/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
skolesystem?
Fra : W3rzax
Vist : 5412 gange
200 point
Dato : 26-10-05 09:22

Er der nogle som ved hvor man kan finde noget om skolesystemer om danmark og amerika? altså det danske skolesystem og det amerikaske skolesysteM? JEG HAR søgt på google og har fundet den der hjemmeside som heddder www.uvm.dk men jeg sys ikk rigtig det er noget er der nogen som kender noget til nogle hjemmesider...
På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 26-10-05 09:27

Er det noget du skal bruge til en opgave ? Hvilken klasse og hvilket fag ?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-10-05 09:49

Jeg ved ikke hvad du søger helt præcist.

http://www.usastudyguide.com/overview.htm
http://www.undervisningsministeriet.dk/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-05 09:50

Du kan prøve at kikke her, hvis det er en skoleopgave, det er gratis at oprette sig som bruger

http://www.studienet.dk/intro/default.asp

http://www.studieportalen.dk/

det kan være du kan finde lidt inspiration

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 26-10-05 10:06

Det er til selvvalgt opgave i 10 klasse. det er fordi jeg skal finde noget at sammenline med. også kunne jeg måske komme ind på det med hvorfor amerikanske skole børn nogle gange går amok og slår nogen ihjel...

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 26-10-05 10:43

Viden om skolesystemets opbygning kan du finde på: http://www.ed.gov/about/offices/list/ous/international/usnei/us/edlite-info-sources.html
Det er selvflgelig på amerikansk - men du har jo engelsk... Lad være med bare at klikke på det første link og give op, fordi du synes det er svært. Skim beskrivelserne af alle linksene igennem, og udvælg 2-3 relevante, som du så printer og læser. Husk at skrive kilden op, til brug i din rapport.
Hvis du gerne vil vide, hvad unge i USA mener om at gå i skole, så prøv at melde dig på www.epals.com. Her kan skoleelever over hele verden skrive sammen. Man kan både melde sig til individuelt og som en hel skoleklasse.

Mvh. Marlene

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-05 11:42

Nu ved jeg godt, at det ikke lige er det her du spørger om, men med hensyn til de amerikanske børn /unge der går amok og slår nogen ihjel, er der lavet alenlange rapporter om, at det skyldes kraftige påvirkninger/ændringer af deres psyke, som følge af overdrevet brug af diverse computerspil, der ofte er bygget op med samme scenarier som de unge derefter fører ud i livet.

mvh dova

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 26-10-05 12:07

Eller prøv at se Michael Mores film Bowling for Columbine.
Bowling for Columbine tager udgangspunkt i skolemassakren i Columbine, hvor de to unge drenge, Dylan og Eric, en dag gik amok og dræbte løs af medstuderende og lærere på deres high-school i Columbine, Colorado.
Den sætter bl.a. focus på amerikanernes syge forhold til våben.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 03-11-05 11:57

Måske kunne du kikke lidt på den enorme ulighed, der eksisterer i det amerikanske samfund.

Det er jo en kendt sag at tryk avler modtryk, og nogle grupper er meget undertrykte i USA.

Der er også stor forskel på amerikanske skoler. Mange offentlige skoler har en lav standard og mange private skole en meget høj. Dette er medvirkende til at fastholde den store sociale ulighed, som hersker i staterne.