/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Placering af legetøj - råd søges..
Fra : sprit73
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 25-10-05 13:49

Hej med jer,

Jeg søger virkelig et godt råd og gode erfaringer
Hvordan opbevarer i jeres børns legetøj på deres værelse?

Vi har en stor rumdeler med plastikkasser i hullerne. Men jeg synes, at legetøjet blot bliver væk i kasserne, hvilket resulterer i en masse rod, støv og ubrugt legetøj.

Hvordan kan man gøre det smart og funktionelt?

/sprit

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 25-10-05 13:52

Gemme noget af det væk fra tid til anden. Det opnås større overskuelighed, og når det gemte så bliver fundet frem, er det meget mere spændende

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-05 13:54

Da jeg var dagplejer, havde jeg lavet hylder i hele værelseslængen, der havde jeg så legetøjet stående, på ræd og ræk-

ke, af store ting, biler, dukker,puslespil, bøger m.m.... Dubloklodser havde jeg så i en kasse på gulvet. Det bestød så

at selv små børn også kunne være med til at rydde klodserne op, de kunne de faktisk godt lide. De ting, som de ikke

bare skulle have fingrene i f.eks. maling og modellervoks, stod på øverste hylde

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 25-10-05 13:55

Jeg gemmer mit "legetøj" under sengen i en stor plastic-kasse med hjul som jeg købte i bilka til en hund. Der er låg med til så der ikke kommer støv og skidt i det.. Ved ikke om det er brugbart i dit tilfælde.. men jeg er selv meget glad for jeg købte den.. det værste ved det er at jeg ikke har plads til 2 under sengen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-05 13:56

start med at fjerne halvdelen af legetøjet. tag det de ikke bruger ret meget, og sæt det væk i et stykke tid. når de så er træt af at lege med det andet, finder du en ny kasse frem og bytter noget af legetøjet ud. på den måde oplever
børnene det som om de får nyt legetøj, og du sparer lidt på budgettet og har kun halvt så meget at rydde op på

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-10-05 14:07

RUMDELEREN ER RIGTIG FIN, FYLD DEN MED KURVE DER PASSER I HULLERNE.

LAV SÅ NOGLE BILLEDER ( LAD EVNT. BØRNENE HJÆLPE TIL) DER FORESTILLER DET, DU VIL HAVE I KURVENE, F.EKS ET BILLED AF LEGOKLODSER, ET ANDET AF DUKKER, ELLER BILER, ELLER VÅBEN, OG HÆNG DEM PÅ KURVENE MED EN LILLE SNOR.

BØRNENE VED SÅ LIGE BESTEMT, HVOR DE FORSKELLIGE TING ER, OG (ALT EFTER ALDER) TAGER SÅ EEN KURV NED AF GANGEN, MED DE TING DE GERNE VIL LEGE MED.

DET ER OGSÅ RIMELIG LET AT RYDDE OP FOR DIG, DA DU BESTEMT VED HVOR TINGENE SKAL VÆRE, SÅ GØR DET IKKE NOGET ALLE DE SMÅ SOLDATER BLIVER "VÆK" I BUNDEN AF KURVEN, BØRNENE VED BESTEMT AT DE ER DER.

GOD FORNØJELSE
MVH AG112

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 14:50

ved du hvad- prøv at gøre det med legetøj til en familieting - så kan du få ryddet en masse ud som ungerne alligevel kun smider med og ikke leger med.
Start med at lade dem vælge hvad de absolut tror de må have - derpå kan du gå gradvist ned - igen og igen - ganske sjovt for alle - du behøver ikke smide væk - blot opbevare i kælder eller på loft - jeg tror ikke noget at det de/I vælger fra nogensinde kommer frem igen - og så:
brug en af de gode råd med hvordan man nu får lidt overskuelighed over opbevaringen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 16:47

Da mine unger var små, brugte vi at gemme ca. halvdelen af deres legetøj væk i perioder af ca. 2 mdr. Når det så kom frem igen, var det fuldstændig 'nyt' for dem og de var ellevilde.

De har fødselsdage indenfor 2 mdr. begge to, sidst på året, så der var jo en laaaang periode hvor der ikke var 'gavedage' overhovedet - i den periode fandt vi det frem igen og du kan tro at 'overraskelserne var velkomne!

Hmm...det samme gjorde vi med pakkekaldenderne dengang de var helt små. Det var mange gange blot nogle små plastikting som de var vilde med når de fik dem men mistede interessen for, efter en måneds tid eller kortere. Når julekalenderpakkerne var forsvundet i glemselen, ledte jeg efter dem og gemte dem helt væk og pakkede dem ind igen året efter og de blev lige så vilde som året før.
Jeg vil tilføje at dén med at genbruge pakkekalenderen, den skal man være varsom med, den går kun så længe børnene er helt små!
Puha - jeg glemmer aldrig nogensinde den decemberdag hvor min datter pakkede en plastikfulg op og JUBLENDE fløj op på sit værelse fordi 'Sådan en har jeg i forvejen, så kan de lege sammen'
Ja - det satte en naturlig stopper for dén spareting - men vi brugte metoden i 2-3 år. Jeg tror børnene var 3-5 år.

God fornøjelse med det hele

Vh. Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 19-11-05 20:01

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-05 20:53

Selv tak