/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tjære på Træ-trappe
Fra : bba
Vist : 3165 gange
100 point
Dato : 25-10-05 23:46

Jeg har en indendørs træ-trappe som er monteret med linolium hæftet med noget tjære agtigt sort stas.

Det er ikke hårdt ikke blødt men en mellemting, jeg ønsker at komme ned til træet og få det afslebet.
Måske man kan opvarme eller et opløsningsmiddel ??

Hvordan kommer jeg i bund med det og får mit træ tilbage ..

Mvh, BBA

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-05 00:06

Hmm..... - jeg har to gæt/muligheder jeg nok selv ville prøve før stemmejern, hobbykniv og nedslibning.

1) Smør det sorte stads ind i brun sæbe (ikke det flydende - men det "faste" man får i en rund bøtte) - og dæk af med husholdningsfolie og lad det sidde et døgns tid. Så kan du muligvis skrabe dat af uden større besvær.

2) Prøv samme fremgangsmåde med swarfega ....

Som sagt - ingen erfaring, men gæt... - dog har jeg brugt brun sæbe til opløsning af lakerede og malede flader før med super resultat - og har ladet mig fortælle at det også er super til afrensning af gammel stuk der er blevet overmalet med plast-loft-maling

mvh berpox

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-10-05 05:49

skrab alt det af du kan først
tag resten med terpentin ( husk udluftning )
herefter skal den slibes
så er det ikke så svært

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-05 07:39

Sådan gør man, hvis det var et gulvtæppe

Tjære:
Indtørrede pletter indgnides først forsigtig med smør.
Efter et par timer skal du forsigtigt forsøge at fjerne den blødgjorte tjære med rensebenzin.
Brug så lidt som muligt for at undgå skjolder.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-10-05 17:30

Nordsted1>>sådan gør man ikke med tæpper , så bliver det bare noget lort
men med tjæren fra gammel linolium er det den bedste måde
tro mig, jeg arbejder med det til dagligt, så vi har prøvet langt de fleste muligheder , og denne er den mest effektive

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-05 17:43

bredker.... du har nok ret, når du siger det, det var et råd jeg fandt, hvor der var nævnt alle mulige pletter på gulvtæpper , men jeg syntes ikke rensebenzin lyder helt "skeløjet"

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 26-10-05 17:56

ja , det kan også bruges , terpentin syntes jeg bare er bedre