/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
"Død" IBM harddisk
Fra : Jernladyen
Vist : 652 gange
200 point
Dato : 26-10-05 18:18

Min harddisk er stået fuldstændig af. Den kan ikke indlæse noget som helst. Det virker, som om læsearmen er blevet blind. Samtidig siger den en lyd, der lyder som om den slår imod noget, hvad den ikke gør. Vi skilte den nemlig ad og satte den til mens den var åben. Jeg kan desværre ikke oplyse nærmere, hvilket mærke indenfor IBM det er. Vi var nemlig nødt til at pille etiketten af, da vi åbnede den, og den er pist forsvundet.

MEN, findes der ikke en måde at få alle data ud af den på?? Jeg har mistet alle mine billeder, al min musik, garantier på købte ting og mange andre ting, jeg er meget ked af at miste. Desværre har vi ikke råd til at betale en bondegård for det.

Kan det overhovedet lade sig gøre??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-10-05 18:22

og hvad kan man så lære af det. brænd altid en kopi så du har mulighed for at genskabe det tabte

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-10-05 18:24

Hæng den på som slave på et andet system - jeg har til tider haft held med, at hente data efter disken har været i fryseren en halv times tid.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 18:29

Der skal godt nok brændes temmelig mange cd'er, for at få alt det med, der var på den. Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre. Der var flere hundrede billeder for uden alt det andet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 18:31

Peet49, var din harddisk også helt død, da du havde held til at få noget ud af den efter fryser-turen?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-05 18:51

Det kan måske godt lade sig gøre med peet49 råd. Forsøg da endelig
Hvis du skal sætte den som slave på en anden pc så husk det med jumperen til slave.
Der findes firmaer der kan redde data fra defekte harddiske men de er hundedyre.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-10-05 18:56

Advarsel!!!

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, har I åbnet harddisken - så I kan se læse/skrivehoveder og pladerne.
Hvis det er tilfældet skal I skynde jer, at samle harddisken igen.

I har måske allerede smadret den totalt.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 19:11

Vi åbnede og lukkede den igen inden for en halv time. Så jeg tror ikke, der er kommet støv o.lign. ind i den. Vi har også prøvet at køre den som slave, men vi kom den dog ikke i fryseren først. Men den var lige så død som slave, som når den bare sad som master i min. Vi satte den over på min samlevers computer og prøvede der, både som master og slave.
Kan man ikke sætte pladerne over i en anden harddisk på en eller anden måde i stedet for dem som den anden har i sig??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-10-05 19:16

Professionelle firmaer bruger specielle lokaler, når de åbner en harddisk.
Et headcrash kan forekomme ved støv, som I ikke kan se med det blotte øje.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-10-05 19:17

Jeg brugte næsten en dag på, at flytte 40Gb, da den skulle i fryseren 6 gange, men jeg fik det hele. Ind imellem gav den et klik, og så var den død og måtte køles igen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 19:26

IBM760, det er muligt, vi har ødelagt den totalt så. Men på det tidspunkt var vi enige om, at når den var død i forvejen, så kunne vi ikke gøre situationen værre, end den var i forvejen. Vi håbede, at den klikken vi kunne høre, var læsearmen der ikke kunne flytte sig, og vi så kunne løsne den, men det var det ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-05 19:27

I med en i fryseren og prøv det. Ellers må du op med mulvarpen til de proff firmaer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 19:29

Ja, den er på vej i fryseren. Men vi får ikke råd til at få den til et proff. firma.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-10-05 19:34

Husk at ligge den i en lukketplastikpose.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-10-05 19:37

Jeg slap op for mellemrum

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 19:46

Ok, vi haler den op igen og lægger den i en plastikpose.
Håber, den ikke er blevet fugtig. Men hvis den har kunnet klare at blive åbenet, så kan den nok også klare et par min. i fryseren uden plastikpose.
Du er heldig, at du kun slap op for mellemrum, peet49. Mit tastatur kan slet ikke stave nogle gange.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 21:17

Nå, det hjalp ikke spor at komme den i fryseren. Den ter sig på nøjagtigt samme måde, som da den gik ned.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-10-05 22:01

dødt motherboard ?????????

Kommentar
Fra : litko

Dato : 26-10-05 22:07

Fejlen kan ligge i såvel elektronik som i mekanik. Er det en mekanisk fejl er der næppe meget at gøre, men er det en fejl i elektronikken, dvs. den printplade, der er monteret i harddisken, så prøv om i kan få fat i en helt identisk harddisk. Hvis I har en sådan, kan man med forsigtighed fjerne den gamle elektronik og indsætte den nye. Det kræver dog en ret sikker hånd og en god meget smal loddekolbe.
Hvis det er en ældre harddisk, så er der muligvis mange, der har en tilsvarende liggende i en gammel maskine, som ikke længere bruges, men det kræver altså, at I finder det helt nøjagtige typenummer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-10-05 22:23

Næh, mirit, det er ikke motherboardet, det er harddisken. Da vi købte en ny, virkede det hele perfekt. Men det får jeg jo ikke mine ting igen af.

litko, vi kender desværre ikke nogen, der har en harddisk mage til. Og den laves ikke mere. Den var på 80 gigabyte, og så små laver de dem ikke mere, fik vi at vide, da vi købte en ny!!

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-10-05 00:23

typisk IBM diske der laver dette nummer............
stopper computeren ved bios, eller kan din bios se disken ??

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-10-05 00:46

Den der klirrelyd, som høres ud som det slår på noget:
I midten af "skiven" på harddisken, er der en midterstav. Læsearmen læser inde fra og udefter. Lyden kommer i fra læsearmen, som ikke rigtig kommer ud på skiven (har låst sig fast), og derfor står og "klirrer" tilbage mod midterstaven for hvert forsøg.
Jo, har haft flere harddiske med problemet.

Min gamle lærer sagde dog: Hvis alt håb er ude, og du har prøvet ALT og er parat til det tåbelige: Giv harddisken et ordentilig GOK ved at lade den falde fladt ned på bordet fra en 30-40 cm højde,(læsearmen kunne jo falde i hak igen) eller giv den et GOK på anden måde. Dette havde han haft hæld med et par gange.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-10-05 00:48

P.S: Skulle du have held til at få gang i HD på en eller anden måde, så er det bare med at få turbo på, og tappe data. Det er kun for en stakket frist.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-05 01:28

Bios'en kan godt se den, men ikke få gang i den. Vi har prøvet at daske den en lige så forsigtigt. (jeg havde ellers lyst til at give den et ordentligt fur), men min samlever er absolut imod vold på alt med computere. Jeg har ellers flere gange foreslået at give den et dask, der vil noget. Det kan jo ikke blive værre end at den ikke virker!!!! Og jeg har svært ved at se forskellen på, at den ikke virker, eller at den ikke virker fordi den har fået en omgang. Nu har jeg foreslået ham de 40 cm. og han er temmelig fristet, ser det ud til. Så når han har sovet på det, så vil jeg tro, han går med til det.
Hilsen Jette.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-10-05 08:29

når din bios ser ALLE gb er der mulighed for at redde data, med det rigtige værktøj.........også uden det koster
spidsen af en jetjager.

sansynligheden for at der mistes data ved at give den nogle slag er meget stor.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 200 point
Dato : 27-10-05 08:31

Hvis bios stadig kan se den så er du enormt heldig og kan måske få reddet dine data.
Studerende 500,- private mellem 500 og 3000 kr her: www.diskhelp.dk
Et mindre gebyr hvis det ikke lykkes.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-10-05 11:56

Mit svar var også ud i fra følgende: Hvis alt håb er ude, og du har prøvet ALT og er parat til det tåbelige.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-10-05 12:03

Selve data og skiver er måske intakte, men det var lige det med læsearmen. Har også hørt om diskhelp, og hørt godt om det.
Her er der snak om en mekanisk fejl, så det er umuligt at læse fra disken. Så er spørgsmålet om diskhelp også løser den slags problemer, eller om de kun redder slettede data fra harddiske uden mekaniske problemer. Jeg ville ihvertfall kontakte dem først og høre ad, hvis i er parate til at betale for det.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-10-05 12:17

Hvis bios kan se disken, så kan diskens grundlæggende firmware læses på disken, og der er således tale om skader (fysiske eller logiske) på andre områder af diskoverfladen og ikke mekanisk skade på arm/hoveder.
Det lyder som en typisk IBM Deskstar fejl - jeg vil tro at disken er fra tiden mellem 2000 og 2002,
De IBM diske havde det problem at de lod hovederne stå i en bestemt position når disken kørte "tomgang" dette område bliver i nogle situationer overophedet og får egentlige overfladeskader. Der findes/fandtes en firmware opdatering til diskene der løste problæemet, med de færreste kender til det, og IBM har jo ikke ligefrem villet udbasunere det.
Chancerne for redning i den nærværende situation er ikke store, men det er værd at forsøge.
Klik lydene kan høres her: http://www.diskhelp.dk/faq.htm

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-05 16:04

Min samlever siger nu, at bios både kan se den og ikke se den!! Den ved, der er noget, men kan ikke finde det!! Så den søger efter den hele tiden, og kommer ikke viderer derfra, før harddisken er taget fra.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-05 16:27

Sæt den op manuelt i bios.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-05 17:27

Min samlever siger, at det kan man ikke, for den går i stå og står og hakker i det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-05 17:30

Har du prøvet frysen først.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-05 17:35

Ja, jeg har prøvet fryseren. Det hjalp ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-05 17:38

Så er den vist helt afgået til de evige jagtmarker - desværre.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-05 18:04

Nu har vi talt med firmaet www.diskhelp.dk. De siger, at sådan som den gør og lyder, er det formodentligt skrivehovedet, der er gået. Det er specielt for IBM deskstar. Internt kalder de den IBM deathstar. Det kan lade sig gøre at få data ud af den, men de kan ikke gøre det. De skal sende den til et andet firma, og det vil koste den nette sum af 10 - 15.000. Så der er kun tilbage at arkviere den lodret. De sagde også, at den med at komme den i fryseren, var mord. Det var i gamle dage, da der kun var en gigabyte på dem. Man kan med held nogle gange køle den lidt ned, men ikke i fryseren.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-05 18:07

Tak for svaret JensT. Nu fik vi da afgjort, at det ikke ligger inden for vores økonomiske rammer at redde data. Det varforøvrigt en meget hjælpsom og behagelig fyr, der svarede i firmaet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-10-05 18:12

Som svar på: Så der er kun tilbage at arkviere den lodret

Så ville jeg nok lade den havne "fladt" fra en 30-40 cm eller give den et dask, og lige teste den en sidste gang.

hilsen tukols

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-10-05 01:31

Hej tuklos.
Det har vi også prøvet. Det hjalp heller ikke. Vi startede med 30 cm. og stigende til den røg til skrot.
Hilsen Jette