
Bruger du udelukkende internettet til at surfe med og sende email , ja så kan jeg på det varmeste anbefale Nortons firewall, den blokkerer konsekvent alt andet.
Har du derimod behov for også at bruge ftp (mange forskellige httpporte), chatprogrammer fildelingsprogrammer mm. Ja så ville jeg nok kigge mig om efter en lidt "lettere" firewall.
Nu kender jeg, jo ikke dit edb-kendskab, men Zonealarm er forholdsvis let at gå til og yder også beskyttelse mod de fleste angreb. Er der nogen der virkelig ønsker dig det skidt, vil de nok forsøge at stjæle dit pasword istedet og så hjælper ingen firewall.

Zonealarm få's i en gratis udgave her:
http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

mvh srhansen

Kommentar
Fra : litium

Dato : 31-10-02 03:28

Hej RaB
Jeg ved ikke hvad det er du vil sikre, og hvor mange penge du vil ofre på det, men her er et par muligheder.

Hvis du har alle koderne til dine personlige konti i fem schweitsiske banker, hvor du har tocifrede millionbeløb liggende, gemt væk på din computer, vil jeg klart anbefale een ting: slet dem med det samme!! Ej bare en joke, men hvis du vil have noget hardcore, så går det ikke an med "software"-firewalls. Her kan en checkpoint firewall One slå til. Det er en "hardware"-firewall, som koster omkring 200 kilo. Store virksomheder har som regel et par stykker af de her moppedrenge i brug. Sådan en firewall I har - udover de almindelige egenskaber - intelligente funktioner, så den spotter potentielle hackere, inden de kommer i nærheden af dine data.

Hvis De der konti i Schweiz snarere ligger i den lokale danske bank eller lignende, så kan en watchguard måske bruges. Jeg tror den koster 8000kr (er ikke helt sikker), og den kan selvfølgelig også konfigureres som du vil, dog med færre funktioner (den er trods alt en del billigere).

Har du ikke tænkt dig at bruge en krone på sikring af dine data.....ja så man jo ty til firewall-programmerne, men jeg må sige, software er generelt er dårligere!! Her kan du bruge nogle af de muligheder, der også er givet foroven, Sygate, Zonealarm og Norton. Der er også BlackICE og ConSeal. Jeg har ikke hørt om bitguard før nu, så jeg skal ikke kunne sige, hvor god den er, men een ting er helt sikkert: lad være at holde dig alene til xp's egen. Det er falsk tryghed.

Der er meget at vælge imellem, men husk nu hvad den bedste firewall er: saksen!! Eller som jeg læste på en testside: unPlug n Pray!!

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : als

Dato : 31-10-02 09:15

litium: BitGuard er også kendt som "Den personlige firewall" fra Callisoft, men man har givet den nyt navn som klinger lidt bedre internationalt. Det har noget at gøre med at kunne sælge produktet uden for Danmarks grænser.
CalliSoft har udviklet en helt ny metode til sikring af enkeltstående PC'er, denne nye teknologi har følgende egenskaber:
Giver højere sikkerhed end tidligere firewall teknologi !
Belaster ikke båndbredden !
Kræver ikke endeløse opdateringer !
Styrer på procesniveau, og kontrollere derfor alle processor der kommunikerer ind og ud af computeren !
Høj sikkerhed også mod trojanske heste !
Lav pris i forhold til kvaliteten
mvh als

Kommentar
Fra : litium

Dato : 31-10-02 14:53

Tak for informationen. Det lyder virkelig godt. Det må da også være første gang der er tale om en software, der beskytter mod trojanske heste. Hvad med orme, port scans m.m.??

Kommentar
Fra : litium

Dato : 31-10-02 14:58

Forresten, når du nu siger, at den styrer på procesniveau.....det lugter lidt af en konfigurering og opsætning, der er ovre i unix genren, hvis du forstår hvad jeg mener. Det må da tage en krig.

Kommentar
Fra : als

Dato : 31-10-02 19:28
Kommentar
Fra : als

Dato : 31-10-02 19:30

Nå, sorry little mistake. Det første link skal være http://www.tryus.dk/bitguard.asp

Kommentar
Fra : RLT

Dato : 09-11-02 01:48

BEMÆRK at i windows XP PRO er der indbygget firewall som absolute ikke er god så husk at se om den er slået til ellers kan det give problemmer med en anden firewall.
Dette gøres i:
1.Netværkssteder
2.vis netværksforbindelse
3.Lan forbindelse Egenskaber
4.avanceret

Rene

Kommentar
Fra : mrbitguard

Dato : 12-11-02 22:13

Processtyringen i BitGuard fungerer ved at device driveren filtrerer al harddiskaktivitet. Når en applikation vil starte op, bliver hele denne process suspenderet, en krypteret checksum beregnet af filen (Digital signatur), og holdt op mod en database med i forvejen registrerede filer. Udfra denne checksum henter driveren så en tilhørende security-attribut (Sikkerhedsindstilling) fra databasen og derefter kan der ske følgende:

0 : Processen skal have lov at gå på internettet.
1 : Spørg såsnart processen prøver at tilgå internettet. (Denne attribut vil blive sat hvis filen ikke er registreret i databasen i forvejen)
2 : Nægt processen internet adgang (Men lad den køre).
3 : Dræb processen. (Denne attribut vil også blive sat per automatik, hvis man kører "Signed only, eller på dansk "Kør kun konfigurerede programmer", og er den hidtil mest effektive i tilfælde af trojanere. Man skal dog være påpasselig med denne, da alle ukendte filer herefter vil blive dræbt (Inc. windows, hvis man har glemt at tilføje den).
4 : Tillad processen eksklusiv adgang til internettet.

Netop noget af al den nye teknologi i BitGuard, er i dette tilfælde process signatur systemet, der gør, at allerede før processen er startet, ved firewallen om filen må tilgå internettet eller ej. Hvis man kører "Signed only" vil man aldrig kunne få en eksekverbar virus på sin maskine igen, uanset hvor meget man downloader. (Ex: Prøv at downloade virusserne : sub-7, winnuke etc. med signed only slået til). NB!!! Skribtbaserede virus og spam kan BitGuard ikke gøre noget ved, da disse vira ikke er selvstændige eksekverbare elementer, så antivirus er stadig aktuel. Husk på : BitGuard er IKKE et antivirusprogram som sådan.

Nogle af de nye ting fra BitGuard teknologien:

1) Man kan låse sin maskine komplet, så andre kan benytte den, men ikke ødelægge eller konfigurere den.
2) Man kan sikre at man aldrig vil få skadelige eksekverbare vira eller anden software på sin maskine uden at vide det.

Og til sidst: Fil-signatur systemet i BitGuard fungerer udelukkende på driver niveau, og kan ikke slås fra. Fil signatur systemet er et aktivt "search and destroy" system, der kan være så voldsomt at al software på maskinen kan dræbes øjeblikkeligt!!! Og nej, process monitorerings delen i BitGuard er ikke hentet fra UNIX miljøet, men er et helt nyt opfundent system.

Kommentar
Fra : als

Dato : 12-11-02 22:28

Fremragende forklaret mrbitguard. Som du ganske rigtigt siger så er "Kør kun konfigurerede programmer" en sikkerhed mod vira (- scribtbaserede), men jeg tør ikke rigtig bruge den (endnu da) af lige netop den årsag du angiver, at man uforvarende kan komme til at "dræbe" filer som absolut ikke skulle have haft nådestødet. Men tak for en glimrende forklaring.

Kommentar
Fra : mrbitguard

Dato : 12-11-02 22:47

Hej als, du kan trygt benytte dig af "Singned only", hvis du følger vejledningen i manualen, og gør som i advarselsboxen. Hvis det alligevel skulle gå helt galt, og du ikke kan genstarte maskinen kan du altid boote op i "Safe-mode" (Uden netværk), starte BitGuard og slå "Signed Only" fra igen, gemme indstillingerne i "Fil+Gem", og genstarte. Herefter vil problemet være løst. OBS. Hvis du kører 98, 98/Se eller Me, kan du boote i "confirm mode", og når så driveren "CSFLTR.VXD" skal loade kan du bare sige nej, og fortsætte booten. Herefter er det ligesom resten.

OBS: "Safe mode" samt "Confirm mode" kan nås ved at trykke på F8 tasten, lige når systemet genstarter.

NB: "Signed only" er virkelig testet grundigt, men vær opmærksom på når windows, eller andre programmer opdaterer sine filer. Slå "Signed only" fra hvis systemet skal genstarte efter en større opdatering.

Kommentar
Fra : mrbitguard

Dato : 12-11-02 22:56

Hej igen.
Hvis du ikke ønsker at benytte dig af "Signed Only", som er fil-signatur systemet i fuld skala, kan du nøjes med at "Tagge" enkelte filer til at begynde med. Dette kan gøres indefra "Program Konfiguration", makere en fil, og højreklikke. I den efterfølgende pop-up dialog, kan man "Tagge" en fil.

Kommentar
Fra : als

Dato : 14-11-02 06:47

Mange tak for points! mvh als