/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Beskyttelse mod downloading fra hjemmesi~
Fra : findovia
Vist : 566 gange
200 point
Dato : 30-10-02 13:11

Hvordan kan man beskytte sig mod at besøgende på ens hjemmeside downloader grafik og indholdet af "vis kilde"?

Accepteret svar
Fra : Forvirret

Modtaget 210 point
Dato : 30-10-02 13:22

Da grafikken kommer ned til brugernes computere, kan du desværre ikke beskytte dig 100%.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 30-10-02 13:27

det kan man ikke for det er åben kilde og dvs det er offenlig tilgenlig for alle ( vis kilde )
har du selv lavet billederne så kan man indsætte et vandmærke eller copyright

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 13:29

Hej Findovia,

det ka' blive rigtig rigtig svært... man ka' selvfølgelig disable "vis kilde" ved højreklik... men den vil stadigvæk virke oppe i menuen funktioner... men man ka' så beskytte sin kildekode vha. kryptering...

mht. til grafikken er det en hel anden sag, man ka' indbygge noget kode så man ikke ka' downloade grafikken fra en anden side end fra din... men inde fra din side vil det være ret svært at gøre noget af flere årsager...

for det første fordi grafikken bliver "downloadet" på brugeres maskine i temporare internet filer... så vedkommende ka' jo reelt set bare kopier og gemme dem dernede fra... så når først brugeren er inde på din side er det ret svært at gøre noget... jeg ka' ikke umiddelbart på nuværende tidspunkt komme i tanke om en metode der ka'... men jeg tvivler på det ka' lade sig gøre...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : findovia

Dato : 30-10-02 13:35

Tak for svaret Forvirret.

Ja, det er jo logisk nok. Jeg har bare flere gange oplevet, at jeg selv ville downloade noget fra en hjemmeside og så få en meddelelse om, at jeg ikke var "autoriseret" til det.

Men det skyldes antagelig, at siden har kørt i et script på serveren og derfor ikke uden videre er tilgængeligt.

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 30-10-02 13:38

At skjule kildekoden (eller forsøge på det) er ikke smart. Der findes mange muligheder, men ingen af dem kan holde folk tilbage fra at se kildekoden hvis de gerne vil!
Når man støder på en side med denne funktion, bliver det en sport netop at få koden at se. Jo mere man skjuler den, jo mere kan man være sikker på, at brugerne vil se den.
Læs evt. mere her:
http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=225

Du kan se et eksempel på gemt kildekode her:
http://www.monolitten.com/jon/
Og du kan finde kildekoden ved at gå op i browserens 'view' og vælge 'source'. Her kan du se at hovedsiden er:
http://www.monolitten.com/jon/hoved.html
og du går igen op i browserens 'view' og vælger 'source'.
Så får du bla. et eksempel på et script der 'beskytter mod download'...
(jeg har pastet det nedenfor, bare hvis nu du har tænkt dig at bruge det alligevel...)

<script>
<!--
// lam mus
function right(e) {
   if (document.layers && (e.which==3 || e.which==2)) {
      window.status="NO RIGHT CLICK ALLOWED!"
      return false;
   }
   else if (document.all && (event.button==2 || event.button==3)) {
      window.status="Kilden er rotete!"
      openclosewindow()
      return false;
   }

function openclosewindow() {
   var windownews=window.open("", "", "status=no,location=no,toolbar=no,menubar=no,resizable=no,scrollbars=no,width=50,height=50,top=20000,left=200");
   windownews.close()
}
if (document.all) {
   document.onmouseup=right;
   window.onmouseup=right;
}
if (document.layers) {
   document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
   document.onmousedown=right;
}
//-->
</script>

Håber du kan bruge det til noget.
mvh Nina

Kommentar
Fra : technet

Dato : 30-10-02 13:49

men man kan da lave en side med thumnails hvor man så henviser til en side med password , hvor de rigtige billeder ligger .
det skal lige siges at det er bedst hvis man ligger dem i samme mappe og i mappen er der filer såsom index.htm , index.txt , index.html osv..
det er fordi forkellige browser læser html på forskellig vis

Kommentar
Fra : wertywerty

Dato : 08-11-02 04:26

Her er anden version af NinaM's javascript....

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">
<!-- Begin
function right(e) {
if (navigator.appName == 'Netscape' &&
(e.which == 3 || e.which == 2))
return false;
else if (navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer' &&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {
alert("højre klik ikke tilladt");
return false;
}
return true;
}

document.onmousedown=right;
document.onmouseup=right;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEUP);
window.onmousedown=right;
window.onmouseup=right;
// End -->
</script>

Men som sagt kan du ikke beskytte det 100% da det vil ligge i folks cache så de bare kan hente det fra deres temporary internet files folder.