/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugl fløjet i vinduet
Fra : gusmusen20
Vist : 3406 gange
100 point
Dato : 25-10-05 16:55

Hejsa.

Håber der er en der kan hjælpe mig med et svar. For noget tid siden fløj der er stor due ind i vores stuevindue (der er ca. 2*2 meter) og siden da har vinduet, når der kommer sol på eller når det begynder at blive koldt, været helt mat at se på. Det ser du til at det er punkteret.

Mit spørgsmål er da: Kan et vindue virkelig punktere ved at der flyver en fugl mod det?
Og næste spørgsmål: Hvad kan jeg gøre ved det? Er det noget forsikringen kan tage sig af (bor i hus og har naturligvis både en indboforsikring og en husforsikring). Jeg har taget billeder af vinduet hvor man kan se et meget tydligt aftryk af fuglen der fløj mod ruden.

Håber på hjælp!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-05 17:04

din forsikring dækker en pludselig opstået skade, og det må det vel siges at være. men det kræver at du har en glasforsikring. det er ikke standard i en husforsikring, men noget man tegner som tillæg

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-10-05 17:07

Jeg vil mene at du bør checke(ring til dit selskab) om du har en glas forsikring på huset-den vil i tilfælde dække skaden.Det kan være at du bør sige at du kom til at skubbe en blomst ind i ruden eller lign. for at få dækning.
Der skal ikke meget til for at en ældre rude punkterer (jeg sidder i skrivende stund og ser delvis ud af en)
En anden ting du kan gøre er at få en af vennernes unger til at tage skylden og lade evt deres ansvars forsikring dække "jeg ved det lugter lidt af svindel men dette er jo en nød situation"

Mvh sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-05 17:14

man skal være lidt forsigtig med at omgåes sandheden. forsikringsfolk er ikke dummere end mennesker, og man risikerer en anmeldelse for assurancesvig. i øvrigt mener jeg, at forsikringen dækker. og en thermorude punkterer ikke ved at skubbe en vase ind i den. den er utrolig stærk. tænk bare hvor tit børn rammer en rude med en fodbold uden at der sker noget ved det

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 25-10-05 17:14

Det nytter ikke så meget, at "en af vennernes unger" tager skylden m.h.t. glasskade, er det altids husets egen forsikring, der skal dække. Næh, en sten fløj på ruden, sidst du slog græs.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 17:32

For at tage dine spørgsmål i rækkefølge.

Ja en Due kan sagtens punktere en rude. Og Ja din forsikring dækker muligvis men se selv efter i policen eller ring til selskabet. Og køb så en Rovfugl-silhuet til at klæbe på ruden så det ikke gentager sig. Silhuetterne kan købes via Dansk Ornitologisk Forening www.DOF.dk og koster ca. 25 kr. pr. stk. De fåes i såvel Rød som Sort. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-10-05 17:33

Jada ærlighed varer længst(for det bliver mindst brugt) Det var ikke for at lokke nogen i fordærv at jeg skrev det med vennernes unger-At du ikke kan punktere en rude ved at skubbe en blomst med potte ind i den er bare noget du tror -Hvorfor skulle ruden da ellers gå sig en tur når en af Jodle Birgers duer flyver ind i den????Det som sker med en rude der punkterer er jo at den ene side af glasset løsner fra alu profilen som sidder imellem-Er den fra ny dårlig limet eller på enden måde tæret at tidens tand er det ikke meget som skal til..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 17:37

Citat
En anden ting du kan gøre er at få en af vennernes unger til at tage skylden og lade evt deres ansvars forsikring dække "jeg ved det lugter lidt af svindel men dette er jo en nød situation"

Beklager men dette forslag er totalt uacceptabelt og dét at mange bruger denne fremgangsmåde i forskellige varianter, er en af grundene til at vi brokker os over priserne på forsikringer.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-10-05 18:04

Javel........... Jeg kan se at jeg må gå til min katolske fader og bede om tilgivelse for mine skrevne synder........ 10 ave Maria og det var det!!!
Selvfølgelig er det uacceptabelt at svindle ....Det er da ingen andre som "kriminelle mig" der svindler
Ingen andre som mig der lige fører et par ekstra fradragskroner på selv angivelsen-ingen andre som mig der tager maden ud af munden på den lokale købmand ved at tage til Tyskland eller storcenter for at handle -ingen andre som mig som siger jatak til chefen når han vil give mig en extra time som jeg ikke har arbejdet-eller lige tager et eller andet med hjem fra jobben til privaten...
Nej vil.du kast du bare den første sten jeg skal nok returnere den
sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-05 18:19

Jeg kan bestemt heller ikke accepterer forsikringssvindel, men fakta var jo at en fugl flyver ind i ruden, spørgsmålet er

så bare om forsikringsselskabet vil tro på det, de tvinger jo nærmest gusmusen til at stikke en hvid løgn, men har gus-

musen først spurgt forsikringsselskabet, og de har sagt at de ikke dækker, kan man jo ikke bare lave en ny "historie"

bagefter. Min far har haft en forfløjen sten igennem ruden, da han slog græs, og forsikringen dækkede, (han har

glasforsikring) men hvis det skal være den forklaring, må du skynde dig, det er snart slut med at slå græs for i år

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 18:23

Sverola>> Du rammer mig overhovedet ikke med din sten, jeg kunne ikke drømme om at svindle med forsikringer, da det er vort levebrød her hos os!

Nu er det jo heller ikke sådan at ulovlige handlinger pludselig bliver lovlige, fordi der er flere der begår dem?

I øvrigt er det ikke ulovligt at tage til Tyskland og handle og dermed 'tage brødet ud ad munden på købmanden' - men det er nu lidt synd for købmanden

Og - jeg tror faktisk på at en stor due kan punktere et vindue! Hvis ruden nu har haft et svagt punkt og man er så uheldig at duen rammer præcis dér - jamen så tror jeg på at den endelige punktering vil ske.
Jeg kan ikke VIDE det - men jeg tror det.

Vh. Dorthe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 18:23

Alle ved at man af og til med held kan "bøje" sandheden en smule. Det forkerte består i at anbefale andre at gøre det på Kandu. Gør hvad I selv føler er acceptabelt men undlad at opfordre til svindel i dette forum. Hilsen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-05 18:24

man kan jo bare holde sig til sandheden. det gør det hele meget nemmere. og man kan altså ikke forvente, at ens forsikringer dækker alle skader. men hvis de dækker din rude er det helt fint, og ellers er det altså bare ærgerligt. men sådan er verden nu en gang skruet sammen. snak med forsikringen og sig det som det er. så får du da højest et nej til erstatning

Kommentar
Fra : Bibimas

Dato : 25-10-05 19:05

Ærlighed varer længst: Si'r man. Jeg er ihvert tilfælde tilhænger af den, selv om de ord sommetider bli'r gjort til skamme. Vi havde engang et lignende uheld....da var det Grundejer forsikringen der dækkede skaden. Good luck.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-10-05 21:50

Jamen hvad koster den forbandede rude? )
Hvad med dueejeren? Har han ingen ansvar? duer er vel mærkede med ring?, Hvad med ejerens ansvarsforsikring?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 21:53

valde. De fleste duer der flyver rundt omkring os er IKKE ringmærkede tamduer men Ringduer(Skovduer) eller Tyrkerduer.
Altså vilde fugle.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-10-05 22:06

okay! Jamen ruden, hvad koster den? For tre år siden fik jeg et nyt vindu, jtrukimprægneret malet og isat. 3800kr Det er ikke så stort, som det vi snakker om ; Men det måler noget i retning af 170cm gange 140cm 2 lags termoglas, det kan ikke blive mange penge til selve ruden!

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-05 22:24

Hej igen Gusmusen20.

Jeg har talt med min gemal om din rude og duen. Han siger at hvis du har en glasforsikring, så er det sandsynligt at den dækker. Prøv at kontakte dit forsikringsselskab desangående.

Held og lykke med det og venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-05 23:49

Citat
Kan et vindue virkelig punktere ved at der flyver en fugl mod det?
Og næste spørgsmål: Hvad kan jeg gøre ved det? Er det noget forsikringen kan tage sig af

Ja, det kan vinduet godt. De fleste termoruder punkterer såmænd uden nogen udefra kommende årsager = De punkterer "helt af sig selv".

På policen til din husforsikring, kan du læse om du har glasforsikring.

Og forsikringen dækker, såfremt ruden bevisligt er ødelagt af et eller andet uheld, men dækker ikke såfremt ruden p.g.a. almindelig slid og alder bare er gået i stykker.

mvh dova

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 26-10-05 13:27

Min bemærkning var såmænd ikke opfordring til snyd, blot kommentar fra en assurandør i sommers:

Søndag eftermiddag sidder vi ude og drikker kaffe. Pludselig lyder der et kraftigt pling efterfulgt af fnis og latter fra naboens have. Vi opdager, at der er hul og revner i stuevinduet og kan ikke umiddelbart se sammenhængen. Det kan vi, da vi indenfor i vindueskarmen imellem glasstykkerne finder noget, der ligner en gajol. Der er altså blevet skudt med noget. Gudskelov, at vi ikke lige havde siddet i den linie.

Vi går over til naboen, hvis håbefulde pode og et par kammerater er i gang med luftpistol for at spørge om, hvad de egentlig har gang i, og om deres ansvarsforsikring dækker, og i denne forbindelse finder vi ud af, at glas dækkes via husforsikringen.

Mandag tager vi kontakt til eget forsikringsselskab, som sender en assurandør ud for at besigtige sagen [en plastafdækket rude], og hér er det, han siger: ”Det var da godt, at det ikke var en fugl. Så måtte I da hellere sige, at det var en sten fra plæneklipperen”.

Ruden blev dækket uden problemer, og der bliver ikke længere skudt med luftpistol i nabohaven.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-11-05 14:22

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 09-10-06 09:23

Tak for svaret vil.du - hermed nogle grundigt forsinkede points.