/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandvarmer tager HFI relæ
Fra : stig54
Vist : 6314 gange
50 point
Dato : 25-10-05 19:29

Strømmen røg, ned og slå relæet til igen, ingen virkning. Slukker for grupperne og lokaliser elvandvarmeren som synderen.
Ca. 10 år gammel, kan man formode at det er varmelegemet der er overgang og kan det overhovedet betale sig at skifte det? Der har vel samlet sig en del kalk i beholderen som ellers fungerede fint. Det er den eneste varmt vandsforsyner vi har så der skal ske noget imorgen, men hvad?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-10-05 20:32

Kan være jordforbindelsen der er smuttet, eller nullederen.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-05 20:32

Det er uden tvivl dit varmelegeme, aparater med varmelegemer som slå HFI/HPFI relæet er 99% sikkert varmelegemet som er gået istykker.

Det kan formentlig sagtens betale sig at repareret, et nyt varmelegeme koster formentlig ikke mere end 200,- Kr

Se evt. dette spørgsmål.
http://www.kandu.dk/dk/spg/74492

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-10-05 20:34

Et afbrændt varmelegeme får ikke hfi/hpfi relæet til at slå fra.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 25-10-05 20:36

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-10-05 20:39

Det kan ikke betale sig at bytte varmelegeme -eller termostat frem for at købe en ny vand varmer........ Du bruger en masse penge på en ting som stadig er 10 år gammel efter reparation og formodentlig fuld af kalk.
De varmere du får nu er bedre end de var for 10 år siden og desuden har du jo en vis garanti i en periode ....
Min vurdering -køb en ny i morgen og vær uden varmt vands problemer i de næste 10 år

mvh sverola

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-10-05 20:43

10 år ... hm....

Jeg vil egentlig sige, at du kan afgøre det, når du tager varmelegemet ud. Afgørelsen skal egentlig ligge på, hvordan kanten ser ud ved pakningen. Hvis er ikke er hlt boblet af rust (med andre ord - hvis du uden problemer kan sætte et nyt legeme i, uden det bliver utæt, ja, så ville jeg reparere det, men jeg skal tro på, det bliver godt, for 200 kr, får du det ikke for. Et almindeligt varmelegeme til en Metro koster 400 - hvis der er steatitvarmelegeme koster det lig i underkantan af 700. Men det skal naturligvis holdes op mod prisen af en ny (som varierer ret meget - små 1700 for en 30 l op til 4-5000)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-10-05 20:59

Helt enig erling,,,,,,,,men min erfaring er nu at en sådan ting har det som bilen........det må byttes på et tidspunkt og en varmer koster nu ikke så meget som 4000-5000 kr...........Jeg bor i Norge hvor alting er dyrere end i DK og her fåes den for ca 3000 for en 200 liters .;
Men du har ret i at de små er lige så dyre som de store

sverola