/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Aktivering
Fra : TheOsirisDK
Vist : 862 gange
10 point
Dato : 25-10-05 15:18

Har købt ny computer, men bruger min gamle OEM version af Windows XP.
Der er tilsyneladende "30 dage til aktivering" tilbage.
Skal dette gøre over telefon eller over internettet?

Grunden til at jeg spørg er at der IIRC lidt komplikationer med netop det når man "upgraded" lidt på sin comp.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-10-05 15:48

Med en ny er jeg sikker på, at du kun kan aktivere via telefon, da hardwaren ikke accepteres.

Accepteret svar
Fra : sofusdk

Modtaget 20 point
Dato : 25-10-05 16:20

Du må gerne bruge OEM på andre PC´er nu om dage.
OEM er blevet frigivet.
Du ringer til det nummer der kommer frem, når du bliver bedt om at aktivere.
Hvis det ikke lykkes at aktivere første gang.
Så bliver du stillet om til en medarbejder, tror de kommer fra Indien.
Og han spørger, om du vil aktivere, og du siger bare JA.
Mere er der ikke om den sag.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-10-05 16:23

Sådan kører møllen ikke - du får på din PC en del talkoder som medarbejderren, skal have, derefter får du det samme retur, når du er færdig med, at indtaste dem, trykker du enter, og den er aktiveret.

Kommentar
Fra : sofusdk

Dato : 25-10-05 16:28

Også hvad jeg skrev
Bare, at han får ny aktiveringskode at indstaste.
Hvis den første ikke virker.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 25-10-05 16:32

sofusdk....det kan godt være at de er fra Indien, men sidst jeg talet med Microsoft, var det en svensker. Og jeg taler/forstår kun svensk når jeg er fuld.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-10-05 16:35

Må sige, at det er muligt, du har ret, Sofus - men oplevede det selv med Windows XP - og det kostede flere telefonsamtaler og i alt fald et par timers arbejde at få dem til at give sig - men OK - de gjorde det.

Så stædighed, Osiris

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 25-10-05 16:46

Her kommer hele min historie...
Efter jeg har skiftet en del af indmaden i min computer, kom den og sagde at jeg skulle aktiver WinXP igen. Jeg valgte at gøre det via telefonen (gratis nummer) som jeg altid har gjort. Da jeg så havde indtastet de mange tal, fortalte den mig at det var et forkert nummer, og jeg ville blive stillet vidre til en Microsoft medarbejder (en svensker). Nå, men fortalte hvordan det hang sammen, han fik så det nummer jeg lige havde indtastet på telefonen, og retur fik jeg et nyt nummer som jeg skulle indtaste på computeren. Vupti det var klaret.

Det der med om du må bruge OME versioner på en ny computer, ved jeg ikke noget om. Har ikke hørt om det, men det betyder jo ikke at det ikke passer hvad sofusdk skriver.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 25-10-05 16:48

Okeeyy... Jeg klikkede så på "via internettet"... virkede fint, brugtte min gamle kode jeg fik af Medion...
strange.. håber ikke det her kommer tilbage og hjemsøger mig...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-10-05 17:02

TheOsirisDK godt du fik det til at virke, men ellers er proceduren som dbl skrev og går ganske let og hurtigt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-05 23:33

sofusdk -> hvor har du set at det er lovli8gt at flytte sin oem licens til en ny maskine ???

et lille klip fra microsoft :

Original Equipment Manufacturer (OEM) er betegnelsen for den software, som allerede er installeret på pc’en, når den leveres fra forhandleren. Det er som oftest Windows, men kan også være andre produkter. Fælles for disse softwareprodukter er, at de ikke kræver nogen licensaftale med Microsoft. Softwaren ”lever og dør” med pc’en og må ikke kopieres til andre pc'er.

se mere på : http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-10-05 23:53

Halløjsa
Jeg har lige genopsat en smadret IBM med OEM licens, det vil sige købt en ny maskine uden windows, flyttet det brugbare hardware over i den nye maskine, installeret Win Xp fra en 'Låne' CD, og aktiverede via telefon. Jeg brugte det gamle OEM-nummer og forklarede medarbejderen at min IBM hvor Windows var præinstalleret på var smadret, og jeg fik uden videre en ny aktiveringskode.
Så de gør åbenbart noge andet hos MS, end det de skriver på deres hjemmeside. EXTERMINATOR 25-10-05 23:33.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-10-05 00:05

Brassovitski -> jeps den er jeg med på, har selv prøvet det et par gange, men sofusdk skrev 25-10-05 16:20
--SNIP--
Du må gerne bruge OEM på andre PC´er nu om dage.
OEM er blevet frigivet.
--SNIP--
og så var det jo at jeg gerne ville vide hvor han havde set det henne ??????

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 26-10-05 15:01

Tak alle. Har fået alt til at virke, (på nær mine højtalere http://www.kandu.dk/dk/spg/76828 ) men ellers tak.