/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Automatisk glas toning?????
Fra : hojriiskim
Vist : 3111 gange
100 point
Dato : 26-10-05 11:59

Hej ---- Jeg står om mangler lidt informationer om glas der kan tones automatisk, det er set i et underholdnings program der hed "venner for liver" for nogle år siden. i tv programmet anvendte de til en boks hvor der sad en person i, der ikke måtte se ud mens hans kammerater blev stilt et spørgsmål, så glasset blev helt mørkt/tonet i det sekund tv-værten skulle stille spørgsmålet. og da kammeraterne havde svaret blev glasse gennemsigtigt igen. så er mit spørgsmål, Hvad er teknologien bag dette glas? Hvordan fungere det? og hvor kan jeg finde information om det? hvad hedder det?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-05 12:27

Din beskrivelse lyder ikke som noget automatisk, snarere som noget, der styres med tryk på en knap. Akkurat ligesom "Kørelærernes Teoribog" tilbage i 1960erne, der påstod, at biler skulle have automatiske vinduesviskere. De er først udviklet for ret nylig, og virker så vidt jeg ved næsten 100 % pålideligt. Mekanikken bag det styrede glas kender du udmærket fra flydende krystaller i armbåndsure, elektroniske termometre mm. Det er altså flydende krystal/liquid crystal, du skal bruge som søgeord på google.
mvh
pbp
PS: Teknikken bruges også i automatiske svejsehjelme, somkræver batteri til følerelektronikken for at virke. "Automatiske solbriller" kendes også, men der er op- og nedblændingen styret alene af lysstyrken og så langsom, at den ikke kan bruges i svejseskærme.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-05 12:28
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-10-05 18:05

Man benytter en tilsvarende teknik i de briller der har indbygget solbrille-effekt. Altså i alm. belysning er glasset klart men når det udsættes for en nærmere fastsat lysmængde bliver det mørkfarvet. Når teknikken virker i disse briller hvorfor skulle den så ikke også kunne virke i det beskrevne tilfælde? Det er vel blot et spørgsmål om graden af ønsket mørkhed. Bare en ide. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-05 18:51

Åhjo, men glas, der reagerer på et spørgsmål - det er vist lidt langt ude!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-10-05 19:00

Der kunne jo sagtens sidde en medarbejder og tænde for et skarp lys når spørgsmålet stilles/besvares.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-10-05 19:10

Hejsa

Det er samme teknologi der bruges i LCD digitalure og LCD skærme. Der handler om polarsiering af lys ved at ændre krystalles evne til at lede lys.
Jeg ved ikkehvor du bor men der er samme slags ruder i de s-tog der køre i københavn "pølsetogne". De vinduer der er ud til førerummet (imellem kupe og førerum) lysgennemtrægningen ændres ved at påføre spændiong. De er uden spænding klare som glas og ved spænding mørke som kraftigt tonede ruder.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 26-10-05 19:11

Hejsa

Det er samme teknologi der bruges i LCD digitalure og LCD skærme. Der handler om polarsiering af lys ved at ændre krystalles evne til at lede lys.
Jeg ved ikke hvor du bor men der er samme slags ruder i de s-tog der køre i københavn "pølsetogne". De vinduer der er ud til førerummet (imellem kupe og førerum) lysgennemtrægningen ændres ved at påføre spændiong. De er uden spænding klare som glas og ved spænding mørke som kraftigt tonede ruder.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-05 19:24

Til arne: De automatiske glas reagerer alt for langsomt, mens LCD-teknikken i bedste fald reagerer på nogen millisekunder, så hurtigt, at man ikke bliver blændet, når teknikken bruges sammen med elektronik i "svejseglas".

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 27-10-05 08:06

Ang. solbrillerne, så er det AgBr som giver effekten. Små korn af sølvbromid ligger i glasset, og når UV lys rammer, så spaltes det til frit elementært sølv og brom. Når der ikke bestråles med UV lys længere, så reagerer de igen med hinanden og giver sølvbromid.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 03-11-05 17:05

Tak for svaret Benjamin.Hansen.