/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Ara unge
Fra : ahmed2859
Vist : 1092 gange
80 point
Dato : 25-10-05 17:52

Jeg har en ara unge med meget skarpe negle, er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre dem mindre skarpe sådan at jeg kan bære den uden at den ridser mine arme??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-05 17:53

Neglefil ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 17:54

gå til en fuglehandler og få klippet neglene ( det er ikke alle der gør det) - eller dyrlægen - som også kan lære dig hvordan du gør det rigtigt så du ikke skader fuglen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 17:57

Nordsted1 - ja faktisk også det - men ikke mere end den kan tåle - og det er der grænser for - derfor jeg foreslår ovennævnte - og så forhøre sig grundigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-05 18:04

meritdk..... fint nok, det var bare et forslag, nogle klipper selv negle på deres hunde, men ikke jeg - længere - på

sådan en vovse, kan man se hvor langt ned man skal klippe, men alligevel kan det nogle gange bliver en anelse for

langt ned, så det bløder, det kan jeg ik' li' så hellere betale sig fra det, men jeg har da overvejet at file, så jeg kan

undgå bløderiet

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-10-05 18:10

Hvad med at have en træstamme inde den kan kravle på (min nabo har det) det slider vel en del??
så kunne du jo sy dig et par manchetter til at trække over ærmet mens du går med den eller handsker som falkonererne bruger-den skal vel have skarpe kløer fra naturen så den kan hænge fast i grene o lign. ??

mvh sverola

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-05 18:43

Den øverste gren i buret (der vil den helst sidde) skal være så tyk at kloen ikke passer omkring - så vil den slide neglede automatisk. Det skal være hårdt træ eks. kirsebærtæ.
Eyvind - kollega til en gøjefreek.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 25-10-05 20:40

Her er et gammelt råd: hvis neglene på en fugl bliver klippet for langt ned
og det bløder.Brug en lodekolbe med omtanke og blødningen standser.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-05 11:28

Æv, jeg havde skrevet et laaangt indlæg soom er forsvundet.

Nå men vi prøver igen.

Ja, jeg vil så absolut ikke anbefale nogen måder til at klippe fuglens kløer.

Ikke hvis det kun er fordi den kradser i din arm, for det er ikke fuglens, men dit problem, som du må finde på en måde til at undgå.......det havde selvfølgelig været anderledes såfremt fuglens kløer af en eller anden årsag voksede forkert og dermed så lange, at dens naturlige udfoldelsesmuligheder blev begrænset, eller at det misdannede dens fødder.

En papegøje er meget afhængig af at kunne bruge sine kløer, både til at tage ting med, men også når den klatrer, som den forhåbentlig har rig mulighed for i passende grene (hvor den også burde kunne slide det der skal slides af de kløer).

Sådan er det med dyr, fugle har skarpe kløer (og næb) , katte har skarpe kløer og flår måske sofaen, nogen dyr lugter, fælder, sviner med maden o.s.v. ....sådan noget bliver man nødt til at forholde sig til og acceptere når/inden man anskaffer dem.

Så held og lykke med at finde et eller andet til at sætte om armen, så du ikke bliver kradset, og som samtidig gør at piphans ikke har problemer med at holde fast

mvh dova

Kommentar
Fra : ahmed2859

Dato : 26-10-05 13:36

Gør det ondt på papegøjen at file neglene??

Accepteret svar
Fra : gunnarb

Modtaget 80 point
Dato : 27-10-05 01:35

Du kan købe en Sandy Perch, fuglen kan sidde på. Den sliber på en naturlig måde fuglens kløer.

mvh Gunnarb

Godkendelse af svar
Fra : ahmed2859

Dato : 27-10-05 08:48

Tak for svaret gunnarb.