/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Måske en "naturlig" forklaring på gensta~
Fra : axelbjarne
Vist : 367 gange
220 point
Dato : 25-10-05 07:36

Måske er der en "naturlig" forklaring hvorfor en windows XP pludselig begynder at genstarte, genstarte og genstarte.

Med venlig hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-05 08:00

Det lyder som en typisk virus. Du skal først have den renset f.eks www.arlet.dk www.virusfri.nu du skal også tjekke

for spyware, derefter kan du prøve at systemgendanne et par dage tilbage.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 08:46

hov - arlet har ferie til 1. november - men hans værktøjer dutter jo - smut ind på www.spywarefri.dk - hent hijackthis - scan og send loggen ind til dem - så får du både svar og hjælp temmelig hurtigt.
(også hvis den naturlige forklaring du håber på er tilstede )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 08:48

ps.... det der elendige genstart af windows plejer at være bla. sasser ormen !!!!!!!!

skulle der være en mere simpel forklaring så - tjah - løs forbindelse ????? Har du checket det ????

Men hijackthis og videre for en sikkerhedsskyld

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-10-05 08:57

Hejsa

Først gør du dette her

Når din pc lukker ned og genstarter igen og igen, så gør du sådanne:
1. Klik Start og klik Kør
2. Skriv i feltet: shutdown -a (husk at der skal være mellemrum mellem shutdown og -a
Nu kan du tage det roligt. Computeren genstarter ikke længere.

Download og kør en tur med stinger,så er den væk

Stinger kan hentes her

http://vil.nai.com/vil/stinger/

Så går du lige ind smut ind på windows update,og henter alle de vigtige opdateringer som er kommet

http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/default.aspx?ln=da

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-05 10:50

Hvis det ikke hjælper med Stinger og opdatering (fordi der allerede er opdateret så skal du tjekke om din Procesor får køling nok. Ventilatoren kan være i stykker eller køleribberne kan være fyldte med støv.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 220 point
Dato : 25-10-05 10:52

det kan være meget som forårsager genstart på genstart.
Kommer der en fejlmelding ?
Hvis der ikke kommer en fejlmelding, skal du prøve at slukke for Automatisk genstart ved systemfejl, da du så fremprovokerer blå skærm, hvor der så vil stå en fejlmelding (Årsag og stopkode).
Det gøres ved at du højreklikker på Denne Computer -> Egensgaber -> Fanebladet Avanceret -> under Start og Genoprettelse trykker du på Indstillinger -> og under Systemfejl fjerner du flueben ved Genstart automatisk

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 25-10-05 12:49

det lyder alt sammen meget godt, det kan vare at det ligger i reg. basen så er det sku svært at rette,
så ville jeg starte med en FDISK.exe og slette alt på c:\ ...hvis det er en grov virus......

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 25-10-05 13:29

Det er ikke nødvendigvis snavs. Ramfejl kan også være skyld i maskinen genstarter. Prøv at bytte rammene ud, eller hvis du har flere ram-blokke kan du nøjes med at tage en ud af gangen. Men ellers som en foreslår det kan det være køling det er galt med.
Hvis du til gengæld får den velkendte box med at windows genstarter om 60 sek. vil jeg give de andre ret i at det er en virus.
Er der ikke andre symptomer før den genstarter? Er det når du gør noget bestemt eller er det helt tilfældigt den genstarter?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-10-05 13:47

Hej alle, I må have lidt tålmodighed, fordi det er en ven jeg hjælper, som ellers kan meget, han er e-ingeniør, men er først lige gået over til XP. Jeg har kørt XP de sidste 3 år, men han holdt stædigt på 98-eren, som jeg personligt synes er noget dårligt at arbejde med, når nu XP-eren findes. Han spørger gerne mig til råds, og kan jeg ikke klare det, så spørger jeg jer. Han er først hjemme i aften, så ved både I og jeg noget mere.

Med venlig hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-10-05 00:28

Hej
Højreklik på denne computer, vælg egenskaber, klik på fanen 'avanceret', klik på 'Start og genoprettelse', under systemfejl sættes flueben i 'Skriv en hendelse til systemlogfilen'. og i 'Send en administrativ besked', og ingen flueben i ' Genstart automatisk'. Derefter kan du gennemgå systemlogfilen og evt. se hvad der forårsager fejlen. Jeg ved blot ikke hvordan man kan åbne syatemlogfilen, når jeg prøver får jeg beskeden at filen ikke kan åbnes da den bruges af et andet program. Men det er der måske et andet klog hovede her på kandu der ved?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-10-05 08:22

Her kommer der med viden - blå skærm, når genstart annulleres. Ellers genstarter den et vist antal gange og så kan den måske godt lade være en enkelt gang og også hvis den har været kørt over i fejlsikker tilstand, men skidt er det.

med venlig hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-10-05 10:04

Der burde være en meddelelse med SATOP fejl nummer.
Det er ofte et driverproblem så et svar på hvad der senest er installeret/opdateret kan måske give et vink om hvor fejlen er.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-10-05 11:36

Hejsa

Gå i start - kør - skriv: sfc /scannow
Der skal være mellemrum mellem sfc og /scannow
Og du skal have din Windows XP Cd i drevet mens du foretager dig dette.

Det der sker med denne kommando, er hvis du har mistet eller fået ødelagt en systemfil, så bliver den repareret/gendannet.

OBS
Det kan godt tage lang tid så væbn dig med tålmodighed

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 26-10-05 11:51

Og hvis sfc /scannow kan det måske hjælpe med en repair af windows: http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Ved denne metode beholder du dine filer. Du skal have din licens ved hånden da den skal bruges.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 26-10-05 11:55

vedr. sfc-scanningen er der lioge et par ting du skal tage højde for:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no22

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-10-05 13:03

Jeg får noget mere at vide senere i aften, da e-ingeniøren først skal fra arbejde, før end han kan afprøve jeres forslag. Men indtil videre, er han meget glad for, at I prøver at løse problemet.

med venlig hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-05 15:12

Det bliver også interessant med en tilbagemelding

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-10-05 06:52

Hej alle!

Der skal nok komme en tilbagemelding, men e-ingeniøren arbejder stadig på fejlen, så jeg er lige så spændt på hvad "spøgelset" kan være.

med venlig hilsen
axelbjarne

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 01-01-06 04:46

Tak for svaret hcma.

Jeg er ved at rydde op i mine gamle spørgsmål,
Hilsen
axelbjarne