/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Dæmpning af 230V halogen
Fra : BuzzLightYear1
Vist : 5750 gange
20 point
Dato : 25-10-05 22:49

Jeg har sat nogle (to lamper med hver 3 pærer på 40W)) 230V halogen lamper op.

Vi synes de i visse situationer giver lidt for meget lys.

Kan jeg sætte en lysdæmper på dem ?

Hvis ja; kan man så få en LK-fuga kontakt med korrespondance til det ?

Hvis nej; kan så sætte nogle mindre pærer i (f.eks. 25W) ? og må de blandes i den enkelte lampe (f.eks. 1 x 40W og 2 x 25W i en lampe) ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-10-05 22:51

Ja - så længe det er 230V - er der ingen problemer med at lysdæmpe

- korrespondancekontakt med dæmpning.....kigger lige efter....

/berpox

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-10-05 23:16

Du kan sagten dæmoe med en lysdæmper - den skal bare være beregnet til dæmpning af transformeren. Korrespondence kan også lade sig det er ikke helt ligesom almindeligt korrespondende. Det virker nærmere som en "fjernstyring" af selve lysdæmperen - sådan at du via en touch eller en enpolet med fjeder "overstyrer" luysdæmperen.

Faktisk meget lettere at forbinde end de traditionelle korrespondencer...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-10-05 23:16

Lysdæmper EAN nummer 57 03 302 097 147
sammen med
Impulsgiver EAN nummer 57 03 302 097 185

- burde kunne anvendes så vidt jeg kan se.
- men spørg hellere en elektriker til råds, og få ham/hende til at installere det.

mvh berpox

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-10-05 23:20

følg evt http://www.kandu.dk/dk/spg/74573 som faktisk er præcist samme forespørgsel - og han har lavet det

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 25-10-05 23:21

Du skal se på selve omformeren til lamperne. Der skal være angivet om omformeren er lavet til lysdæmpning. Hvis det ikke er tilfældet så kontakt forhandleren og spørg ham.Jeg har selv kørt med lysdæmper på 2 halogen lamper af mærket Herstal (billig lort).Omformerne sagde god for lysdæmper, men efter et halvt år brændte de sammen.En elektriker fortalte mig at der 2 slags omformere som bruges til halogen. Kun den ene tåler extern lysdæmpning, men jeg husker ikke helt hvad der er hvad!!!. Derfor spørg den nærmeste elektriker.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-10-05 23:24

Nu er der jo netop ingen omformer på de halogener som BuzzLightYear1 har opsat - det er jo 230VAC halogener - derfor - glem alt om omformere - og så er det komplet ligegyldigt om man anvender lysdæmper beregnet for elektronisk trafo eller jernkernetrafo....

De nævnte EAN numre er de der passer til jernkerne-trafo hvis det skulle blive aktuelt...

mvh berpox

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-10-05 23:34

Ja.... du har - måske - ret. Men de fleste halogener kører ikke 230 v på pæren, men har selv en trafo indbygget bagpå.....

Men ellers er det rigtigt nok at en almindelig lysdæmper er OK

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-10-05 23:50

Altså - de sidste par gange jeg har købt halogenlamper har det været til 230VAC, med både 3, 4 og 5 lamper. Hver af halogenpærerne er mærket 230VAC 30W eller 50W - og der er absolut ingen trafo - kun en almindelig rund ledning stikkende ud af er rør på ca. Ø10mm

De vinder mere og mere indpas - og så slipper man for den irriterende trafo - men det dutter selvfølgelig ikke på de populære løsninger hvor ledningerne også benyttes som wire-ophæng Der skal det nok af sikkerhedsmæssige grunde være 12VDC

mvh berpox

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-10-05 00:02

Hejsa,

Det er også min erfaring at flere og flere anvender 230V spots istedet for 12V. Dette er naturligvis fordi det er lidt nemmere at installere ,da man ikke har de samme stramme regler for 230V spots som for lavvolthalogen spots.
Dog er problemet nok at det er de færreste der laver det lovligt alligevel.

Med venlig hilsen
michael Christensen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-05 18:43

"BuzzLightYear1" - fik du svar på dit spørgsmål?

mvh berpox

Kommentar
Fra : BuzzLightYear1

Dato : 27-10-05 20:16

Til berpox,

næsten, men de EAN-numre du angiver kan jeg ikke finde. Er du sikker på at det er FUGA ting ?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 27-10-05 21:32

Jeps - 100% sikker

Lysdæmper:
http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=1&n4=4&n5=31&LKnummer=506D8114
Impulsgiver:
http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=1&n4=4&n5=32&LKnummer=506D8115

De kan købes online her:
NETSALG EL & VVS APS
Rønnedevej 50
4640 Fakse
www.elvvs.dk

Lysdæmper El nummer 1067002590
Impulsgiver El nummer 1067002642

http://www.elvvs.dk/list_articles.php?supersearch=true&queryPart1=&operator1=AND&queryPart2=&operator2=AND&queryPart3=&operator3=AND&queryPart4=&operator4=AND&queryPart5=&articleNumber=&eanNumber=&elNumber=1067002590&category=all&x=23&y=7
http://www.elvvs.dk/list_articles.php?supersearch=true&queryPart1=&operator1=AND&queryPart2=&operator2=AND&queryPart3=&operator3=AND&queryPart4=&operator4=AND&queryPart5=&articleNumber=&eanNumber=&elNumber=1067002642&category=all&x=28&y=5

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : BuzzLightYear1

Dato : 27-10-05 21:38

Tak for svaret berpox.